Fruithandel Vroegop gaat graag mee met de laatste trends, ontwikkelingen en de wens van zijn klanten. Die willen graag meer over gezonde voeding en producten weten. Regelmatig houdt hij in samenwerking met bioloog Roy Erkens een Gezonde Babbel in zijn winkel. Daar wordt over positief over gepraat en dat is heel gunstig merkt eigenaar Francois Wolfs. Volgens hem is er geen betere reclame dan mond tot mond, vertelt hij in het laatste ADN Magazine
Fruithandel Vroegop is sinds 1997 gevestigd aan de Glacisweg. Via het ADN Magazine neemt ondernemer Francois lezers mee in de wereld van smaak, beleving en (gezonde) voeding. Het bedrijf heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld tot een echte speciaalzaak met een uitgebreid (vers) assortiment. “Voeding is hot! Mijn klanten zijn op zoek naar de productinformatie, proeven graag bijzondere producten en staan open voor goede ideeën voor de bereiding. Dat zie ik door de verschillende generaties heen. Maastricht is een echte studentenstad en ook die weten de winkel steeds beter te vinden. De één voor een gezonde smoothie of een kant-en-klare maaltijd en de ander voor nieuwe menusuggesties. Ook deze groep vindt het leuk om regelmatig zelf te koken met een clubje vrienden”, aldus Francois.
De Gezonde Babbel
Om gehoor te geven aan de vraag van de klant is Francois een nieuw initiatief in zijn winkel gestart: ‘de Gezonde Babbel’. “Zo kan ik vaak aan de wens van de klant voldoen en zorg ik voor een goede klantenbinding”, vertelt Francois. “Vaste klant bij mij in de winkel is bioloog Roy Erkens, van de Universiteit Maastricht. We spreken veel over voeding, voedingswaarden en de oorsprong van voedsel. Toen ik hem vroeg of hij na sluitingstijd een groep klanten hier wat over wilde vertellen, was hij gelijk enthousiast. Dit was de start van ‘de Gezonde Babbel’. Zo hebben we bijvoorbeeld een bijeenkomst gehad over de achtergrond van voeding en de relatie tussen mens en voeding door de jaren heen. Verder worden er vaak speciale producten uitgelicht en wordt er meer verteld over de bereidingswijze, voedingswaarde en de verschillende toepassingen. Ik verzorg gedurende de avond verschillende verrassende hapjes en drankjes, die passen bij het thema. Met 20 man is de winkel vol, en de reacties zijn enthousiast. Er is geen betere reclame dan mond tot mond en ik merk dat er binnen mijn verzorgingsgebied positief over wordt gepraat.”
Live cooking
Twee jaar geleden heeft Francois zijn winkel zelf verbouwd. Een belangrijke verandering die hij hierbij heeft aangebracht is een open keuken. Zo is er een open ruimte gecreëerd waar ruimte is voor “live cooking”. Elke vrijdag en zaterdag verzorgt Francois dit zelf en laat dan verschillende producten zien, ruiken en proeven. Hiervoor gebruikt hij het liefst seizoensproducten die op dat moment actueel zijn. “De reacties zijn geweldig. Klanten vinden het leuk om te zien welke mogelijkheden er zijn met de producten die ze ook in de winkel kunnen kopen. Ze blijven echt staan om even te kijken wat je aan het doen bent. Ik laat dan nieuwe recepturen zien die mensen ook mee kunnen nemen. Daarnaast vertel ik wat over de producten die ik gebruik: herkomst, verschillende toepassingen, kwaliteitsverschillen en bereidingswijze. De producten die ik bereid kunnen klanten ook meenemen als kant-en-klare maaltijd en dat werkt erg goed”.
Naast de bewerkte producten besteedt Francois ook veel aandacht aan zijn oorspronkelijke assortiment. Vooral fruit is een productgroep waar hij zich goed in weet te onderscheiden. Zijn klantenbestand is gevarieerd en vooral bewust bezig met voeding. Gezonde producten zoals blauwe bessen en frambozen zijn bijvoorbeeld sterke producten die het goed doen. Daarbij heeft Francois zijn assortiment uitgebreid met biologische producten, waaronder zuivelproducten zoals biologische kwark en yoghurt.
Fruit op de werkvloer
Ook buiten de winkel om wordt er gezocht naar nieuwe markten en kansen op uitbreiding. “In speciaal opgemaakte mandjes verzorgen wij het werkfruit voor ongeveer 20 bedrijven in de omgeving. Dit bezorgen wij twee keer in de week, op maandag en woensdag. Grote werkgevers vinden het belangrijk om een gezonde werksfeer te creëren en mee te gaan met het maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ook door medewerkers wordt het zeer gewaardeerd wanneer de werkgever zorgt voor gezonde snacks binnen het bedrijf. De appel, mandarijn en banaan zijn altijd onderdeel van het assortiment. Daarbij probeer ik steeds te variëren qua inhoud. Dat kunnen perziken, kiwi’s of verschillende snackgroenten zijn. In het begin zijn de manden een investering om een behoorlijke klantenkring op te bouwen, maar als dat eenmaal staat levert het een mooie bijdrage aan je omzet en je uiteindelijke resultaat”.
In de winkel is er volop passie te zien: voor het vak, maar ook voor het product. Niets voor niets is de slogan: “Fruithandel Vroegop staat voor kwaliteit, service en pure passie”. Francois is dan ook positief gestemd over de toekomst. “Er liggen volop kansen voor de speciaalzaak die zich richt op lekkere, eerlijke en gezonde voeding met een goed verhaal. Ik vind het belangrijk om dit te laten zien. Je kunt de mooiste producten in je winkel hebben, maar als je dat niet iedere dag vertelt, laat zien én laat proeven aan je klanten komt de boodschap niet over. Met mijn passie blijf ik verrassen en dat zie ik terug in mijn omzet en rendement. Daar doen we het tenslotte toch voor!”
Voor meer informatie
Fruithandel Vroegop
Glacisweg 30-D
6212 BP Maastricht
T: 043 - 321 60 76
fruithandelvroegop@ziggo.nl
www.fruithandelvroegop.nl
Bron en foto's: ADN Magazine