De avocadomarkt in China wordt steeds populairder en ook de acceptatie van de Chinezen voor avocado's neemt toe. Dit blijft niet onopgemerkt bij Chinese bedrijven die de avocadohandel onderzoeken terwijl de marktomstandigheden veranderen. Vorig jaar mei was de avocadomarkt zeer goed: avocado's werden verkocht voor goede prijzen en dat leverde veel bedrijven goede winsten op. Dit jaar veranderden die omstandigheden echter drastisch. Veel bedrijven merkte de omstandigheden vorig jaar op, waarop ze besloten om te gaan investeren in dit fruit, wat resulteerde in een overaanbod en lagere prijzen voor avocado's in mei van dit jaar.
China is een groeiende avocadomarkt, maar het is nog niet klaar voor zulke enorme hoeveelheden. Vorig jaar waren de vraag en het aanbod op de markt in evenwicht, maar dat was dit jaar niet het geval. Chileense avocado's kwamen tegelijkertijd op de Chinese markt, waardoor de prijzen omlaag gingen. In mei was de markt dus slecht en nu zal deze zich langzaam weer ontwikkelen tot een stabielere markt, omdat het aanbod minder wordt en mensen die geld verloren hebben de markt zullen verlaten. China is nog niet op hetzelfde niveau als bijvoorbeeld de Amerikaanse of Japanse importmarkt voor avocado's; de vraag groeit, maar niet in hetzelfde tempo. China heeft nog enkele jaren nodig om een stabiele vraag naar dit fruit te ontwikkelen en om consumenten dit fruit als onderdeel van hun dagelijks leven te laten accepteren.