Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Guillermo Edo, directeur van Benihort:

"Spaans citrus heeft merk nodig om crisis te boven te komen"

Goede start voor Valenciaans watermeloenenseizoen
Vorige week begon het watermeloenenseizoen in Valencia met goede prijzen als gevolg van de gestegen consumptie vanwege de hoge temperaturen in heel Europa. Murcia bevindt zich middenin het seizoen, Valencia begint net aan zijn seizoen, Marokko oogst niet meer en 80% van de Turkse teelt wordt bestemd voor de binnenlandse consumptie. "Dit zorgt voor een ideale positionering van de Spaanse watermeloen, er wordt een uitstekend seizoen verwacht", stelt Guillermo Edo, directeur van de Valenciaanse coöperatie Benihort.

"Deze week zitten we al volop in het seizoen. De witte pitloze watermeloen wordt geëxporteerd, terwijl de meerderheid van de zwarte pitloze watermeloenen voor de nationale markt bestemd wordt. Vermeldenswaardig is het fantastische werk van de handelsbedrijven, die erin geslaagd zijn pitloze variëteiten te vinden met een hoge brixwaarde en een planning voor de oogst hebben opgesteld. Uiteindelijk is succes niet alleen afhankelijk van de afzetprijs", stelt Guillermo Edo.

Spaanse citrus: het creëren van een merk om de crisis te boven te komen
Volgens Guillermo Edo blijft citrus gezien worden als een algemeen product waarvoor de sector geen merk heeft weten op te richten. "In Spanje veroorzaakt het huidige overaanbod in combinatie met de import (vanuit Egypte, Turkije, Marokko, etc.) een crisis. Supermarktketens zijn op zoek naar concurrerende prijzen en aanbiedingen voor het hele jaar, waarbij ze de prijzen omlaag drukken. Dit seizoen is de citroenprijs voor de teler met 50% gedaald. Alleen het fruit met premium kwaliteit is enigszins ontsnapt aan deze druk. Zelfs de prijs van sap is enorm gedaald. Het meest dramatische van alles is dat sommige coöperaties de overeengekomen prijzen niet zullen kunnen betalen. Als gevolg van deze crisis hebben sommige telers besloten niet te oogsten, waardoor 20% van de citroenen in de bomen is achtergebleven", vervolgt hij. "De verwerkende sector is ook getroffen, vanwege de daling van de sapprijzen".

“Een mogelijke uitweg uit de crisis, de concurrentie vanuit andere landen even buiten beschouwing gelaten, zou zijn om een merk te creëren. Pink Lady of Marlene appelen en Bouquet watermeloenen zijn voorbeelden van producten die zich hebben weten te positioneren dankzij een merk. Als een product geen merk heeft, gaan supermarkten alleen voor lage prijzen", stelt Guillermo Edo.

Gewone meloen verliest terrein ten opzichte van watermeloen
“Het geval van de meloen is anders. In vergelijking met watermeloen zijn andere soorten meloen duurder om te telen en dat heeft gevolgen voor de afzetprijzen", stelt de directeur van Benihort. "De innovatie, die op het gebied van watermeloen is verricht, is niet vergelijkbaar met die voor andere meloenen. Laatstgenoemden zijn achtergebleven. Hedendaagse consumenten zijn op zoek naar producten die snel te consumeren zijn, ze willen gemak: misschien zou een pitloze meloen overwogen moeten worden", zegt Guillermo Edo.

Biologische lijn als differentiatie, niet als doel op zich
Voor Benihort is de biologische lijn geen doel op zich, maar een kwestie van productdifferentiatie. Tussen de 10 en 15% van het aanbod van het bedrijf is reeds biologisch. Producten als artisjok, watermeloen en tomaat bevinden zich in de omschakelingsperiode. "Er is sprake van een grote vraag waaraan we willen voldoen, maar we hebben de overtuiging dat de omschakeling stapsgewijs plaats moet vinden, rekening houdend met het tempo van de markt. In de komende vijf jaar verwachten we te bereiken dat 30% van ons volume biologisch is", aldus Guillermo Edo.

Diversifiëring, corporatisme en gesloten economie essentiële factoren voor concurrentievermogen
Coöperatie Benihort beschikt over 20.000 meter aan kassen en tuinbouwgewassen, met de bijbehorende zaaibedden, kweekplanten, etc. De leden hebben toegang tot technische ondersteuning, meststoffen, fytosanitaire producten en andere benodigdheden voor het dagelijkse werk van de teler. Ook andere diensten, zoals advies, verzekeringen, telefonie en boekhouding zijn nuttig voor de leden. "Het is van essentieel belang dat de teler geïntegreerd is in de coöperatie, en dat deze hem de benodigde hulpmiddelen biedt om zijn activiteiten zo goed mogelijk uit te voeren. Trouwe partners bevorderen een gesloten kringloopeconomie die ons sterker maakt ten opzichte van de concurrentie", aldus Edo. "Onze balans van 2018 had niet positiever kunnen zijn; we hebben ons omzetrecord in onze 70-jarige geschiedenis verbroken en zijn erin geslaagd met 11,41% te groeien ten opzichte van 2017. Hij besluit: "Diversifiëring is een essentiële factor geweest in het worden van een gestructureerde en stabiele coöperatie".

“Logistiek is van essentieel belang, daarom hebben we geïnvesteerd in een vrachtwagenpark. De gunstige geografische ligging van Spanje maakt het mogelijk om binnen 24 tot 48 uur te voldoen aan de vraag in Europa. Bovendien hebben we vaste routes naar Nederland en Perpignan, twee stabiele kanalen", voegt de directeur van de coöperatie toe.

Geschiedenis
Benihort werd in 1946 opgericht voor de afzet van traditionele Spaanse producten, zoals artisjok, bloemkool, kool, prei en watermeloen. Vandaag de dag is het bedrijf een toonaangevende coöperatie in Valencia. De coöperatie heeft 1.800 leden, beschikt over een areaal van 2.300 hectare en werkt met grote klanten als supermarktketen Mercadona. 50% van de groenten en fruit van het bedrijf wordt bestemd voor de export, met Europa als belangrijkste bestemming (voornamelijk Duitsland, Nederland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Oost-Europese en Scandinavische landen). Af en toe exporteert Benihort ook naar Dubai, Canada en Brazilië.


Voor meer informatie:
BENIHORT                                              Guillermo Edo, directeur                          Polígono Industrial El Collet
12580 Benicarló (Castellón)
T: + 34964470450
coop@benihort.com
www.benihort.com

Publicatiedatum: