Maxima benoemt nieuwe directeuren voor Estland en Bulgarije
De Litouwse retailer Maxima Grupė heeft Edvinas Volkas benoemd tot nieuwe CEO en voorzitter van de raad van bestuur van Maxima in Estland. Volkas is per 16 juli in deze functie aan de slag gegaan als opvolger van voormalig CEO Marko Põder opgevolgd. Volkas is sinds 2001 werkzaam bij Maxima, waarbij hij verschillende directiefuncties heeft bekleed. Zo was hij vlak voor zijn huidige aanstelling het hoofd van Maxima in Bulgarije. De voormalige administratieve directeur van Maxima in Bulgarije, Peter Pavlov, is nu gepromoveerd tot de CEO van Maxima in dit land. Pavlov is sinds 2005 actief bij de Bulgaarse tak van Maxima.
Bron: esmmagazine.com
Ierland: Dunnes Stores wil mogelijk supermarkt overnemen
Naar verluid wil de Ierse retailgroep Dunnes Stores een voorstel doen om de keten JC Savage Supermarket Ltd. over te nemen. Hoewel enige details over een mogelijke overname vooralsnog onbekend zijn, is de Ierse mededingingsautoriteit al een onderzoek begonnen naar de gevolgen van een mogelijke overname. JC Savage Supermarket Ltd is de eigenaar van een winkelcentrum in het Ierse dorp Swords, waarbinnen het bedrijf een zelfstandige supermarkt uitbaat.
Bron: checkout.ie
Jersey: Minder plasticverbruik door lokale keten
De oudste supermarktketen van het Kanaaleiland Jersey, Channel Island's Co-operative Society, is begonnen met een initiatief om het verbruik van verpakkingsplastic terug te dringen. Verschillende lokale AGF-soorten die door de twee Grand Marché-vestigingen van de retailgroep worden afgezet, zullen nu niet langer nog worden verpakt in plastic folie. Volgens directeur Mark Cox wordt dit initiatief ook ingezet bij vestigingen op een ander Kanaaleiland, Guernsey. Het initiatief is opgezet aan de hand van suggesties van leden van de coöperatie. "We houden nu een testfase in onze Grand Marché-winkels, waarbij we lokale groente en fruit indien mogelijk onverpakt aanbieden. Onze leden hebben bij ons aangegeven dat ze op dit vlak meer initiatief van ons willen zien. We hebben 26 verschillende soorten AGF, waarbij we de verpakking nu verwijderen. Dit geldt voornamelijk voor lokaal AGF, zoals courgettes, tomaten en prei.
Bron: jerseyeveningpost.com
Spanje: Eroski sluit financieringsovereenkomst met crediteuren
De Spaanse retailer Eroski heeft een overeenkomst voor herfinanciering gesloten met zijn crediteuren. In het begin van maart van dit jaar werden de voorwaarden voor deze overeenkomst opgesteld, aan de hand waarvan de herfinanciering nu plaats zal vinden. De overeenkomst zal per 31 juli in gaan. De crediteuren die met de herfinanciering akkoord zijn gegaan vertegenwoordigen 95,57% van de totale schuld van Eroski. De overgebleven crediteuren zullen naar verwachting in de komende dagen de overeenkomst tekenen. Eroski-directeur Agustín Markaide is positief over de overeenkomst. Volgens hem zal de herfinanciering helpen om de schulden te normaliseren in verhouding tot het inkomen van het bedrijf.
Bron: esmmagazine.com
Spanje: Carrefour werkt met Glovo aan snelle thuisbezorging
Carrefour is een samenwerkingsverband aangegaan met de Spaanse startup Glovo. Samen met Glovo snelle thuisbezorging mogelijk maken in een aantal markten waar Carrefour actief is. Deze markten betreffen Frankrijk, Spanje, Italië en Argentinië. De thuisbezorgdienst zal uiterlijk aan het begin van oktober beschikbaar zijn. De bezorgdienst is erop gericht om producten uit een assortiment van 2.500 artikelen binnen 30 minuten aan huis te leveren.
Bron: reuters.com
Rusland: X5 test machines voor flesinname met Coca-Cola
De Russische supermarktgroep X5 werkt met Coca-Cola aan machines voor flesinname bij Pyaterochka-winkels in Moskou. X5 wil o deze manier plastic flessen en aluminium blikjes inzamelen en recyclen. De machines geven per ingeleverde fles of blikje een kortingsbon van 15%, die kunnen worden gebruikt voor de aanschaf van producten van Coca-Cola.
Bron: esmmagazine.com
Spanje: DIA verlengt deadline bij crediteuren tot 19 juli
De Spaanse supermarktketen DIA heeft een deadline bij crediteuren die op 15 juli zou zijn afgelopen verlengd tot 19 juli. De deadline geldt voor de voorwaarden waar DIA aan moet voldoen om een overeenkomst met de crediteuren in gang te zetten. De meeste crediteuren zijn met deze verlenging akkoord gegaan. Volgens DIA wordt er gewerkt met de crediteuren om aan de voorwaarden te voldoen en zal er hopelijk voor vrijdag 19 juli een oplossing zijn bereikt. De overeenkomst met de crediteuren werd op 25 juni opgesteld, waarbij drie verschillende voorwaarden werden gesteld. Een van deze voorwaarden stelde dat DIA via een kapitaalinjectie of een lening €490mln moet zien te verkrijgen.
Bron: internationalsupermarketnews.com
Mededingingsautoriteit blij met Lidl in Estland
De mededingingsautoriteit van Estland is positief over de komst van Lidl in deze Baltische staat. Volgens het overheidsorgaan zal de komst van Lidl ervoor zorgen dat er meer concurrentie tussen supermarktketens ontstaat. Dit betekent dat er meer keuzes en lagere prijzen voor consumenten ontstaan, aldus Katrin Tasa van de Estlandse mededingingsautoriteit. Op dit moment is 70% van de Estlandse supermarktsector in handen van vier retailketens. "De markt heeft nu erg veel concurrentie, die door de komst van Lidl alleen maar toe zal nemen", zegt Tasa. "De mededingingsautoriteit is blij met elke nieuwe speler. Gezien het concept achter Lidl zal dit ook betekenen dat ze lagere prijzen introduceren in onze markt."
Bron: news.err.ee
Frankrijk: Carrefour werkt met brillenmerk
Carrefour is een partnerschap aangegaan met het brillenmerk Atol. Het partnerschap houdt in dat binnen grotere locaties van Carrefour speciale brillenafdelingen worden geopend. De eerste Carrefour Optique-boetiek is geopend in een hypermarkt in Vénissieux (Rhône-Alpes). Een tweede afdeling staat voor september gepland in Villiers-en-Bière (Seine-et-Marne).
Bron: internationalsupermarketnews.com
Zweden: 6,7% meer omzet in tweede kwartaal Axfood
Het Zweedse Axfood heeft in zijn tweede kwartaal van 2019 een toename in netto omzet behaald van 6,7% tot SEK13,0mld (€1,24mld). In de periode van 3 maanden tot 30 juni steeg de bedrijfswinst met 10,2% tot SEK601mln (€57,2mln), terwijl de netto winst neerkwam op SEK429mln (€40,8mln). De winst- en omzetgroei kwam volgens Axfood door de prestaties van de Willys-keten. Ook de keten Axfood Snabbgross heeft goede resultaten opgeleverd. Willys had een toename in omzet van 8,9%, terwijl de omzet bij de ketens Snabbgross, Dagab en Hemköp toenam met respectievelijk 6,8%, 6,7% en 0,4%. Volgens CEO Klas Balkow is de groei bij Axfood het bewijs dat de verschillende winkelformats hun positie binnen hun respectievelijke marktsegmenten verder hebben weten te verbeteren. "Het winkelnetwerk neemt toe en wordt verbeterd. We zijn blij om te zien dat elke nieuwe winkel goed wordt ontvangen door een stijgend aantal vaste klanten.” De omzet van het eerste halfjaar is met 5,5% toegenomen tot SEK25,0mld (€2,38mld). De bedrijfswinst en netto winst stegen met respectievelijk 10,9% tot SEK1,1mld (€104,7mln) en 4,9% tot SEK783mln (€74,5mln).
Bron: retailanalysis.igd.com
Canada: Chalo FreshCo breidt uit naar westen
Vier jaar nadat Sobeys in Ontario is begonnen met het discountmerk Chalo FreshCo, wordt deze keten nu verder uitgebreid in het westen van Canada. Er worden twee locaties geopend in Strawberry Hill en Newton, twee wijken in Surrey in British Columbia. Beide wijken huisvesten een grote Zuid-Aziatische gemeenschap, wat aansluit bij de Zuid-Aziatische focus van de Chalo FreshCo-keten. Het format van Chalo Freshco combineert een assortiment van Noord-Amerikaanse producten met een groot aanbod aan Zuid-Aziatische producten, zoals dhal, rijst en bloem. Ook hebben Chalo FreshCo-winkels een eigen apotheek. "We hebben ons assortiment afgestemd op de behoeftes van de omliggende gemeenschap", zegt Chris Phillipson, die de eigenaar is van de Chalo FreshCo-vestiging in Newton. "Ons uitgebreide assortiment aan versproducten maakt gebruik van discountprijzen, zonder dat we aan kwaliteit inboeten. Ook werken we samen met twee lokale ondernemingen voor ons halal aanbod, TaQwa Halal Foods en Fraserview Meats and Seafood.”
Bron: canadiangrocer.com
VS: Giant Eagle en Grabango maken kassa's zonder wachtrij mogelijk
De Amerikaanse supermarktketen Giant Eagle heeft in samenwerking met het techbedrijf Grabango een kassa-service zonder wachtrijen ontwikkeld. Klanten die van de kassavrije service gebruik maken kunnen hun benodigde producten uit de schappen halen, terwijl het systeem van Grabango bijhoudt welke producten worden opgepikt. Het systeem maakt gebruik van machinaal leren en computervisie om de producten bij te houden en automatisch af te rekenen met de klant. Alle data wordt verder geanonimiseerd, zodat de privacy van de klant wordt gewaarborgd.
Bron: retail-insight-network.com
VS: Safeway & Vons sluiten overeenkomst met werknemers
De Albertsons-ketens Safeway en Vons zijn in het noorden en midden van Californië tot een overeenkomst gekomen met de 8-Golden State-afdeling van de vakbond United Food and Commercial Workers. De vakbond is verheugd over de overeenkomst. "Aan de onderhandelingstafel waren we in staat om verder te bouwen op tientallen jaren aan verworvenheden vanuit de vakbond, aldus Jacques Loveall, de voorzitter van de vakbondsafdeling. "Dit contract is ons beste contract ooit en een grote winst voor vakbondsleden.”
Bron: progressivegrocer.com