Een smoothie ‘on the go’, snacktomaten bij een vergadering of een 80/20-diner in een sterrenrestaurant: in de groeiende foodservicemarkt zijn verse groenten een steeds belangrijker ingrediënt, merkt Bauke van Lenteren, specialist Convenience bij groenteveredelingsbedrijf Rijk Zwaan.
Omdat deze markt gefragmenteerd is, zijn er minder data beschikbaar dan van de retail. Van Lenteren: “De foodservice- en conveniencemarkt bestaat namelijk uit verschillende kanalen, zoals foodketens, restaurants, snijderijen en bedrijfscateraars. Tussen landen bestaan bovendien grote verschillen. Zo is in Frankrijk de catering voor scholen een grote bedrijfstak. In Groot-Brittannië zien we dat blurring - een mix van restaurant en supermarkt - in opkomst is. En in de Verenigde Staten is de out-of-homemarkt zelfs groter dan de retail, omdat consumenten vaker buiten de deur eten dan thuis. De verhouding is daar 70%-30%.”
Meer groente
Hoewel de ontwikkelingen per land anders zijn, groeit de markt overal. Cijfers laten verder zien dat het aandeel verse groenten binnen de foodservice toeneemt. De Nederlandse horeca kocht in 2018 10% meer groente en fruit dan een jaar eerder, blijkt uit cijfers van GroentenFruit Huis. Salades, groentemixen en tomaten zijn de hardlopers. Van Lenteren: “Sterrenkok Niven Kunz was één van de voorlopers van de Dutch Cuisine. Hij lanceerde 80/20 - meer groente dan vlees op het bord - en inspireerde zo andere koks. Ook op het European Convenience Forum in Hamburg werd die trend gesignaleerd. Onderzoek wees uit dat de out-of-homemarkt in Duitsland de grootste afnemer is van vers gesneden groente en fruit.”
Wrap Lettuce
Van Lenteren verwacht dat die trend blijft doorzetten. Met innovaties speelt Rijk Zwaan, marktleider in sla, erop in. “In de populaire Caesar-salade hoort bindsla. Rassen met de KnoxTM-eigenschap zorgen ervoor dat gesneden sla langer houdbaar is. Ook multileaf Salanova®-slarassen dragen bij aan een goede presentatie op het bord. Voor sandwiches en hamburgers hebben we speciale slatypen, die knapperig en vers blijven. Dat geldt ook voor de prijswinnende Wrap Lettuce, sla gevuld met tonijn, kip, hummus of kaas. Conveniencepartners uit Spanje en Portugal ontwikkelden deze frisse, natuurlijke snack met weinig koolhydraten.”
Smoothie
Hoewel sla het belangrijkste ingrediënt is voor deze markt, ziet Van Lenteren een groeiende belangstelling voor andere groenten. Grote tomaten die gesneden worden als topping voor hamburgers, bijvoorbeeld. En kleine snacktomaten in salades of als tussendoortje. “Verder merk ik dat babyleaf spinazie in trek is bij de foodservicemarkt, vooral door zijn veelzijdigheid. Deze gezonde groente past in de smoothie bij het ontbijt, als salade bij de lunch of gestoomd bij het diner. Rassen met uitgebreide ziekteresistenties bieden partners leveringszekerheid. Zo maken wij het aantrekkelijk voor de foodservice om groente te kiezen.”
Voor meer informatie:
Rijk Zwaan Nederland B.V.
Burgemeester Crezéelaan 40
2678 KX De Lier
Nederland
Tel: +31(0)174 532 300
rijkzwaannederland@rijkzwaan.nl