Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Amazon wil nieuw dc in Duitsland

India: Ratnadeep opent eerste winkel in Bangalore
De in Hyderabad gevestigde keten Ratnadeep Supermarket heeft zijn eerste locatie geopend in de stad Indiranagar in de Indiase regio Bengaluru. De winkel heeft een oppervlak van ongeveer 370 vierkante meter. Het merk Ratnadeep heeft een groot voordeel op het gebied van assortiment en de visuele vormgeving van dit assortiment in de winkels. Ook zijn volgens Sandeep Agarwal van Ratnadeep Supermarket het buitenlandse assortiment en de bewezen authenticiteit van de verschillende merken een groot concurrentievoordeel tegenover de rest van de lokale sector.
Bron: retail4growth.com 

Japan: eerste nieuwe Aeon-winkel geopend bij Fukushima
De Japanse supermarktketen Aeon heeft een nieuwe winkel geopend in de stad Namie in de prefectuur Fukushima. Het is voor het eerst sinds de ramp met de kerncentrale van Fukushima in 2011 dat hier een nieuwe supermarkt is geopend. Na de ramp werd de stad geëvacueerd, samen met de nabijgelegen steden Furaba en Tomioka. In 2017 werd het bevel tot evacuatie voor een deel opgeschort, hoewel 49,9% van de voormalige inwoners heeft aangegeven niet terug te willen keren. De redenen hiervoor zijn de zorgen van de voormalige inwoners voor de veiligheid en het gebrek aan commerciële faciliteiten. Ook hebben veel voormalige inwoners inmiddels elders een bestaan opgebouwd.
Bron: japantoday.com 

Spanje: Auchan heeft 1,4% meer omzet in 2018
Auchan Spain heeft zijn resultaten over het fiscaal jaar 2018 bekend gemaakt. In deze periode had de Spaanse afdeling van de retailgroep een toename in omzet van 1,4% tot €4,6 mld. Het groeitempo ligt 0,1% hoger dan vorig jaar. In 2018 investeerde Auchan €109mln, waarvan 40% werd gebruikt voor nieuwe locaties. De rest is gebruikt voor renovaties, maatregelen voor meer duurzaamheid en de voortzetting van de digitalisering van het bedrijf. Het jaar werd afgesloten met een netwerk van 366 winkels, wat 10 meer is dan het jaar ervoor. Onder de nieuwe winkels bevonden zich een hypermarkt en 9 supermarkten, waarvan een vestiging een franchisewinkel betreft. Auchan investeerde €17mln in het openen van acht eigen supermarkten en een pompstation. De nieuwe supermarkten bevinden zich in Madrid, Zaragoza, Navarra, La Rioja en Barcelona. Al deze locaties vallen onder het merk My Alcampo. Drie van de winkels volgen het 7d7-concept, wat inhoudt dat ze dagelijks open zijn van 7 uur 's morgens tot 1 uur 's nachts. Verder investeerde Auchan €25mln in het renoveren van oudere locaties tot het Alcampo-merk. Onder deze renovaties vielen 45 eigen winkels en 8 franchiselocaties, waarbij het merk is veranderd van Simply naar Alcampo. De supermarkten opereren nu onder het merk Alcampo Supermarket, terwijl de buurtwinkels nu simpelweg de naam Alcampo dragen.
Bron: retailanalysis.igd.com 

VAE: supermarkt-raadsvoorzitter overleden
Zainal Mohebi, de voorzitter van de raad van bestuur van de in Dubai populaire keten Baqer Mohebi Supermarkets is overleden. De vestigingen van de keten bleven zaterdag dicht. Zainal Mohebi overleed volgens een condoleancebericht op de site www.habanos.com na een lang ziekbed. Habanos is een Cubaans sigarenmerk, dat door Baqer Mohebi Enterprises (BME) in de Verenigde Arabische Emiraten wordt afgezet. BME is ook verantwoordelijk voor de Baqer Mohebi Supermarkets-keten. Het bedrijf is onderdeel van Zainal Mohebi Holdings, waar Zainal Mohebi de oprichter van was.
Bron: gulfnews.com 

Albert Heijn test bezorgrobot
Albert Heijn is begonnen met een proefperiode voor een bezorgrobot, die in principe zonder bestuurder bestellingen bij klanten kan brengen. De robot heeft een bereik van 8 kilometer en wordt nu getest op de campus van de Technische Universiteit van Eindhoven. De robot mag vooralsnog niet de openbare weg op. De Aitonomi-robot is ontwikkeld door het Zwitsers-Duitse techbedrijf Teleretail. Medewerkers van Albert Heijn plaatsen de boodschappen in de bezorgrobot, waarna deze aan de hand van camera's en sensoren zijn weg naar het bezorgadres vindt. De klant moet wel nog buiten het eigen huis stappen om de boodschappen uit de robot te halen.
Bron: dutchnews.nl 

Amazon wil nieuw dc in Duitsland
Amazon is dit jaar van plan om in Duitsland een nieuw distributiecentrum te openen. Het is de dertiende logistieke faciliteit van Amazon in Duitsland. De nieuwe faciliteit wordt geopend in Mönchengladbach en zal meer dan 2.800 banen genereren. Daarmee komt het totale werkleger van Amazon in Duitsland aan het einde van dit jaar op meer dan 20.000 werknemers bij meer dan 35 locaties. Duitsland vormt na de VS de tweede grootste markt van Amazon in de wereld. 
Bron: reuters.com 

Spanje: Eroski blikt terug op 2018
Het Spaanse Eroski genereerde in het fiscaal jaar 2018 een omzet van €5,39mld. De bedrijfswinst kwam dit jaar neer op €163,62mln. De strategische focus van de coöperatie lag in 2018 op differentiëring, met als voornaamste pijlers duurzaamheid en gezondheid. Volgens directeur Agustín Markaide heeft het bedrijf zijn positie als marktleider in het noorden versterkt, waar onder andere werd gewerkt aan het verbeteren van het netwerk.
Bron: retailanalysis.igd.com 

VK: Ocado waarschuwt voor problemen door brexit
Ocado-directeur Tim Steiner heeft onlangs in het BBC-programma Today gewaarschuwd voor problemen in verband met de brexit. Volgens de CEO is het simpelweg niet mogelijk om het bedrijf voor te bereiden op de enorme vertragingen bij de grens. Het bedrijf heeft niet genoeg opslagfaciliteiten bij de landsgrenzen en kan producten niet langer dan een week in bewaring nemen. “Als we een week aan inventaris in willen slaan, zouden we de omvang van onze faciliteiten moeten verdubbelen. Onze huidige faciliteiten zitten vol, dus zouden we voor die ene week naar alternatieven moeten zoeken. Dat is simpelweg niet mogelijk", aldus Steiner.
Bron: globalcoldchainnews.com 

VS: Food Lion introduceert herbruikbare tassen tegen wereldhonger
Food Lion biedt als onderdeel van zijn Summers Without Hunger campagne herbruikbare tassen aan. De tassen zijn bij vestigingen van de keten verkrijgbaar tot 6 augustus of zolang de voorraad strekt. De tassen kosten $1 (€0,89). Per verkochte tas doneert Food Lion via zijn Food Lion Feeds initiatief het equivalent van vijf maaltijden aan het voedselbanknetwerk Feeding America. Food Lion garandeert tijdens deze campagne een minimale donatie van $100.000 (€88.740), wat neerkomt op 1 miljoen maaltijden.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Giant/Martin’s maakt online service mogelijk bij 100ste winkel
Giant Direct, Powered by Peapod, de online bezorg- en afhaaldienst van Giant Food Stores, is nu beschikbaar bij 100 vestigingen van Giant en Martin’s Food Markets. Bij Martin's Food Markets staat de online service bekend als Martin’s Direct. De 100 winkels zijn verspreid over 4 Amerikaanse staten. De 100ste winkel waar de online service werd ingezet kreeg een officiële openingsceremonie, waarbij onder andere Giant Food Stores-directeur Nicholas Bertram bij aanwezig was. De Giant-winkel is ook van plan om $1.000 (€887,39) te doneren aan Project SHARE, een lokale voedselbank die per maand levensmiddelen verstrekt aan meer dan 1.000 lokale huishoudens.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Kings introduceert maaltijdpakketten
Kings Food Markets heeft voor het eerst maaltijdpakketten in zijn versaanbod geïntroduceerd. De pakketten bevatten ingrediënten van lokale leveranciers. Elk pakket bevat alles voor maaltijd voor twee personen. Het pakket is verpakt in een volledig biologisch afbreekbare kom, zodat afval van verpakkingsmateriaal wordt geminimaliseerd. De maaltijdpakketten worden aangeboden onder het nieuwe huismerk Provisions.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Smart Foodservice Warehouse bezorgt aan huis met Shipt
De Smart Foodservice Warehouse Stores keten van Smart & Final Stores Inc. gaat thuisbezorging aanbieden via het platform van Shipt. De bezorgdienst is voor handen bij 15 markten in het westen van de VS. De bezorgdienst ging van start in Seattle, de Bay Area bij San Francisco en Portland, Oregon. Ook is de bezorgservice voor handen bij bepaalde steden in de Pacific Northwest, Idaho, Montana, Nevada en Utah.
Bron: supermarketnews.com 

VS: Big Y stopt met plastic tasjes bij kassa's
Big Y Foods Inc. stopt per 1 augustus met het aanbieden van plastic tasjes bij kassa's bij de meer dan 80 supermarkten in Massachusetts en Connecticut. Om de overgang voor consumenten naar meer duurzame oplossingen makkelijker te maken gaat de keten in augustus kortingsacties voor herbruikbare tassen houden. Big Y komt zoveel mogelijk tegemoet aan het verbod op wegwerptassen, dat sinds 2014 bij verschillende delen van Massachusetts van kracht is. Omdat de wetgeving met betrekking tot plastic afval onlangs in New England is gewijzigd, heeft het bedrijf besloten om zijn programma voor het verwijderen van plastic tassen in de bedrijfsvoering te versnellen.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Publix vraagt toestemming voor nieuw dc
Ondanks een oponthoud van de plannen in december gaat Publix om toestemming vragen voor de bouw van een nieuw distributiecentrum in North Carolina. Het plan voor de nieuwe faciliteit werd in de zomer van 2018 aangekondigd. De locatie wordt opgezet aan de hand van een investering van $400mln (€355,0mln). Het distributiecentrum krijgt een faciliteit voor koelbewaring van 102.000 vierkante meter, een faciliteit voor voedselverwerking van 11.100 vierkante meter en een ruimte voor gedroogde bewaring van 120.750 vierkante meter. Ook krijgt het complex faciliteiten zoals parkeerruimtes, kantoren, ruimtes voor het inladen van vrachtwagens en andere ruimtes voor benodigde ondersteuning.
Bron: delimarketnews.com 

Amazon gaat 1.000 banen creëren in Atlanta
Amazon is van plan om een nieuwe faciliteit in Atlanta te openen, waarmee het bedrijf 1.000 nieuwe banen zal creëren. Het logistieke centrum krijgt een oppervlak van ongeveer 65.000 vierkante meter, wat iets kleiner is dan een gemiddeld winkelcentrum. De locatie zit tussen de districten Gwinnett en DeKalb en biedt ruimte aan werknemers die bestellingen van klanten zullen verzorgen. Ook wordt personeel aangenomen voor andere functies, zoals financiële administratie en IT. 
Bron: ajc.com 

Publicatiedatum: