Abonneren

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Zuid-Koreanen boycotten Japanse retailers

Australië: Woolworths bouwt nieuw distributiecentrum
Woolworths is begonnen met de aanbouw van een nieuw distributiecentrum in Truganina, Victoria. Volgens het bedrijf moet de gloednieuwe faciliteit zorgen voor het bewaren en leveren van versproducten, gekoelde producten en diepgevroren producten voor honderden supermarkten in Victoria. Het nieuwe logistieke centrum geeft werkgelegenheid aan 200 werknemers tijdens de bouw en aan 300 permanente medewerkers als de faciliteit aan het eind van 2020 in bedrijf gaat. De nieuwe faciliteit is ter vervanging van een ouder distributiecentrum in Mulgrave. Bij volledige capaciteit kunnen meer dan 1,5 miljoen cartons door het distributiecentrum worden verwerkt. Ook krijgt het centrum een dak met zonnepanelen en oplaadpunten voor elektrische vrachtwagens.
Bron: Logistics Magazine

Zuid-Koreanen boycotten Japanse retailers
Nu de boycot van Japanse producten door Zuid-Koreaanse consumenten steeds meer aan kracht wint, delen consumenten nu informatie over nieuwe Japanse retailers die de Zuid-Koreaanse markt op willen. Het doel is om deze retailmerken op de boycot-lijst te krijgen, zodat de omzet van de ketens zoveel mogelijk wordt gefrustreerd als de ketens van start gaan. De onenigheid tussen Zuid-Korea en Japan speelt al sinds de periode vlak voor en tijdens de tweede wereldoorlog waarin Japan het Koreaanse schiereiland als bezetter in handen had. Vorige week barstte deze onderhuidse spanning uit door een diplomatieke crisis. Japan dreigde om de export naar Zuid-Korea aan banden te leggen. Onlangs gingen in reactie duizenden Zuid-Koreanen in protest de straat op, waarbij Japan werd beschuldigd van een economische invasie. De boycot-campagne tegen Japanse retailers is hier een direct gevolg van.
Bron: Inside Retail Asia

Zuid-Afrika: meer verliezen voor Walmart
De Zuid-Afrikaanse retailer Massmart, dat voor 51% in handen is van Walmart, heeft een pessimistische winstverwachting opgesteld. Met betrekking tot de zes maanden tot 30 juni wordt uitgegaan van een lagere winst in alle vier de afdelingen van Massmart. De omzet van Massmart steeg met 5,5% tot US$3,1mld (€2,8mld). Buiten Zuid-Afrika steeg de omzet met 4,9% en met 11,8% als er wordt gerekend in Rands. De zwakke prestaties van Massdiscounters hebben geleid tot een reorganisatie van de directie. Zo werd op 1 juli CEO Albert Voogd vervangen door de interim-CEO Andrew Stein. Het bedrijf gaat uit van een verlies van US$2,1mln (€1,9mln). De reden voor het verlies zijn de lagere omzet, de zwakke winstmarges en de kostenstijgingen van ongeveer 12% in het afgelopen halfjaar. In deze zomer heeft Massmart een nieuwe CEO gekregen in de persoon van Mitch Slape, die door Walmart is aangesteld.
Bron: Talk Business

Aldi en Costco verkennen Chinese supermarktsector
Discountketens zoals Aldi en Costco verkennen het supermarktlandschap van China. Aldi opende in het begin van juni zijn eerste twee locaties in China, nadat het bedrijf sinds 2017 actief is geweest op het online platform Tmall Global van Alibaba Group Holding. Het Amerikaanse Costco Wholesale is sinds 2014 actief op datzelfde platform en wil aan het einde van augustus zijn eerste fysieke winkel in China openen. Een andere buitenlandse retailer is Spar, die in mei plannen aankondigde om zijn totale winkelruimte in China te vergroten tot ongeveer 1 mln vierkante meter. Deze bedrijven zijn allen echter terughoudend. Andere westerse retailers zoals Tesco, Lidl en Carrefour hebben laten zien dat de Chinese supermarktsector veel risico's kent. De nieuwe uitbreidingen van Aldi, Costco en Spar zijn daarom relatief bescheiden. Volgens anonieme bronnen in Duitsland wil Aldi dit jaar 10 nieuwe winkels openen. Op de middellange termijn moet dit aantal worden vergroot tot ergens tussen de 50 en 100 locaties. Volgens analisten is het succes van buitenlandse supermarktketens in China afhankelijk in hoeverre er kan worden afgestemd op de voorkeur van de Chinese consument.
Bron: Nikkei Asia

Australië: Aldi wins Canstar Blue-rating
De Duitse supermarktketen Aldi heeft in Australië in negen jaar tijd zijn zevende Canstar Blue-rating gewonnen. De rating wordt bepaald aan de hand van klantentevredenheid. Aldi laat met de rating zien dat de keten op het gebied van waardevoordeel en kwaliteit beter of op zijn minst even goed is in verhouding tot all grote Australische ketens. Aldi gaf aan herhaaldelijk af te hebben geweken van de strategieën van zijn concurrentie. Zo wil de keten geen zelfscankassa's installeren, wordt er in de winkels geen muziek afgespeeld en maakt Aldi geen gebruik van thuisbezorging. Uit het onderzoek van Canstar blijkt dat Australische consumenten het meeste waarde hechten aan lage prijzen, gevolgd door de kwaliteit van versproducten.
Bron: Brinkwire

VS: Whole Foods Market opent winkel in Toledo
Whole Foods Market heeft onlangs in Toledo een nieuwe vestiging geopend. De nieuwe winkel heeft een oppervlak van 2787 vierkante meter, waarop onder andere een groot aantal producten van lokale telers te vinden zijn. Whole Foods heeft aangegeven dat de winkel 5% van zijn netto omzet aan de non-profit-organisatie Toledo GROWs zal doneren. Deze organisatie ondersteunt lokale volkstuinen en geeft voorlichting over gezonde voeding. De vestiging in Toledo heeft ongeveer 100 werknemers in dienst. Naast de winkel in Toledo heeft Whole Foods markets 10 andere winkels in Ohio.
Bron: The Chestnut Post

Amerikaanse supermarkten geven prioriteit aan AGF
Een analyse van de supermarktsector voor IGD laat zien hoe drie Amerikaanse supermarkten meer prioriteit geeft aan verse AGF. Op deze manier kunnen de ketens op een andere manier concurreren dan alleen qua prijzen. De keten New Seasons Market in Seattle viel met name op door de visuele marketing van zijn verse groente en fruit. De retailer legt de nadruk op duurzaamheid en initiatieven in de omliggende gemeenschap. Zo wordt 10% van de netto winst in de gemeenschap geïnvesteerd. Giant Heirloom Market in Philadelphia onderscheidde zich door de ontwikkeling van het eigen assortiment. De supermarkt is specifiek ingericht op de clientèle in de omliggende stadsbuurt. 30% van het totale assortiment bestaat uit groente en fruit. Ook heeft de winkel een breed assortiment aan vegetarische producten, zoals vleesvervangers. Ten slotte keek het onderzoek naar Whole Foods Market in Houston. Deze winkel profileert zich met name door middel van zijn leveranciers. Ook zorgt de vestiging bewust voor een grijs gebied tussen retail en horeca.
Bron: IGD

VS: Meer robots bij grote ketens
De supermarktsector investeert steeds meer in robot-technologie in winkels. De robots kunnen worden gebruikt om voor de kosten van online thuisbezorging te compenseren en om meer concurrerend vermogen tegenover online retailers te verkrijgen. Supermarktketens hebben naar schatting wereldwijd ongeveer $3,6mld (€3,2mld) in robottechnologie geïnvesteerd. Met 2023 worden de investeringen in deze technologie geraamd op rond de $12mld (€10,7mld), aldus het onderzoeksbureau Juniper Research. Robots worden gebruikt voor de automatisering van distributiecentra, voor thuisbezorging door middel van zelfsturende auto's, het scannen en sorteren van de schappen. Ook worden robots gebruikt voor het controleren op veiligheid in de schappen. Een belangrijk punt voor ontwikkeling van deze technologie is hoe robots zonder falen kunnen functioneren en hoe de consument met deze technologie vertrouwd kan worden gemaakt.
Bron: The Wise Marketer

VS: Big Y breidt logistiek centrum uit
Big Y Foods is op 7 augustus begonnen met de uitbreiding van een distributiecentrum in Springfield, Massachusetts. De oude faciliteit had een oppervlak van 17.500 vierkante meter. Hier wordt 21.500 vierkante meter aan toegevoegd, waarmee de totale oppervlakte van het logistieke centrum neer zal komen op iets minder dan 40.000 vierkante meter. Het aantal laad- en losplaatsen wordt vergroot van 19 naar 53 plekken. Ook wordt het personeel uitgebreid met 32 vacatures, van 92 tot 124 werknemers.
Bron: Progressive Grocer

VS: Meer omzet voor Weis Markets
De omzet bij de Amerikaanse keten Weis Markets is in het tweede kwartaal met 1,9% toegenomen. De vergelijkende winkelomzet steeg met 1,4%. In de periode van 13 weken tot 29 juni kwam de omzet neer op $888,0mln (€793,8mln). Het tweede kwartaal pakte sterker uit door de invloed van de paasdagen. De netto winst steeg met 7,2% van $19,1mln (€17,1mln) in het tweede kwartaal van 2018 tot $20,5mln (€18,3mln) in dit jaar. Weis verklaart de resultaten aan de hand van de implementatie van het "Low, Low Price"-programma in het eerste kwartaal. Ook heeft de uitbreiding van het programma voor online thuisbezorging de omzet gestimuleerd. Het thuisbezorgprogramma is nu voor handen bij 150 winkels.
Bron: Supermarket Perimeter


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven