Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zuid-Afrikaanse havencrisis blijft nog wel aanhouden

Crisis in de havens van Zuid-Afrika. Havenpersoneel is voorzichtig optimistisch over een verbetering van de situatie op de Nggura Port Terminal (NPT), maar het zal twee weken duren om weer op schema te lopen. Tekort aan personeel en lage productiviteit bij alle containerterminals in het land betekent dat Transnet Port Terminals (TPT) klokje rond moet werken om de situatie te stabiliseren en om een enorme hoeveelheid schepen die niet kunnen afmeren te helpen.

TPT heeft gedurende het weekeind een toegangsverbod voor 11 werknemers gekregen die beschuldigd waren van 'opzettelijke radio verstoring'. Ook heeft TPT ervoor gezorgd dat de gemiddelde kraanactiviteit van minder dan 10 acties per uur gestegen is naar 20 acties per uur. 

Foto: Transnet Port Terminals

Mitchell Brooke van de Citrus Growers’ Association: "De grootste uitdaging voor een schipper is de vertraging in aanmeren, wat betekent dat containers die voor speciale schepen bestemd zijn vertraging oplopen en dat importeurs hun spullen niet op tijd krijgen. We zien vertragingen bij de Nggura Container Terminal die oplopen tot 7 dagen. Het afwerken van een schip kost nu 4 dagen, wat gewoonlijk binnen 48 uur gedaan is."

PE zal tot het einde van de maand geen tweede kraan hebben
De hoop op een tweede kraan in Port Elizabeth vervloog toen bleek dat de benodigde software niet in orde was. Transnet heeft de Staatsschat om financiële steun gevraagd om de kwestie met de software zo snel mogelijk opgelost te krijgen. De privé sector heeft aangeboden te helpen met de financieringsaanvraag. Tot eind juli zal Port Elizabeth met slechts één kraan blijven werken.

Gevolgen van vrachtvervoer citrus naar Kaapstad en Durban
Ondertussen zijn er grote hoeveelheden Oostkaapse citrus die naar Kaapstad en Durban per truck verladen worden (wat € 0,30 /doos meer kost), waardoor een tekort aan containers en verladers in Kaapstad Haven ontstaat.

In Kaapstad komt nu zoveel citrus aan dat daar een tekort aan koelopslag ontstaat. Gelukkig zijn er onlangs twee koelhuizen geopend die wat druk van de ketel halen.

De zaak wordt tot in regeringskringen behandeld. Minister Pravin Gordhan verklaarde vorige week dat hij er bij de directie van Transnet op heeft aangedrongen de situatie op te lossen omdat die een ongunstig effect heeft op de citrus- en autohandel.

De citrussector heeft een beroep gedaan op de minister van handel, Ebrahim Patel, en volgende week vindt er een ontmoeting plaats. 

Publicatiedatum: