Manager Eugenio Battistini van Confartigianato Trasporti meldt dat het nieuwe Oostenrijkse verbod op het goederenvervoer binnen twee weken van kracht wordt en 20% van de goederen uit Italiƫ in gevaar brengt, inclusief versproducten. Zowel de Italiaanse als de Duitse regering hebben hierover contact opgenomen met de Europese Commissaris voor Transport.
De landbouwsector is het zwaarst getroffen, omdat de Duitse markt de belangrijkste exportbestemming is. "Het is zorgwekkend, want er zullen aanzienlijke vertragingen zijn. Het lijkt alsof het puur politieke/ economische maatregelen zijn: het zijn eenzijdige beperkingen die logistieke bedrijven en de hele AGF-sector benadelen", legt Massimo Savini van RLA uit.
Foto afkomstig van www.dolomiti.it
"De gevolgen van de beperkingen van het vrachtverkeer op de Brennerpas zijn aanzienlijk voor de Italiaanse economie, dat sterk is gericht op de export. Uit de analyse van gegevens over vrachtverkeer door de Alpen blijkt dat de Brenner in 2017 de pas was die het meeste verkeer registreerde met 35,6 miljoen ton, gelijk aan een kwart (24,4%) van het totaal", zegt Battistini.
De pas wordt ook veel gebruikt als het gaat om goederen die met de trein worden vervoerd, met een aandeel 13,8 miljoen ton. De Italiaanse producten die via de Brennerpas naar Oostenrijk worden vervoerd en Europese landen zoals Duitsland, Belgiƫ, Nederland, Denemarken, Noorwegen en Zweden vertegenwoordigen een vijfde van de Italiaanse export van industrieproducten (5,2% van het BBP). De export is voornamelijk bestemd voor Duitsland.