Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Renato Häfliger, Gebr. Gentile AG:

"Lokaliteit is binnen de groothandel nog een nichemarkt"

"Onze grote kracht is de just-in-time logistiek. Onze kerncompentie is dat wij als compleetaanbieder in slechts enkele uren het gehele productpalet aan onze klanten kunnen leveren", vertelt Renato Häfliger, directeur van Gebr. Gentile AG uit Näfels in Zwitserland.

De producten stammen voor de helft uit Zwitserland, de andere helft wordt uit het buitenland afgenomen. "Zodra Zwitserse groenten en Zwitsers fruit beschikbaar zijn stappen we daarop over. Aan de ene kant hangt dat samen met de gesloten grenzen en mogelijke strafheffingen samen, aan de andere kant zien we echter ook een continue groeiende vraag naar lokaliteit", aldus Renato. Alleen in hele enkele gevallen is de import uit het buitenland tijdens het Zwitserse seizoen ook rendabel en zinvol.

De groenten- en fruitteelt van het land bevindt zich momenteel in het hoogseizoen: "Er waren echter ook bij ons problemen met het weer. Door de hitte is de groei van de culturen aanzienlijk vertraagd en de vraag kan maar moeilijk gedekt worden." Renato maakt zich echter geen zorgen over een schaarste: "We werken sinds decennia met ingespeelde inkoopkanalen en hebben zo ook bij moeilijke condities het complete assortiment ter beschikking." 

Over het algemeen wordt lokaliteit steeds meer in de focus geplaatst: "Hierbij is het niet alleen belangrijk dat groenten en fruit uit Zwitserland komen, maar ook de regio's en afstand tot de uiteindelijke POS spelen een rol. Sommige handelaren differentiëren zich op dit gebied bijvoorbeeld door middel van regiomerken. De geografische ligging wordt bij zo'n label erg nauw voorgeschreven. Alles staat in het teken van duurzaamheid." Lokale producten zijn ondanks dit echter nog wel een nichemarkt binnen de groothandel, voor de toekomst verwacht de directeur echter een verdere groei.

Naast de lokale producten heeft Renato een eerder verrassende favoriet in de handel opgemerkt: "In de afgelopen jaren hebben we een sterke groei bij granaatappelen waargenomen. Onze granaatappelen worden, afhankelijk van het seizoen, uit Spanje, Israël of Turkije afgenomen. Qua hoeveelheid stijgt de afzet van dit product jaarlijks zeer sterk." Het zijn weliswaar geen grote hoeveelheden, maar de ontwikkeling is desondanks interessant. De hoofdafnemers van deze exoot zijn retailers.

Voor meer informatie:
Renato Häfliger
Gebr. Gentile AG
Schwärzistrasse 3
8752 Näfels
Telefoon: +41 (0)55 618 58 58
Fax: +41 (0)55 618 58 08
verkauf@gebr-gentile.ch   
www.gebr-gentile.ch  

Publicatiedatum: