Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Europese rechtbank: "Geen hulplijn voor Amazon nodig"

Frankrijk: Carrefour investeert in systeem voor leveringsketen
Carrefour heeft in Frankrijk gekozen voor oplossingen voor de leveringsketen van Symphony RetailAI. Symphony RetailAI is een internationale leverancier van management-oplossingen op basis van kunstmatige intelligentie. De oplossingen van het IT-bedrijf zorgen voor meer inzicht in consumentengedrag en het verloop van de gehele leveringsketen. Carrefour wil de systemen van Symphony RetailAI gebruiken om de inventaris bij distributiecentra en supermarkten te optimaliseren. 
Bron: globenewswire.com 

"Retailomzetgroei vindt buiten supermarkten plaats"
Ongeveer 96% van de groei in omzet van zogeheten Fast-Moving Consumer Goods vond in 2018 plaats buiten hypermarkten en supermarkten. De retail via e-commerce groeide 10 keer zo snel in vergelijking met alle andere retailkanalen gecombineerd. Dit blijkt uit nieuwe informatie van Kantar Worldpanel. Kantar analyseerde 47 verschillende landen. Uit het onderzoek kwam naar voren dat consumenten hypermarkten links laten liggen en meer kiezen voor discountketens, cash&carry, buurtwinkels en online retail. De groei van e-commerce kwam in 2018 neer op 20,3%, waar dit in 2017 nog 15% was. Na e-commerce zijn discounters (+5.7%) en cash&carry (+5.4%) de daarop volgende snelst groeiende retailkanalen. De groei van het buurtwinkelsegment stond in 2018 op 2,5%. Kantar stelt als prognose dat e-commerce met 2025 een marktaandeel binnen de retailsector heeft van 10,1%. In 2018 was dit nog 5,1%. Het marktaandeel van discounters zal toenamen van 10,6% in 2018 tot 13,4% in 2025. Bij buurtwinkels zal het marktaandeel uitgroeien van 4,1% tot 4,4%.
Bron: conveniencestore.co.uk 

Microsoft opent eerste eigen winkel in Europa
Microsoft heeft onlangs zijn eerste eigen retailzaak geopend in Europa. De IT-gigant wil zijn fysieke aanwezigheid verbeteren en de concurrentie aangaan met andere techbedrijven. De winkel van Microsoft krijgt een oppervlak van iets meer dan 2.000 vierkante meter en wordt opgezet in Oxford Circus in het centrum van Londen. Andere locaties waar Microsoft eigen winkels heeft opgezet zijn in New York en in Sydney in Australië.
Bron: cnbc.com 

Frankrijk: lagere aandelenkoers voor  Casino-moederbedrijf
De aandelen van het moederbedrijf van de keten Casino, Rallye zijn gedaald na een uitspraak van een Franse rechtbank. De rechtbank bepaalde dat Societe Generale zijn zekerheidstelling in Rallye terug mag halen. De uitspraak wordt gezien als een enorme tegenvaller voor de grootste aandeelhouder van Rallye, CEO Jean-Charles Naouri. Naouri plaatste de moederbedrijven Rallye, Finatis en Fonciere Euris onder Crediteurenbescherming om een faillissement tegen te gaan. De bescherming hield in dat het aflossen van schulden voor zes maanden werd opgeschort, zodat de onderneming zijn schulden kon reorganiseren.
Bron: reuters.com 

Polen: Netto implementeert nieuw concept bij 100 winkels
Netto Polska gaat voor het einde van dit jaar zijn zogeheten "concept 3.0" toepassen bij 100 Poolse vestigingen. Concept 3.0 houdt een aantal veranderingen in met betrekking tot de winkelinrichting, het assortiment en de klantenservice. Bij 30 tot 40 locaties wordt het concept in zijn geheel toegepast, terwijl bij de rest alleen de vormgeving van het nieuwe format wordt ingezet. De eerste winkel volgens het concept 3.0-format is inmiddels in Świebodzin geopend.
Bron: esmmagazine.com 

VK: M&S wil met Ocado levensmiddelensegment verdubbelen
De Britse retailer Marks & Spencer wil de omvang van zijn levensmiddelensegment verdubbelen door middel van een joint venture met Ocado. In februari nam M&S een aandeel van 50% in de Britse retailtak van Ocado, waarbij een bedrag werd betaald van £562,5mln (€625,5mln). Door de overname kreeg M&S de mogelijkheden voor een eigen thuisbezorgdienst die uiterlijk in september 2020 zal worden ingezet. “Het is onze ambitie om onze levensmiddelentak te verdubbelen en Ocado helpt ons daarbij een eind op weg", aldus Archie Norman van M&S tijdens de jaarlijkse algemene vergadering van aandeelhouders. "We denken dat dit voor grote veranderingen voor onze onderneming zal zorgen. Ik moet zeggen dat lang niet iedereen zich al heeft gerealiseerd wat wij hiermee hebben bereikt.”
Bron: reuters.com 

Franse supermarkteigenaar stopt wegens safari-schandaal
Een echtpaar dat in het zuidoosten van Frankrijk een Super U-supermarkt beheert, is per direct opgestapt. De aanleiding hiervoor is de ophef op internet over foto's van het stel tijdens een safari. Op de foto's uit 2015 poseert het echtpaar met jachttrofeeën van dieren die tijdens de safari zijn gedood. De Super U-winkel bevindt zich in Arbresle bij Lyon en is onderdeel van de Franse supermarktcoöperatie Systeme U. In een verklaring geeft Systeme U aan dat de foto's tegen de normen en waarden van de coöperatie indruisen en dat het echtpaar inmiddels ontslag heeft genomen.
Bron: reuters.com 

VK: "Meeste retailers beseffen impact van thuisbezorging niet"
Het grootste deel van de Britse retailers beseffen de impact en waarde niet van de mogelijkheden van thuisbezorging. Drie op de vier consumenten laten een online webwinkel links liggen omdat de thuisbezorgmogelijkheden niet bevallen. 47% van de retailers heeft zelfs geen inzicht over hoeveel consumenten bij hun online winkels afhaken of over waarom dit gebeurt. In het Verenigd Koninkrijk koopt een op de twee consumenten minstens een keer per week iets online. Zodoende stellen deze online consumenten bepaalde eisen aan de mogelijkheden voor thuisbezorging. Een nieuw rapport van BigCommerce over thuisbezorging binnen de Britse e-commerce-sector stelt dat online retailers meer energie moeten steken in het onderzoeken van de relatie tussen consumentengedrag en de eigen bezorgmogelijkheden.
Bron: ecommercenews.eu 

VAE: Majid Al Futtaim begint initiatief voor mensen met een beperking
Majid Al Futtaim, een van de grootste retailgroepen in het Midden-Oosten, Afrika en Azië, is in de Verenigde Arabische Emiraten een adviesraad begonnen met betrekking tot mensen met een beperking. Het doel van de adviesraad is ervoor zorgen dat de winkelervaring bij vestigingen van de retailgroep ook toegankelijk is voor mensen met een beperking, in de VAE ook wel "people of determination" genoemd. Het zogeheten People of Determination Advisory Panel ligt in lijn met het streven van de overheid van de VAE om de rechten van mensen met een beperking te beschermen. De adviesraad bestaat onder andere uit vertegenwoordigers van het stadsbestuur van Dubai, vertegenwoordigers van het ministerie voor gemeenschapsontwikkeling van de VAE en uit een aantal consumenten die zelf een lichamelijke beperking hebben.
Bron: rli.uk.com 

Walmart voert tempo van activiteiten in India op
Walmart gaat meer werk maken van zijn activiteiten in de Indiase supermarktsector. Het bedrijf wil zijn leveringsketen verbeteren door middel van nieuwe distributiecentra in het noorden van India. Levensmiddelen vormen 60% van alle activiteiten van Walmart in India, hoewel het aandeel van verse groente en fruit binnen dit segment van Walmart relatief klein is. Op dit moment haalt Walmart zijn AGF in India voornamelijk van plattelandsmarkten, ook wel mandis genoemd. Volgens Walmart India-CEO Krish Iyer ligt de focus op dit moment vooral op winterharde groenten, zoals aardappelen, knoflook en uien en op andere groentesoorten die een iets langere houdbaarheid hebben dan bladgroenten. "Dit komt omdat we in deze categorie een voordeel in de leveringsketen hebben ten opzichte van de mandis. Onze grootste focus ligt op het opzetten van een leveringsketen voor AGF."
Bron: indianretailer.com 

Frankrijk: Carrefour verkoopt aandeel in logistiek vastgoedbedrijf
Carrefour gaat zijn aandeel in het logistieke vastgoedbedrijf Cargo verkopen. Cargo beheert een aantal distributiecentra die door Carrefour worden gebruikt. Het aandeel wordt overgedragen aan het vastgoedbedrijf Argan. De vaste activa van Cargo hebben een waarde van ongeveer €900mln. Carrefour heeft een aandeel van 32%, waar door Argan €290mln wordt betaald. De overdracht wordt betaald in een combinatie van geld en Argan-aandelen. Na de overdracht zal Carrefour een belang van 5% in Argan hebben.
Bron: reuters.com

Spanje: Grupo Uvesco neemt 11 Simply-winkels over
He Spaanse Grupo Uvesco heeft in Bizkaia 11 Simply-vestigingen overgenomen van Sabeco Banaketa. De overname wacht nog op toestemming van de mededingingsautoriteit. De 11 winkels hebben een gecombineerde winkelruimte van bijna 12.000 vierkante meter. Vijf van de winkels bevinden zich in Bilbao. Twee winkels staan in Barakaldo, twee in Santurce en nog eens twee in Portugalete. Uvesco krijgt ook de verantwoordelijkheid over het personeel van de winkels. Grupo Uvesco heeft nu een netwerk van 221 supermarkten onder zijn merken BM Supermercados en Super Amara. De groep had in 2018 een omzetgroei van 5% tot €740mln.
Source: retailanalysis.igd.com 

Europese rechtbank: "Geen hulplijn voor Amazon nodig"
Amazon hoeft geen telefonische hulplijn voor zijn klanten aan te bieden. Dat is bepaald door het Europese hooggerechtshof. Eerder werd een klacht ingediend door de Duitse federale unie van consumentenorganisaties. Volgens deze instantie zou Amazon regels overtreden met betrekking tot consumentenbescherming, omdat Amazon online geen duidelijke contactinformatie aanbiedt. Volgens de federale unie zijn de online chatservice en de geautomatiseerde terugbelfaciliteit van Amazon niet genoeg. Het hooggerechtshof van de EU heeft deze klachten echter verworpen.
Bron: reuters.com 

VS: Safeway bevestigt terugkeer van naam Andronico
De afdeling van Safeway in Noord-Californië gaat voor het einde van dit jaar weer gebruik maken van het merk Andronico’s Community Markets. Volgens een woordvoerder van Safeway gaat het nieuwe merk gepaard met een aantal renovaties. Vier oudere Safeway Community Markets in de Bay Area worden herdoopt tot Andronico’s. Het assortiment van deze vestigingen wordt onder andere  uitgebreid met meer lokale producten.
Bron: berkeleyside.com 

VS: Sam’s Club zet afhaaldiensten in
Sam’s Club heeft bij al zijn 589 locaties afhaaldiensten ingezet. De keten van Walmart, die met abonnementen werkt, heeft aangegeven dat alle Sam's Club-leden bestellingen bij Samsclub.com of de eigen app kunnen plaatsen en deze op dezelfde dag nog op locatie af kunnen halen. De afhaaldienst is eerder een jaar lang bij een klein aantal vestigingen getest. De afhaaldienst is gratis. Bestellingen zijn beperkt tot 15 producten, die binnen vier uur af kunnen worden gehaald.
Bron: supermarketnews.com 

Walmart krijgt meevaller van $10bln door Flipkart-overname
Toen Walmart vorig jaar voor $16mld (€14,3mld) de Indiase online supermarkt Flipkart overnam, kreeg het bedrijf een meevaller. Bij de overname was ook een dochteronderneming voor online betalingen opgenomen. Deze dochteronderneming heeft zich nu ontwikkeld tot een van de belangrijkste startups van India. De raad van bestuur van Flipkart heeft besloten de afdeling PhonePe Pvt Ltd. als zelfstandig bedrijf verder te laten gaan. Er wordt naar manieren gezocht om voor $1mld (€890mln) aan externe financiering te verkrijgen, waarbij PhonePe wordt gewaardeerd op zo veel als $10mld (€8,9mld), aldus anonieme bronnen. Deze financiering wordt mogelijk ergens in de komende maanden zeker gesteld, hoewel het overleg hierover nog niet is afgerond. PhonePe zal een eigen basis aan investeerders krijgen die los staat van Flipkart. wel zal Flipkart een aandeelhouder blijven. Zowel Walmart als Flipkart hebben zich vooralsnog onthouden van commentaar. 
Bron: bloombergquint.com 

Publicatiedatum: