Avi Dagul, Agrifood Marketing

"Meer Israëlische dadels dit jaar"

“Dit jaar zal Israël een betere kwaliteit Medjoul dadels kunnen leveren dan vorig jaar," zegt Avi Dagul van AgroFood Marketing. "Ook de hoeveelheden zullen groter zijn. Vorig jaar liepen de verliezen als gevolg van het weer op tot 4.000 ton. Dit jaar zal Israël zo'n 42.000 ton Medjoul dadels oogsten, vorig jaar waren dat er 38.000 ton."

In Israël zal het nieuwe Bahri seizoen over twee weken beginnen. Het seizoen gaat doorgaans eind juli van start maar zal nu in de tweede week van augustus aanvangen. De oogst heeft een kleine vertraging van zo'n dag of tien opgelopen. Deze is het gevolg van het koude weer in Israël in de maanden april en mei," legt Avi Dagul van de nieuw gevormde onderneming AgriFood Marketing uit. 

Het ongebruikelijk koude weer heeft bij alle dadelrassen voor een vertraging van een week tot tien dagen gezorgd, waaronder de rassen Bahri, Medjoul en Deglet Nour. Dit heeft geen gevolgen voor de kwaliteit van de dadels. "Voor zover we nu kunnen zien, zal de kwaliteit zal dit jaar zeer hoog zijn," aldus Avi.

Meer dan 40.000 ton Medjoul dadels
Het nieuwe Medjoul seizoen begint in september. De oogst zal in Israël zo'n 40.000 tot 42.000 ton bedragen en de export wordt op 16.000 tot 20.000 ton geraamd. "We zijn van plan om het eerste jaar rond de 1.200 ton te exporteren. Wanneer je verandert, verlies je een aantal klanten en telers. We richten ons daarom op deze hoeveelheid," legt Avi uit. 

AgriFood is eveneens van plan om zo'n 100 ton Bahri en 60 ton Deglet Nour te exporteren. De dadels zullen bestemd zijn voor vertrouwde markten zoals Midden- en West-Europa. Het jonge bedrijf heeft echter ook nieuwe markten gevonden in Brazilië, Australië en Japan. 

"We exporteren nu nog zeer bescheiden hoeveelheden naar Japan maar de export is in elk geval op gang gekomen," vervolgt de exporteur. Avi verwacht zeer goede prijzen voor zijn Medjoul dadels te krijgen op de Japanse markt. Dit zullen niet de buitensporige prijzen zijn die voor andere versproducten in dit land worden betaald. De prijzen van onze Medjoul dadels zullen echter stukken hoger liggen dan in Europa maar zullen desondanks op een aanvaardbaar niveau blijven."

 

Marokko vergroot productie
Avi vertelt dat er veel Marokkaanse Medjoul dadels op de markt zijn. "Dit aantal wordt met het jaar groter. Marokko plant duizenden bomen maar het klimaat in dit land is veel vochtiger en dat is niet ideaal voor Medjoul dadels. Dankzij het Israëlische klimaat zijn wij in staat om de wereld te voorzien van de hoge kwaliteit dadels waar we om bekendstaan. 

Ik denk dat het grootste gedeelte van hun productie lokaal in Marokko verkocht zal worden. Ook Egypte is begonnen met de teelt van Medjoul dadels. Avi verwacht dat dit land over vijf tot zes jaar de markt zal betreden. "Ik denk dat Egypte binnen een paar jaar tot een geduchte concurrent uit kan groeien maar ik kan nog niet vertellen hoe groot de invloed zal zijn."

De vraag naar dadels en de consumptie nemen echter jaarlijks toe. "Als de vraag in hetzelfde tempo groeit als de teelt dan zie ik geen problemen op het gebied van concurrentie," vervolgt Avi. Hij denkt dat de aantallen mogelijk problemen kunnen geven maar niet de kwaliteit. 

 

Kwaliteit is een pluspunt
De Verenigde Staten produceren ook dadels van hoge kwaliteit maar deze zijn veelal bestemd voor lokale consumptie. "Ik verwacht dat de concurrentie op de exportmarkt voor dadels zal gaan tussen Israël, Egypte en Marokko. Onze jaarronde hoge kwaliteit is natuurlijk een pluspunt."

Hoe bepaalt men of een dadel van goede kwaliteit is? "Ten eerste is de externe kwaliteit belangrijk," legt Avi uit. "Overal in Israël zie je Medjoul dadels met een gladde textuur. Ze hebben goede maten en doorgaans geen losse schillen."

AgriFood Marketing huurt een pakstation met nieuwe machines die een hoge capaciteit hebben. "Dit is voor ons in economisch opzicht het meest logisch. We kunnen hier 60 ton dadels per dag sorteren," aldus Avi. "We zijn al ruim vier decennia actief op deze markt en nu de jongere generatie het roer overneemt, zijn we ervan overtuigd dat we Europa en de rest van de wereld ook in de toekomst premium fruit zullen kunnen blijven leveren."

 

Voor meer informatie:
Tal Daguk
AgriFood Marketing
Tel: +972 50 4388866
Email: tald@agrifood.co.il 
www.agrifood-marketing.com


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven