Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Aldi Süd en Nord stemmen bevoorrading op elkaar af

Plus heeft 5,4% toename in halfjaaromzet
Plus had in de eerste helft van zijn fiscaal jaar een toename in omzet van jaar op jaar 5,4%. De omzet kwam daarmee in deze periode neer op €1,3mld. Het marktaandeel van Plus is binnen de Nederlandse supermarktsector toegenomen van 6,4% in 2018 tot 6,5% in dit jaar. Ook zag Plus volgens een rapport van Nielsen een toename in marktgroei van 4,4%. Plus-directeur Duncan Hoy gaf aan dat zijn bedrijf in de afgelopen zes maanden een sterke nationale formule heeft laten zien, die in combinatie met lokaal ondernemerschap tot veel succes heeft geleid. "De verdere uitvoering van onze Briljant 2.0-concept, de groei van onz online activiteiten en de introductie van onze lage prijzen werpen hun vruchten af, wat te zien is aan de toenames in omzet en marktaandeel", aldus Hoy.
Bron: esmmagazine.com 

Duitsland: Aldi Süd en Nord stemmen bevoorrading op elkaar af
Aldi Nord en Aldi Süd zijn van plan om de bevoorrading van hun huismerken met het einde van 2020 op elkaar te hebben afgestemd. In Duitsland werken de twee bedrijven al nauwer samen. Zo werden er in januari van dit jaar gezamenlijke kortingsacties voor merkproducten ingezet. Ook werken de twee keten samen aan meer duurzaamheid, door bijvoorbeeld plastic verpakking te verminderen. Door samen een strategie voor bevoorrading van de huismerken op te stellen, kunnen producten efficiënter in huis worden gehaald, wat mogelijk leidt tot lagere prijzen voor de consument. Dit zorgt daarnaast ook voor meer concurrerend vermogen tegenover de grote rivaal Lidl. Verder geeft een gezamenlijke strategie meer mogelijkheden voor marketingcampagnes. Ten slotte zal de samenwerking mogelijk een einde maken aan de verwarring van de consument met betrekking tot de twee verschillende Aldi-ketens.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Wit-Rusland: Eurotorg krijgt €70mln door beursgang
Eurotorg, de grootste supermarktketen van Wit-Rusland, heeft ongeveer 5mld Russische roebels (€70mln) verkregen door zijn entree te maken op de aandelenbeurs van Moskou. De keten heeft niet-gewaarborgde obligaties met een omlooptijd van vijf jaar op de beurs geplaatst tegen een couponrente van 10,95%. De vraag bleek twee keer zo groot als het aanbod. Sommige investeerders plaatsten bestellingen voor 500 obligaties. Volgens Eurotorg-CEO Andrey Zubkou is het succesvolle debuut een belangrijke mijlpaal voor Eurotorg. "In het afgelopen jaar hebben significante vorderingen geboekt bij het aflossen van onze schulden. We blijven nu zoeken naar manieren om ons schuldprofiel verder te optimaliseren. Het plaatsen van de obligaties geeft ons een nieuwe bron voor financiering op de lange termijn. Hierdoor kunnen we onder andere een meer flexibel plan voor terugbetaling opzetten.”
Bron: emerging-europe.com 

China: thuisbezorg-startup wil US$500mln aan financiering
De Chinese thuisbezorg-startup Missfresh zoekt voor US$500mln (€445,6mln) aan financiering. Het bedrijf, dat onder andere wordt gesteund door de e-commerce-gigant Tencent Holdings Ltd., heeft het geld nodig voor financieel gezien zware tijden die het bedrijf aan ziet komen. Andere instanties die Missfresh ondersteunen zijn naast Tencent ook de Goldman Sachs Group en Tiger Global Management. Volgens anonieme bronnen is Missfresh van plan om tegen een waardering van zoveel als $4mld (€3,6mld) voor $300mln tot $500mln (€267,4mln tot €445,6mln) aan financiering te zoeken. Deze plannen liggen volgens de bronnen echter nog niet vast. Missfresh weigerde zelf enig commentaar op de geruchten.
Bron: sgsme.sg 

Lidl installeert zonnepanelen bij Iers dc
Lidl is van plan om €1mln te investeren in de installatie van 4.364 zonnepanelen bij een nieuw distributiecentrum in Ierland. Volgens een verklaring van Lidl zullen de zonnepanelen voor meer dan 1mln kilowatt aan energie-uren per jaar genereren. Dit zal leiden tot een vermindering van de CO2-uitstoot van ongeveer 437 ton. Volgens de keten betreft dit de grootste installatie van zonnepanelen, die ooit in Ierland is uitgevoerd. De zonnepanelen worden geleverd door Enerpower, een onderneming in Waterford in Ierland, die is gespecialiseerd in duurzame energie.
Bron: cnbc.com 

Australië: Coles tekent samenwerkingsovereenkomst met Microsoft
Coles heeft een overeenkomst voor samenwerking ondertekend met Microsoft. Microsoft gaat Coles helpen bij zijn digitale transformatie op basis van cloud-technologie. De nieuwe IT-innovaties moeten leiden tot een verbeterde winkelervaring voor de klant, een makkelijkere bedrijfsvoering voor werknemers en meer productiviteit in de gehele onderneming. De nieuwe samenwerking met Microsoft volgt an een groter aantal ontwikkelingen en samenwerkingsverbanden die Coles met betrekking tot IT in het leven heeft geroepen. De technologie die door Microsoft wordt geleverd is gebaseerd op Microsoft Azure, dat dan ook het cloudplatform van Coles zal vormen. Microsoft Azure maakt onder andere de toepassing van kunstmatige intelligentie mogelijk. Kunstmatige intelligentie kan onder andere worden gebruikt bij de analyses van de leveringsketen of van prestaties van afzonderlijke fysieke winkels.
Bron: colesgroup.com.au 

Wumart en Yonghui bieden op Chinese tak van Metro
De Chinese supermarktgroep Wumart Stores en een investeerdersgroep, die ondersteund wordt door directe concurrent Yonghui Superstores zijn twee van de kandidaten voor een mogelijke overname van de Chinese tak van Metro. De Chinese afdeling van de Duitse groothandelaar is ter overname aangeboden. De laatste ronde van het veilingsproces is nu aangebroken, waarbij volgens anonieme bronnen zowel Wumart als Yonghui nog kanshebbers zijn. De investeerdersgroep van Yonghui is volgens de anonieme bronnen Hillhouse Capital. Deze groep zou in gesprek zijn om uit te worden gebreid met Tencent Holdings. Andere kandidaten die aan de laatste biedronde deelnemen zijn de Chinese AGF-startup Meicai en Hopu Investment Management. Bij een overname wordt de waarde van de Chinese tak van Metro mogelijk geplaatst op rond de US$2mld (€1,8mld), wat vooral komt voor de felle concurrentiestrijd die rondom de overname is ontstaan. De kandidaten hebben tot augustus de tijd om hun bod op Metro te plaatsen.
Bron: scmp.com 

Zuid-Korea: online supermarkt begint vega-bezorgdienst
De Zuid-Koreaanse online supermarkt Hello Nature is met een bezorgdienst voor veganisten begonnen. De bezorgdienst is specifiek bedoeld voor vroeg in de morgen. Het is voor consumenten die een veganistische levensstijl aanhouden moeilijk om in Zuid-Korea geschikte producten te vinden. Voor de nieuwe bezorgdienst heeft Hello Nature in zijn webwinkel een speciale categorie geopend onder de naam Vegan Zone. Deze categorie biedt een assortiment aan producten aan, dat geheel vrij is van dierlijke bestanddelen. Dit betreft onder andere groente, fruit en noten. Bij de bezorging van de producten wordt gebruik gemaakt van duurzame verpakkingen.
Bron: ajudaily.com 

Zweden: ICA heeft 1,6% meer omzet in juni
De Zweedse retailer ICA Gruppen had in juni een toename in winkelomzet van 1,6% tot SEK 10,7mld (€1,01mld). De like-for-like-omzet nam in deze periode jaar op jaar eveneens met 1,6% toe. Bij de ketens Maxi ICA Stormarknad en ICA Nära steeg de like-for-like-omzet met respectievelijk 2,6% en 2,5%. De vergelijkende winkelomzet nam bij de ketens ICA Supermarket en ICA Kvantum toe met respectievelijk 1,0% en 0,5%. In de periode van januari tot juni 2019 steeg de omzet jaar op jaar met 2,6% tot SEK 59,6mld (€5,6mld). De ICA Gruppen heeft een netwerk van 1.272 winkels. Het kalendereffect van juni wordt geraamd op -1,8%.
Bron: esmmagazine.com 

Italië: meer omzet en minder winst voor Esselunga
De Italiaanse supermarktketen Esselunga had over heel 2018 een omzet van €7,91mld. Jaar op jaar is dat een toename van 2,1%. De groei kwam tot stand zonder dat er sprake was van hogere prijzen in de winkels, hoewel Esselunga ook te maken had met hogere kosten bij leveranciers. Esselunga geeft aan dat in 2018 wat betreft de waarde van de omzet een marktleiderspositie binnen Italië is behouden. De prijzen van de keten lagen 3% lager dan het gemiddelde van de sector. Verder heeft Esselunga in het afgelopen jaar meer geïnvesteerd in promotieacties. De winst van Esselunga daalde in 2018 met 6,27%, van €305,8mln tot €286,6mln. De netto schuld is in 2018 afgelost van €847,5mln tot €435,7mln. In totaal is er voor €319,5mln geïnvesteerd. Hiervan werd €290,4mln geïnvesteerd in vaste activa. Het e-commerce-segment van Esselunga is uitgebreid, met een omzetgroei van 28,3% tot €236mln.
Bron: esmmagazine.com 

VS: Ralphs overlegt weer met vakbonden
Ralphs Grocery Company heeft het overleg met vakbonden hervat. De retailgroep wil tot een eerlijke overeenkomst komen voor de 18.000 vakbondsleden die bij de keten werkzaam zijn. Het bedrijf heeft een lange geschiedenis aan investeringen in zijn werknemers door middel van onder andere goede lonen, een premium zorgpakket voor het hele gezin van $62 (€55,26) per maand en een pensioenfonds. "Zoals we altijd al hebben gezegd, zijn wij erop toegespitst om te blijven investeren in onze werknemers. We willen stabiele werkgelegenheid geven onder goede arbeidsvoorwaarden. We beseffen dat de werknemer het hart van ons bedrijf vormt", aldus Ralphs directeur Mike Murphy. "Door middel van een gebalanceerde aanpak kan iedereen winst halen uit een overeenkomst. Dit geld zowel voor ons bedrijf als voor de werknemers, als voor de omliggende gemeenschap."
Bron: prnewswire.com 

VS: K-VA-T introduceert nieuw betaalsysteem
K-VA-T heeft met ECRS gewerkt aan de ontwikkeling van een nieuw betaalsysteem onder de naam Catapult. Het Catapult-systeem wordt bij alle vestigingen van Food City geïnstalleerd. Eerder werd het systeem getest bij de Super Dollar-keten en de pompstations van K-VA-T. K-VA-T is nu het eerste bedrijf dat de technologie binnen de supermarktsector toe gaat passen. De Transaction Logic-software van Catapult vereenvoudigt de bedrijfsvoering bij betalingen, zowel online als in fysieke winkels. De software beslaat zowel conventionele kassa's als directe betalingen, afhaaldiensten, zelfscankassa's, mobiele betalingen of betalingen bij pompstations.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Teamsters stemmen in met mogelijke stakingsacties in Californië
Leden van de in Los Angeles gevestigde vakbond Teamsters Joint Council 42 hebben unaniem ingestemd met de mogelijkheid voor een stakingsactie. De vakbond vertegenwoordigt werknemers in de logistieke sector van Los Angeles. Dit betekent dat een staking directe gevolgen zal  hebben voor supermarktketens in deze regio, omdat de levering van nieuwe producten volledig stil zal komen te staan. Zelfs als bij een grootschalige staking tijdelijke flexwerkers door supermarkten worden ingehuurd, zullen de winkelschappen door het gebrek aan nieuwe producten leeg blijven.
Bron: progressivegrocer.com 

Publicatiedatum: