Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Problemen in Polen creëren kansen voor Turkse appelen

Het Turkse appelseizoen kan dit jaar profiteren van de lagere productie in Europa. Hoewel ook Turkse telers minder appelen zullen plukken, kunnen zij hun marktaandeel flink vergroten. Polen was vorig seizoen één van hun meest geduchte concurrenten vanwege de zeer lage prijzen. Eén Turkse exporteur verwacht echter dat dit seizoen genoeg potentie zal bieden om de concurrentie voor te blijven. 

Na het vrij zware seizoen van vorig jaar zou dit seizoen wel eens stukken beter uit kunnen pakken voor Turkse appelexporteurs. Ondanks het feit dat de Turkse appelexporteur Demir Fresh Fruits (DFF) zo'n 10% tot 15% minder appelen verwacht te oogsten, liggen er volop kansen, beweert Alper Kerim, eigenaar van DFF. "Polen is een grote appelproducent voor de Europese markt. Vorig jaar had het land een enorme appeloogst waardoor wij het moeilijk hadden ons aan hun prijsniveau aan te passen. Polen had een grote voorraad beschikbaar en gaf haar appelen bij wijze van spreken voor niets weg, afgezien van de transportkosten. Dit jaar heeft de sector met problemen te maken en zal de oogst beduidend lager uitvallen. Dit is gunstig voor ons, met name op de Indiase markt, waar Polen één van onze grootste concurrenten is."

Naast de uitdaging van het beantwoorden van de vraag in termen van kwantiteit zegt Kerim dat zijn bedrijf dit seizoen ook in sommige Aziatische landen, waaronder China, voet aan de grond zal proberen te krijgen. "India, Rusland en de Golfstaten zijn van oudsher onze voornaamste markten. Dit seizoen willen we onze focus echter naar Aziatische markten verleggen. China is een grote markt en biedt ons daarom interessante mogelijkheden. De kwaliteit die wij te bieden hebben is goed genoeg voor deze markt maar eerder zat Polen ons in de weg vanwege haar enorme productie. We hopen daarom nu op zoek te kunnen gaan naar een betrouwbare partner of distributeur die ons wil helpen ons merk naar de Chinese markt te brengen. Turkse appelen zijn uniek van smaak en we hopen dan ook dat Chinezen ze willen proberen."

De Turkse exporteur teelt verschillende rassen, waarvan de prijzen dit jaar hoger zullen zijn dan vorig seizoen, aldus Kerim. "We staan op het punt te beginnen aan de pluk van Gala-rassen, waarna ewe overgaan op Red Delicious, Granny Smith, Golden Delicious, Fuji en Pink Lady. De Gala's zijn echter eerst aan de beurt en we hebben hier goede vooruitzichten voor, onder andere vanwege de uitstekende kleuring. De prijzen zullen echter wel wat hoger liggen. We verwachten een prijsstijging van ongeveer 20% tot 25% ten opzichte van vorig jaar. Deze wordt veroorzaakt door de hogere productiekosten en de kleinere oogst en heeft niets met Turkije te maken maar is het gevolg van het feit dat er gewoon minder appelen in Europa beschikbaar zijn. Dit zal zijn weerslag op alle markten hebben."

Om een voorsprong op hun concurrenten te nemen, meent Kerim dat exporteurs programma's met klanten op moeten zetten. "Het opzetten van een wekelijks programma en het vastleggen van de prijzen voor het hele seizoen is de manier waarop exporteurs van dit seizoen kunnen profiteren. Ik ben ervan overtuigd dat we een succesvol seizoen voor de boeg hebben, aangezien onze kwaliteit met het jaar beter wordt. Ik denk dat het seizoen dat hierna volgt echter cruciaal zal worden voor Turkse appelexporteurs. Er zullen dan betere oogst- en verpakkingsmogelijkheden zijn. Daarnaast zorgt de ligging van Turkije ervoor dat de transittijd over zee nooit meer dan 23 dagen bedraagt. Dit geografische voordeel is erg belangrijk voor onze afnemers en we willen dit dan ook benutten om een aandeel in de internationale appelmarkt te veroveren."

 

Voor meer informatie:
Alper Kerim
Demir Fresh Fruits (DFF)
Tel: +90 532 514 2080
Email: alper@dff.com.tr  
www.dff.com.tr 

Publicatiedatum: