“Distrimex is een familiebedrijf dat gespecialiseerd is in de import en export van groenten en fruit. Het bedrijf bestaat sinds 1975 en wordt op dit moment geleid door de derde generatie. Vanaf het begin zijn we gaan exporteren. Onze omzet was als volgt verdeeld: 90% van de export gaat naar andere landen binnen Europa en 10% van de is bedoeld voor de Franse markt. We zijn in de loop van de tijd overgestapt op grote export”, legt directrice van Distrimex Nathalie Casal uit.
Het bedrijf verpakt de producten onder eigen merken, te weten: Belpom, Soleia en Shona. Hoewel de appel het vlaggenschip van het bedrijf blijft, biedt Distrimex ook andere producten aan klanten aan. Denk dan aan steenfruit, druiven, kiwi's en citrus. Al dit fruit vertegenwoordigt 20.000 ton van de 50.000 ton die jaarlijks wordt geëxporteerd.
“Geopolitiek dwingt ons aanwezig te zijn in alle landen”
In april, mei en juni begint Distrimex met de export van Spaanse producten, gevolgd door Franse producten als de abrikozen, druiven en pruimen – voornamelijk naar de Europese markt. Vanaf augustus brengt het bedrijf de Franse appel op de markt en exporteert het deze naar Europa en naar landen buiten Europa. “Onze belangrijkste exportlanden zijn het Midden-Oosten, Maleisië, Azië, India, de Franse eilanden, Afrika en Zuid-Amerika. We moeten in alle landen aanwezig zijn, omdat we rekening moeten houden met eventuele geopolitieke risico’s. We kunnen niet langer afhankelijk zijn van één land. Dit jaar was India een grote markt voor ons vanwege het embargo met de Chinese appel. Ook hebben we te lijden gehad onder de plotselinge stop van de export naar Rusland een paar jaar geleden. Geen enkele klant vertegenwoordigt meer dan 10% van onze omzet, het is te gevaarlijk,” legt Nathalie uit.
“We zijn ons aanbod aan het ontwikkelen”
Distrimex wil niet alleen het klantenbestand op alle continenten uitbreiden, maar ook het aanbod diversifiëren. Daar is het bedrijf al enkele jaren mee bezig. “We zijn ons aanbod aan het ontwikkelen. Dat was voornamelijk Frans en Spaans. We importeren veel vers fruit uit Italië, Oost-Europa, Chili en Zuid-Afrika om het hele jaar te kunnen voldoen aan de vraag van onze klanten op de andere continenten. We laten onze producten onder verschillende van onze merken verpakken. Op deze manier hoeven onze klanten zich geen zorgen te maken over de oorsprong of de kwaliteit van onze producten. Ze weten dat, als ze bestellen bij Distrimex, de kwaliteitsnormen worden gerespecteerd, ongeacht de oorsprong.”
Overal aanwezig zijn verplicht ons ook om een gediversifieerd aanbod aan te bieden waarmee we kunnen voldoen aan de wensen van onze heterogene klantenkring. “We worden nu al enkele jaren geconfronteerd met toenemende concurrentie. Op dit moment is de prijs een belangrijk element in de onderhandelingen, met name bij die in het Midden-Oosten. Daarom bieden we naast de Franse appelen die van topkwaliteit zijn, ook goedkopere producten van andere oorsprong aan onze klanten aan, zodat zij de mogelijkheid hebben om te kiezen. Daartegenover staat dat Azië juist producten met een grote toegevoegde waarde wenst te hebben. We moeten dus altijd een product kunnen aanbieden dat overeenkomt met de behoeften van elke afzonderlijke klant,” legt Nathalie uit.
Maar Distrimex is ook van plan de import op het continent te ontwikkelen. “Dankzij onze kantoren in Chili en Zuid-Afrika kunnen we echt proberen de import op de Franse en Europese markt te ontwikkelen. Op deze manier zal de cirkel echt rond worden.”
Het bedrijf heeft het Ecocert keurmerk behaald en wil het biologische assortiment voor de export naar landen buiten Europa gaan ontwikkelen.
“Het merk en het feit dat het diverse aanbod regelmatig wordt aangevuld is wat ons onderscheidt van de concurrentie”
“Sinds we internationaal zijn gegaan, bestaat een groot deel van ons werk uit cross trading. Om de kosten te beperken en de versheid van onze producten te kunnen garanderen, slaan we ze niet langer op in Avignon.”
“We beheersen alle fasen van het proces: van de teelt tot de levering. Zich gemakkelijk kunnen verplaatsen is essentieel om de producten te kunnen controleren, de telers te kunnen ontmoeten en ze te kunnen selecteren op basis van de kwaliteit van hun teelt. De eindklant hecht met name veel waarde aan een regelmatige levering en kwaliteit. Daarbij is het belangrijk om het assortiment en de oorsprong van de producten te diversifiëren."
“De concurrentie is hevig en er zijn steeds minder klanten. Onze kracht ligt in het feit dat het aanbod regelmatig wordt aangevuld en de diversiteit in het aanbod onder onze merken. ”
Om de kwaliteit van de producten te garanderen, reizen de verkoopteams naar de laadlocaties om de kwaliteit te controleren “omdat kwaliteit er uiteindelijk voor zorgt dat de klant bij ons blijft.”
“Het is een voortdurend evoluerend beroep waarbij van iedereen veel betrokkenheid, flexibiliteit, nauwgezetheid, ernst, openheid en het vermogen om zich snel aan te passen verwacht wordt. Ik ben dat al gewend sinds de generatie van mijn grootvader, en ik zou het voor geen goud willen veranderen,” besluit Nathalie.
Voor meer informatie:
Nathalie Casal
Distrimex
Vaste telefoon: + 33 (0)4 90 13 62 65
Mobiele telefoon: + 33 (0)6 08 43 93 70
Fax: + 33 (0)4 90 89 15 03
n.casal@distrimex.fr
http://distrimex.fr/