Abonneren

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Sainsbury’s-Asda fusie voor 10 jaar geblokkeerd

Polen: Dino Polska opent 81 nieuwe winkels in eerste halfjaar
De Poolse supermarktketen Dino Polska heeft in de eerste helft van 2019 81 nieuwe winkels geopend. In 2018 opende de keten in diezelfde periode 74 nieuwe vestigingen. Met het einde van juni van dit jaar bestond het retailnetwerk van Dino Polska uit 1.056 vestigingen. Aan het einde van juni 2018 stond dit aantal op 849 winkels. Jaar op jaar is de totale gecombineerde winkelruimte toegenomen van 325.000 vierkante meter tot 408.000 vierkante meter.
Bron: esmmagazine.com 

Kapitaalinjectie voor supermarktketen in Azerbaijan 
De grootste supermarktketen van Azerbaijan, Araz, gaat aan de hand van een buitenlandse investering zijn distributie- en bewaringscapaciteiten uitbreiden. De investering is afkomstig van de Europese Bank voor Wederopbouw en Ontwikkeling (EBRD) en het Duitse instituut voor ontwikkelingsfinanciering DEG. De investering vindt plaats door middel van twee leningen met een waarde van elk €5mln. Araz bestaat uit een netwerk van 122 winkels. Een aantal van deze winkels wordt beheerd onder het eigen merk, terwijl ook een deel het merk dragen van SPAR. Met het nieuwe kapitaal wil het bedrijf een eigen distributiecentrum uitbreiden, waarbij de capaciteit voor bewaring wordt verdrievoudigd van 12.600 vierkante meter naar 42.600 vierkante meter. De nieuwe faciliteiten zullen ook mogelijkheden voor koelbewaring krijgen. Door verder het management van de leveringsketen in eigen hand te houden, wil Araz ook de bedrijfsvoering efficiënter maken en het winstvermogen verbeteren.
Bron: ebrd.com 

VK: Sainsbury’s-Asda fusie voor 10 jaar geblokkeerd
De Britse mededingingsautoriteit heeft een mogelijke fusie tussen Sainsbury's en Asda voor de komende tien jaar geblokkeerd. Sainsbury's mag de komende tijd geen aandeel nemen in Asda of een van de dochterondernemingen van Asda. Ook is het verboden voor Sainsbury's om een aandeel te nemen in enige ondernemingen die direct belang hebben bij Asda. Dezelfde regels gelden ook voor Asda en het moederbedrijf Walmart. De regelgeving geldt tot 9 juli 2029, tenzij beide partijen uitdrukkelijke toestemming van de Britse mededingingsautoriteit krijgen voor enige plannen voor een overname of fusie.
Bron: retail-week.com 

VK: Ocado heeft winstafname door brandschade
De Britse online supermarkt Ocado heeft over het eerste halfjaar een verlies in winst moeten incasseren van 46%. De directe aanleiding hiervoor is schade die door een brand die bij een geautomatiseerd distributiecentrum werd veroorzaakt. Ook komt het verlies in winst door een nieuw boekhoudsysteem en de kosten in verband met een beursgang. Ondanks de winstafname is Ocado positief over de toekomst. De aandelen zijn met 48% gestegen in waarde. "We hebben nog nooit zoveel mogelijkheden voor groei gehad zoals nu", aldus Tim Steiner. De EBITDA-winst van Ocado stond in de periode van 26 weken tot 2 juni op £18,7mln (€20,8mln). In dezelfde periode van 2018 was dit nog £34,8mln (€38,7mln). Ocado waarschuwde na de brand van februari in Andover in het zuiden van Engeland al voor een afname in omzet. De omzet zou worden hersteld als de capaciteit van Ocado ter compensatie op nadere locaties zou worden vergroot.
Bron: uk.reuters.com 

Lidl plant 500 nieuwe banen in Schotland
Lidl is van plan om in de komende drie jaar ongeveer 500 nieuwe banen te creëren in Schotland. In de komende periode zal de discounter 12 nieuwe vestigingen in Schotland openen. De bouw van deze winkels is al begonnen in Dumbarton, Dundee, East Kilbride, Cowdenbeath en Larkhall. Er is verder nog geen informatie beschikbaar over de overige zeven nieuwe vestigingen. Ook wil Lidl een aantal oudere winkels verbeteren of verhuizen. Door de plannen voor uitbreiding komt het Schotse netwerk van Lidl op 98 winkels te staan.
Bron: bbc.com 

Spanje: Mercadona is marktleider in Catalonië
Mercadona blijft de marktleider in de retailsector van Catalonië. Dit blijkt uit een rapport van Generalitat. De in Valencia gevestigde supermarktketen heeft binnen de sector de grootste omzet. De omzet van concurrent Bon Preu is groter dan die van Grupo Dia. Het rapport van Generalitat geeft een analyse van de vijftig grootste retailbedrijven van Catalonië, waaronder supermarkten, maar ook drogisterijen. Het marktaandeel van Mercadona is groter dan 15%. Dat van Bon Preu zit rond de 9,32%. Dia heeft een marktaandeel van 11,96%, terwijl Eroski en Condis een aandeel hebben van respectievelijk 9,15% en 8,26%.
Bron: internationalsupermarketnews.com 

Tesco opent 750 winkels in Thailand
Tesco is van plan om in de komende drie jaar 750 buurtwinkels in Thailand te openen. Thailand is de grootste markt van Tesco buiten het Verenigd Koninkrijk. In het vorige fiscaal jaar werd in totaal een omzet gedraaid van omgerekend €4,5mld. Onder het merk Tesco Lotus heeft het bedrijf in Thailand 46.000 voltijdswerknemers in dienst, die verspreid zijn over 1.965 winkels. In het fiscaal jaar 2018/19 genereerde de Aziatische afdeling van Tesco, waar Thailand ook toebehoort, een winst van £286mln (€317,9mln).
Bron: retailgazette.co.uk 

VK: Consumentenuitgaven op zwakste punt sinds jaren '90
De angst dat de Britse economie door de Brexit tot stilstand komt is sterker geworden, nu blijkt dat consumentenuitgaven op hun zwakste punt sinds de jaren '90 zijn gekomen. Volgens het  British Retail Consortium is meer duidelijkheid over de Brexit van groot belang, nu de omzet in juni zover is teruggelopen. Het contrast met vorig jaar is groot, gezien in juni 2018 er sprake was van de World Cup en uitstekende weersomstandigheden voor retail. Volgens het BRC is de totale omzet in juni met 1,3% afgenomen. De jaarlijkse groei nam af tot 0,6%. Beide statistieken zijn de zwakste ooit, sinds het BRC in samenwerking met KPMG in 1996 is begonnen om een maandelijks rapport over de retailsector te publiceren. Ondanks dat het besteedbaar inkomen van de Britten is toegenomen, is men in het Verenigd Koninkrijk minder uit gaan geven, aldus de BRC.
Bron: theguardian.com 

Sainsbury’s begint nieuw plan voor recycling in Glasgow
Sainsbury’s houdt een testfase met een machine voor flesinname bij zijn Braehead Superstore in Glasgow. Klanten kunnen plastic flessen en blikjes inleveren, waarna ze hiervoor korting voor hun boodschappen krijgen. Braehead is de eerste Sainsbury’s winkel in schotland en de derde winkel van het hele Verenigd Koninkrijk waar deze machine wordt gebruikt. Er kunnen flessen van tot 3 liter worden ingeleverd, samen met aluminium blikjes. Elk voorwerp dat wordt ingeleverd levert 5p op. Er kunnen per bezoek in totaal 500 voorwerpen worden ingeleverd, waarmee in theorie een korting mogelijk is van £25 (€27,79). 
Bron: about.sainsburys.co.uk 

Spanje: El Corte Ingles wil Europa's nieuwe Amazon worden
El Corte Ingles, de grootste warenhuisketen van Europa, had in 2008 te maken met een zware financiële crisis. Nu wil de Spaanse keten met behulp van de Chinese e-commercegigant Alibaba zijn klantenbasis vergroten en de directe concurrentie aangaan met Amazon. Voor consumenten in Latijns-Amerika is het groene logo van El Corte Ingles het equivalent van het Britse Harrod's en geldt de keten als een retailinstituut. Hoewel de warenhuizen van El Corte Ingles zich alleen in Spanje en Portugal bevinden, is online retail een belangrijk onderdeel van het bedrijf geworden. Producten uit het assortiment, waaronder veel huismerkproducten, worden over de hele wereld verstuurd, zowel naar particuliere adressen als naar andere ketens die met El Corte Ingles samen werken. Zo zijn er producten van El Corte Ingles te vinden bij Duitse Galeria Karstadt Kaufhof-winkels.
Bron: dw.com 

Zwitserland: Coop vervangt plastic bestek met duurzaam alternatief
Coop Switzerland heeft bij 900 vestigingen in de thuismarkt een duurzaam alternatief voor plastic bestek geïntroduceerd. Het nieuwe bestek is vervaardigd van palmbladeren. Ook wordt er gebruik gemaakt van papieren rietjes, om zo het verbruik van plastic tegen te gaan. Door de nieuwe vormen van bestek krijgen consumenten een duurzaam alternatief, waaronder ook voor plastic wegwerpborden. Het materiaal van de duurzame borden is afkomstig van palmbladeren, die op natuurlijke wijze van de bomen zijn gevallen. Het productieproces van de borden volgt verder alle richtlijnen voor duurzaamheid. De borden van het merk Oecoplan zijn waterbestendig, hittebestendig tot een temperatuur van 220°C, neutraal in smaak en kunnen na gebruik tot compost worden verwerkt. De papieren rietjes zijn vervaardigd van stevig papier voor meer stevigheid en zijn vervaardigd van recyclebaar materiaal.
Bron: esmmagazine.com 

Duitsland: Online supermarkt Getnow verbetert betaalopties
De Duitse online supermarkt en Metro-partner  Getnow heeft zijn online platform voorzien van nieuwe betaalopties. De opties worden mogelijk gemaakt door de implementatie van Wirecard. Getnow-klanten hebben hierdoor meer mogelijkheden om hun online aanschaf te betalen, die allemaal verwerkt worden door Wirecard. Bestellingen die door klanten via Getnow worden geplaatst, worden door medewerkers van Getnow bij Metro samengesteld en vervolgens op de dag zelf aan huis geleverd.
Bron: essentialretail.com 

Duitsland: DHL bouwt 500 afdelingen bij Lidl-winkels
Deutsche Post DHL Group en Lidl zijn een samenwerkingsverband aangegaan. De samenwerking houdt in dat laat dit jaar bij 500 Lidl-vestigingen afdelingen komen te staan van het Duitse postbedrijf. De zogeheten Packstations zorgen naast de service van het postbedrijf ook voor een naadloos verloop tussen online en offline retail, aldus Lidl en DHL.
Bron: ecommercenews.eu 

Brazilië krijgt eerste "gezonde" supermarkt
Super Saudavel is de eerste supermarkt van Brazilië met een volledig gezond assortiment. Het assortiment is samengesteld door een team van voedseldeskundigen. De winkel bevindt zich in de wijk Alto de Pinheiros in São Paulo. Het grootste deel van het assortiment is biologisch en is afkomstig va kleine gecertificeerde telers. Het assortiment bestaat uit dagelijkse producten, waarvan een deel glutenvrij, lactose-vrij en veganistisch is. 
Bron: esmmagazine.com 

Canada: Empire-CEO ziet innovatie als de toekomst
Volgens Empire-CEO Michael Medline loopt Empire niet voorop op het gebied van innovatie. In plaats daarvan wordt meer gefocust op efficiëntie, meer omzet en klantentevredenheid. Nu het reorganisatietraject Project Sunrise bijna is afgerond, krijgt Empire echter meer ruimte om zich op innovatie te richten. Volgens Medline zal dit dan ook gebeuren, zei het op strategische en terughoudende wijze. "Zomaar met geld smijten en innovatie ten bate van innovatie is geen strategie die wij aan willen houden. Wel willen we de meest innovatieve retailer van Canada worden", aldus de directeur.
Bron: canadiangrocer.com 

VS: Albertsons verbetert apps voor mensen met visuele beperking
Albertsons heeft een initiatief aangekondigd om online sites en mobiele apps meer toegankelijk te maken voor mensen met een visuele beperking. Het bedrijf streeft daarbij om tegemoet te komen aan de richtlijnen voor online toegankelijkheid, zoals deze zijn opgesteld in Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) version 2.0 Level AA. De websites en apps zijn zodoende significant verbeterd. Albertsons heeft bij de ontwikkeling van de verbeterde sites en apps samengewerkt met een aantal vaste klanten met een visuele beperking.
Bron: globenewswire.com 

VS: Giant Food kondigt nieuwe afhaaldienst aan
Giant Food heeft de introductie aangekondigd van Giant Pickup. Met Giant Pickup kunnen Amerikaanse consumenten online bestellingen plaatsen en deze vervolgens afhalen bij een Giant Food-locatie naar keuze. De bestelling wordt vervolgens door een medewerker van de supermarkt in de auto geplaatst. Giant Pickup is per 1 juli van start gegaan en is voor het einde van dit jaar beschikbaar bij 100 winkels in Washington D.C., Maryland, Virginia en Delaware.
Bron: prnewswire.com 

7-eleven-moederbedrijf positief over Amerikaanse tak
Het moederbedrijf van 7-eleven, het Japanse Seven&i Holdings, is vol lof over de prestaties van de Amerikaanse tak. De Amerikaanse vestigingen van 7-Eleven hebben de grootste winsttoename tot nu toe gepresenteerd. In het eerste kwartaal nam de vergelijkende winkelomzet met 3,4% toe. De sterke resultaten kwamen met name door de versproducten en het huismerk 7-Select. Het Japanse moederbedrijf ziet echter nog meer mogelijkheden. Volgens Seven&i moeten de Amerikaanse vestigingen het voorbeeld volgen van Japanse winkels. "We denken dat het verbeteren van de publieke opinie van 7-Eleven in de VS erg belangrijk is. Om de indruk op het publiek te verbeteren is het in Japan gewoonlijk dat we de hygiëne van de winkels en de klantenservice zoveel mogelijk verbeteren." Ook gaf het moederbedrijf aan van plan te zijn om Amerikaanse winkels te renoveren.
Bron: vaaju.com 

Amazon-werknemers plannen protestacties
Amazon-werknemers in Minnesota zijn van plan om tijdens het promotie-evenement Prime Day een stakingsacties te houden. Amazon promoot zijn snellere bezorgdiensten, maar geeft volgens de werknemers daarbij te weinig erkenning aan het eigen werkleger. De medewerkers van een distributiecentrum in  Shakopee, Minnesota willen daarom op 15 juli zes uur lang het werk stil leggen. Tegelijkertijd begint dan ook de Prime Day, die 48 uur aan zal houden. Naast de werknemers zal er ook door activisten worden geprotesteerd in verband met klimaatverandering. Ook zal er druk op Amazon worden gezet om meer tijdelijke werkers een volwaardig contract te geven.
Bron: cnbc.com 


Publicatiedatum:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven