Peter Hein, Bayrische Pilzbörse GmbH:

"Kiemgroenten populair superfood deze zomer"

Kiemgroenten hebben zich de laatste jaren geleidelijk aan in de handel gevestigd. De groente is vooral populair bij restauranthouders en gespecialiseerde handelaars tijdens het warme seizoen van het jaar. Peter Hein, directeur van Bayrischen Pilzbörse, weet dat naast de beproefde standaardvariëteiten ook steeds meer nieuwe rassen hun weg vinden naar de regionale consument.

In kwantitatief opzicht zijn sojascheuten nog steeds de belangrijkste variatie. Dit komt doordat dit ras voornamelijk in grote containers (5 en 10 kg) wordt verkocht, benadrukt Hein. "In de loop der jaren heeft dit ras zich vooral in de Aziatische keukens in de omgeving van München goed gevestigd. De overige variëteiten daarentegen worden overal mee naartoe genomen: Wij hebben een groot aantal cateraars die de goederen hier op de groothandelsmarkt afhalen. Zo komen onze kiemgroenten overal in Zuid-Beieren en ook over de grens in Oostenrijk terecht."

Biologische kiemgroenten worden vaak gebruikt in salades.

De op de groothandelsmarkt in München gevestigde groothandelaar verkoopt al meer dan 10 jaar regionale kiemgroenten van de exclusieve producent en was een pionier in dit onderscheidende productsegment. "De producent benaderde ons en was op zoek naar iemand om de koelketen te onderhouden. De temperatuur van de scheuten moet - net als bij champignons - continu tussen de 2 en 7 graden Celsius liggen. Dit is zeker een uitdaging in de huidige weersomstandigheden," aldus Peter.

De kiemgroenten worden momenteel in 13 varianten aangeboden. "We hebben er ook over nagedacht om ook tuinkers in ons assortiment op te nemen, maar hebben dit niet gedaan. Dit betekent dat we zeker zullen vasthouden aan onze twee specialiteiten champignons en kiemgroenten," zegt Hein.

Verscheidenheid en marketing
Destijds bevatte het assortiment drie varianten, vandaag de dag bestaat het volledige assortiment van Bayrischen Pilzbörse uit 13 smaken. Op dit moment zijn de radijs, ui en wasabi-kiemgroenten en het nieuwste bietenras erg populair. "We hebben gemerkt dat de kiemgroenten erg populair zijn als superfood, vooral nu in de zomer. We hebben ook het voordeel dat we ze het hele jaar door aan kunnen bieden."

Het klassieke hoogseizoen begint echter eind mei/begin juni en loopt door tot in oktober. Er zijn nauwelijks knelpunten of leveringslacunes verzekert de heer Hein: "Onze vaste leverancier heeft het proces nu voor 100% onder controle en heeft veel geïnvesteerd in teelttechnologie. Bovendien zijn de teeltomstandigheden in Beieren bijzonder goed voor de kiemgroenten. Ook in de marketing zijn alle belangrijke factoren aanwezig. "Biologisch en regionaliteit zijn al belangrijke onderwerpen voor consumenten hier in het zuiden. Wij profiteren hiervan met de marketing van kiemgroenten. Vandaag de dag zijn we nog steeds de grootste leverancier in de regio München," voegt de trotse handelaar toe.

Zoektocht naar optimale verpakkingsoplossing
We zijn al op zoek naar nieuwe, duurzame oplossingen, maar door de vochtigheid van de kiemgroenten is het lastig om ze te vinden. Net als bij champignons is de uitdaging om een ecologisch optimale oplossing te vinden zonder de houdbaarheid van het product in het gedrang te brengen. "We hebben al geprobeerd om hybride trays van karton en 20 procent plastic te gebruiken. De houtsnipperschaaltjes hebben zich ook niet kunnen doen gelden in de handel. Helaas hebben we nog geen optimale oplossing gevonden."

Meer informatie:
Bayrische Pilzbörse GmbH
Inh. Peter Hein
Großmarkt München
Schäftlarnstr. 10
Halle 2 Stand 47/48
Tel : +49 (0)89 746656-33 -34
peter.hein@bayrische-pilzboerse.de 
www.bayrische-pilzboerse.de   


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven