Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Prudencio López, van Natural Tropic:

"Spaanse avocadomarkt blijft groeien"

"De consumptie van avocado blijft stijgen, hoewel de gemiddelde prijs van het product in het afgelopen jaar is gedaald. Peru heeft 40% minder fruit verzonden en dit heeft gezorgd voor een gat op de Europese markt. De vooruitzichten zijn hoopgevend. Als de consumptie en de groei van het areaal stabiel blijven, zal dat ook voor de prijzen gelden. Inzetten op kant-en-klare producten, zoals guacamole, is een optie, dat maakt het mogelijk om de volledige voorraad af te zetten", stelt Prudencio López, directeur van Natural Tropic en leverancier van kant-en-klare producten als guacamole voor grote retailers.

Volgens de directeur van Natural Tropic bedraagt de groei van de Spaanse avocadomarkt momenteel 32%. De sector kan zich dus beter meer op de nationale markt richten dan op de export.

"De consumptiegewoonten van de koper tonen aan dat de avocadomarkt geen luchtbel is en dat er nog een aantal jaren van groei aankomen. Het is van essentieel belang om de eindklant een rijp product aan te bieden dat hij op de dag van aankoop kan consumeren. Meer dan de helft van de supermarkten heeft al 'eetrijpe' avocado's in zijn schappen. Dat is de trend: avocado die geschikt is voor onmiddelijke consumptie", stelt Prudencio López.

Mispels en cherimoya's: een stabiele nationale markt
De mispelmarkt in Spanje breidt zich niet uit, maar de oogst is stabiel. Het fruit wordt nog steeds voornamelijk in Spanje zelf en in naburige landen geconsumeerd. "Het is een heerlijk stuk fruit. De wind zorgt voor krassen en vlekken op de schil. De esthetische vereisten op de huidige markt zouden niet zwaarder moeten wegen dan het feit dat ons fruit een uitstekende smaak en structuur heeft. De consument wil alles: goed, mooi en goedkoop", legt Prudencio López uit.

De situatie op de markt van de cherimoya is vergelijkbaar met die van de mispel. Er is sprake van een lichte en constante groei van de consumptie op nationale schaal en in de naburige landen. In het seizoen van september tot mei had de afzet een omvang van meer dan 1.500 ton. Bovendien was er sprake van een prijsstijging, vanwege de goede maten en organoleptische eigenschappen van het fruit. 

Groeiende aanwezigheid van mango in Europese winkelschappen
Ook de mangomarkt blijft zich uitbreiden, met een groei van rond de 7%. Het volume van het seizoen van september is tussen de 30 en 40% kleiner dan vorig jaar. De oudere teeltbedrijven (vijftien tot twintig jaar), hebben dit jaar een beperkte oogst. Dit zal worden aangevuld door jonge teeltbedrijven waar nu ook geoogst wordt. "Vorig jaar hadden we een groot volume. Elk jaar komen er nieuwe teeltbedrijven bij. Het is duidelijk dat mango steeds meer gewaardeerd wordt en aanwezig is in bijna alle Europese winkelschappen", aldus López.

Ongeveer 70% van de Spaanse mango wordt bestemd voor Nederland, Duitsland, Engeland, Zwitserland en Frankrijk. "Er worden stabiele en hogere prijzen verwacht dan in het voorgaande seizoen. Het moet echter wel onder controle worden gehouden: een te hoge prijsstijging kan de consumptie belemmeren, met het tegenovergestelde effect als gevolg", stelt de directeur van Natural Tropic.

De Osteen mango is goed voor 75% van het volume. Daarna volgen de Keitt, met 15%, en de Tommy Atkins en Irving, met elk 5%. De Osteen mango heeft weinig vezels en wordt geoogst met een brixwaarde van 8 of 9 graden. Deze variëteit bereikte zijn optimale punt van rijpheid tussen september en oktober en is de meest populaire mango. De mango heeft meer toekomst dan de Spaanse papaja, die niet meer concurrerend is: de brixwaarde en smaak van het fruit konden niet concurreren met Brazilië en Mexico. En hoewel de optie van teelt in kassen wel overwogen is, is dit geen levensvatbaar alternatief. "Het is duidelijk dat de klimatologische omstandigheden in ons land niet passen bij de papaja. We moeten de terugdringing van gewassen accepteren", stelt Prudencio López.


Prudencio López, directeur van Natural Tropic

"Duurzame residuvrije teelt als aanvulling op biologische teelt"
25% van de oogst van ons bedrijf is biologisch, en een groot deel hiervan is afkomstig van onze eigen teelt. "De Spaanse biosector heeft een snelle groei doorgemaakt in de afgelopen drie jaar, hoewel de volumes klein zijn", stelt López. De biologische teelt blijft groeien, en er worden steeds meer hectares gecertificeerd voor de teelt van biologische avocado's en mango's.

Een andere trend die aan belang wint is de duurzame teelt van producten zonder residuen. "Een voorbeeld is dat een van de grootste Spaanse supermarkten een certificering voor 'oorsprongskwaliteit' heeft ingevoerd, waarmee wordt aangegeven dat de producten voldoen aan een duurzaamheids-, milieu- en 'nul residu' beleid", vervolgt de directeur.

Meer informatie:
Natural Tropic                                                                                Prudencio López Martínez, directeur                    C/ Juan Gris 20
P.I. La Pañoleta
29700 Vélez-Málaga (Málaga)
Tel.: +34 952 50 77 09
Fax: +34 951 91 97 06
info@naturaltropic.es
www.naturaltropic.es  

Publicatiedatum: