Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Premiummerk met binnen 2 jaar eigen marktaandeel

De meloen is een van de topproducten van Rouquette, een bedrijf dat de afgelopen vier jaar de volumes bijna heeft verdubbeld. “De investering in onze meloenteelt wordt steeds belangrijker, zowel in de provincie Cádiz, in Andalusië, als op ons grondgebied van de Tarn-et-Garonne, in het zuidwesten van Frankrijk. We worden ervoor beloond in de vorm van tevredenheid van onze klanten, zowel wat  hoeveelheid als kwaliteit, over een product waarvan we de teelt van A tot Z beheersen,” legt Julien Causse, commercieel vertegenwoordiger bij Rouquette, uit.

Een lastig begin van het seizoen
Het Spaanse teeltseizoen begon niet al te goed. “Het begin van het seizoen verliep behoorlijk chaotisch. Zoals de meeste telers ondervonden ook wij problemen met betrekking tot de opbrengsten en de maat (de meloen waren kleiner dan normaal). We moesten onze handel hier dus op aanpassen en dan met name andere maten aanbieden dan gebruikelijk,“ vertelt Julien.

Toen daarna eindelijk de volumes en de maten groter werden en de meloenen aan de eisen van de klanten voldeden, nam de vraag naar meloenen niet meer toe. “In de weken 22 tot 25 maakte het weer het ons bovendien niet gemakkelijker. We hadden dit jaar niet echt een fijne lente. De kwaliteit van de meloenen is zoals die moet zijn, de maten zijn weer zoals ze moeten zijn, maar de vraag is nog steeds klein. De komst van de zomer heeft de oogst echter gelukkig nieuw leven ingeblazen, wat hoop geeft op een goed einde van het seizoen in Spanje.”

Over een paar dagen begint de meloenoogst in het zuidwesten. "Elk jaar vormt het Franse seizoen een uitdaging voor alle handelaren van de drie teeltgebieden in het zuidwesten, zuidoosten en de Charente. Er zijn altijd weken waarin de teeltperioden van de drie gebieden 'elkaar overlappen'. Dit levert een flink volume op en dus een onbalans tussen vraag en aanbod. Gedurende deze periode is het daarom bijzonder belangrijk om op te vallen door een kwaliteitsproduct aan te bieden dat wordt ondersteund door een strategie,” zegt Céline Mura, exportmanager bij Rouquette.

Premiummerk
Het weer en de marktproblemen lijken niet van invloed te zijn op het premiummerk La Belle Epoque dat twee jaar geleden door het bedrijf is gecreëerd. "We kunnen zeggen dat we het heel goed doen, dankzij de kwaliteit van onze producten, vooral dankzij het merk La Belle Epoque,” legt Julien uit. "De rassen voor dit merk zijn geselecteerd op uiterlijk en smaak, met onder andere een hoge brixwaarde," voegt er nog aan Céline toe.

Rouquette heeft gedurende twee jaar de strategie herzien om een sterk en uniek beeld te kunnen creëren voor het hele fruitassortiment. “Vroeger hadden we basismerken voor elk van ons fruit en selecteerden we de partijen op basis van de vraag van de klant. We hadden echter nog niet echt de kwaliteit van onze producten gedifferentieerd. Inmiddels kunnen we dat met de producten van La Belle Epoque wel doen. Dankzij dit premiummerk kunnen we de kwaliteit van ons fruit inschatten en is er een vervolgtraject,“ legt Julien uit. De producten van La Belle Epoque bestaan uit meloenen, maar ook uit appelen, druiven en kiwi's.

Hoewel het merk nog maar net op de markt is gebracht, zijn Julien en Céline het erover eens dat het niet lang heeft geduurd voordat La Belle Epoque zijn weg had gevonden. “Het werkt goed. Klanten blijven om meer vragen en waarderen zowel de kwaliteit van het product als de mooie houten trays, die dit premiummerk onderscheiden van de standaard merken. Zowel mensen in Frankrijk als die daarbuiten willen producten van La Belle Epoque.”

Julien Causse, Céline Mura en Bernard Moles, middenin de meloenenvelden

Over Rouquette
Het familiebedrijf Rouquette teelt niet alleen zelf meloenen, maar is ook leverancier. Rouquette heeft drie vestigingen in Frankrijk en een in Spanje. Het assortiment bestaat voornamelijk uit de producten (appels, meloenen, kiwi's, aardbeien en pruimen) uit het zuidwesten van Frankrijk. Rouquette zet deze producten zowel op de Franse markt als op de exportmarkten af.

“We verwerken ongeveer 50.000 ton fruit per jaar, waaronder 15.000 ton meloenen, 15.000 tot 20.000 ton appels, 2.000 ton pruimen, 9.000 ton kiwi's en 4.500 ton aardbeien,” vertelt Julien.

Voor meer informatie:
Rouquette
17 chemin de Lender
82 300 Monteils, Frankrijk

Céline Mura
Vaste telefoon: +33(0)5.63.65.14.78
Mobiele telefoon: +33(0)6.85.42.53.33
celine@grouperouquette.fr 

Julien Causse
Vaste telefoon:  +33(0)5.63.65.14.76
Mobiele telefoon: +33(0)6.48.74.41.07
julien@grouperouquette.fr

Publicatiedatum: