De Mexicaanse dip guacamole heeft enorm aan populair gewonnen in de Verenigde Staten. Vooral op de dag van de Super Bowl eten Amerikanen de op avocado gebaseerde dip in enorme hoeveelheden. Volgens de Avocado Producers and Exporting Packers Association of Mexico (APEAM) heeft de Verenigde Staten 120.000 ton avocado's geïmporteerd om alleen op de dag dat de Super Bowl van dit jaar plaatsvond geconsumeerd te worden. Dat is 20 procent meer dan vorig jaar en vier keer zoveel als in 2014.
Door het verlangen van de Amerikanen naar avocado worden steeds meer taco-kraampjes in Mexico gedwongen om hun met vlees gevulde tortilla's te serveren met nep-guacamole. De nep-variëteit bevat nog steeds de basisingrediënten tomaten, chili-olie, zout, knoflook en koriander, maar de avocado's worden vervangen door een soort Mexicaanse squash. De dip behoudt zo zijn groene kleur en heeft een vergelijkbare consistentie en smaak als het originele recept. Desalniettemin "doet het nog steeds pijn", liet de online portal Chilango weten.
Recepten die verwant zijn aan de recepten die door food blogger Alejandra de Nava zijn gepubliceerd zijn al jaren in omloop. De ophef rond nep-guacamole komt echter voort uit de torenhoge prijzen voor avocado's, waardoor het gebruik ervan in guacamole bijna een luxe is geworden.
Magere oogsten en stijgende vraag
De oorzaak van de ophef valt toe te wijzen aan een daling van de oogstopbrengsten en een stijgende vraag vanuit de Verenigde Staten, liet avocadoteler Pedro Bucio weten aan de regionale krant Diario de Coahuila. De vraag en het aanbod zijn bepalend voor de prijs. "Er zijn minder avocado's hier in Mexico en dit tekort heeft geleid tot een stijging van de prijzen", legt Bucio uit. Eind juni was de prijs voor een kilo avocado's maximaal € 4,67.
Maar de minister van Landbouw van Mexico, Victor Villalobos, wijst speculanten aan als de schuldigen van de prijsstijgingen. De cijfers vertellen echter een ander verhaal.
De teelt van avocado's daalde in de eerste vijf maanden van dit jaar met 1,2 procent of 10.000 ton in vergelijking met die in de overeenkomstige periode van vorig jaar. De export is ondertussen met 7,6 procent gestegen. In de afgelopen tien jaar is de export verviervoudigd. Veel van de vraag is afkomstig uit de Verenigde Staten, waar de consumptie van avocado's elk jaar met ongeveer 15 procent toeneemt.
In de Verenigde Staten worden avocado's beschouwd als 'superfoods', die rijk zijn aan onverzadigde vetten, kalium en vitamine E. Ze helpen ook bij het onder controle houden van het cholesterolniveau, de versterking van het immuunsysteem en leiden niet tot een significante gewichtstoename ondanks het feit dat het een caloriebom is.
Terwijl vier vijfde van alle Mexicaanse avocado's vandaag de dag naar de Verenigde Staten wordt geëxporteerd werden ze tot 1997 geweerd van de Amerikaanse markt uit angst voor plagen. Mexico heeft in het afgelopen jaar avocado's ter waarde van € 2,2 miljard verkocht aan de Verenigde Staten; dat is meer dan dat het land verdiende aan de export van olie.
Duitsland importeert zijn avocado's daarentegen voornamelijk uit Peru, Chili, Spanje en Israël.