Chiquita heeft verklaard dat het als een lid van de wereldmarkt verantwoordelijk is voor het begrijpen en aanpakken van de effecten die het, direct of indirect, op mensen en op de planeet heeft. Deze verantwoordelijkheid stopt niet bij de grenzen van het teeltbedrijf of fabriekspoorten: Chiquita ziet vrouwen en kinderen als twee van de meest kwetsbare groepen belanghebbenden en zei dat het mensenrechteninitiatieven aanmoedigt in de regio's waar het merk actief is.
Chiquita werkt aan kinderrechten
Chiquita heeft aangekondigd dat het de eerste kinderrechten-effectbeoordeling in de sector heeft uitgevoerd in zijn teeltbedrijven in Costa Rica en Panama, waarbij de organisatie samenwerkt met consultancybureau op het gebied van mensenrechten, Article One, om tools voor effectbeoordeling van UNICEF toe te passen op de activiteiten van Chiquita.
Chiquita heeft ervoor gekozen zich te concentreren op onderwijs, pediatrische gezondheid en de mogelijkheid tot spelen, omdat deze aspecten van vitaal belang zijn voor de opvoeding en toekomstige kansen van een kind.
"Wij zijn van mening dat Chiquita's inzet voor kinderrechten getuigen van sterk leiderschap ten opzichte van zijn collega's in de sector. Wereldwijd blijft er in de landbouw een hoog risico op kinderarbeid bestaan", zei Faris Natour, medeoprichter en directeur van Article One. "We zijn blij om te bevestigen dat we geen bewijs gevonden hebben van kinderarbeid bij teeltbedrijven van Chiquita in Costa Rica en Panama."
Vrouwenemancipatie
Volgens het bedrijf is gendergelijkheid een belangrijke uitdaging voor de bananenplantages in Latijns-Amerika en daarom is er geen enkele tolerantie voor geweld, discriminatie, intimidatie en seksuele intimidatie van vrouwen.
"Bij Chiquita vinden we dat het van vitaal belang is voor al onze medewerkers om zich veilig te voelen en te profiteren van de best mogelijke arbeidsomstandigheden, vrij van iedere vorm van intimidatie", zegt Jamie Postell, Chiquita's Director of Sales North America. "We willen dat onze medewerkers in hun kracht te staan en we streven er altijd naar meer mogelijkheden voor betrokkenheid te promoten om ons te helpen verder te groeien op dit gebied."
Chiquita deelde de unieke hulpmiddelen die het heeft om de rechten van vrouwen te beschermen en kansen te bevorderen:
• Eén hulpmiddel is de hulplijn van het bedrijf die 24 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar beschikbaar is voor alle medewerkers om op een anonieme manier klachten over discriminatie of intimidatie te melden.
• Een ander belangrijke tool dat Chiquita gebruikt, is een IUF-COLSIBA-Chiquita-overeenkomst die sinds 2001 bestaat. Deze overeenkomst is uniek in de bananensector en bevordert de rechten van werknemers. Sinds 2013 beschermt deze overeenkomst ook specifiek de belangen van vrouwen.
• Een laatste tool is het bevorderen van educatie en bewustzijn als cruciale manieren om de cultuur te veranderen. Inspanningen zijn onder meer vrouwen die met vrouwen praten over hun rechten in hun eigen taal en die de uitdaging aangaan om de mannelijke opvattingen over vrouwenrechten en seksuele intimidatie te veranderen.
Chiquita zei dat het op dit moment de verschillen in beloningen en kansen tussen mannen en vrouwen in de hele organisatie analyseert, en streeft ernaar om een plan te hebben om dit tegen de tijd dat het volgende duurzaamheidsverslag in 2020 wordt gepubliceerd aan te pakken.
Voor meer informatie:
www.chiquita.com