Sergio Alonso, van Cosanse:

"Steenfruitexport niet winstgevend, interne markt wordt steeds interessanter"

In de Spaanse provincie Zaragoza gaat het steenfruitseizoen van start met de eerste abrikozen, nectarines en paraguayo's. Binnenkort zullen ook de perzik- en pruimenoogst gaan beginnen.

Volgens Sergio Alonso, van de sales afdeling van Cosanse, de grootste coöperatie van Zaragoza, verlopen de eerste transacties tot nu toe heel anders dan die van vorig jaar. "De prijzen liggen lager aan het begin van dit seizoen. Er is een groter aanbod van steenfruit en we verwachten meer concurrentie en daardoor ook meer druk op de prijzen. We beginnen met een grote mate van onzekerheid aangezien we nog 85% van het fruit moeten afzetten".

De hittegolf heeft positieve gevolgen voor de vraag, maar tast de oogst aan. "Hoge temperaturen zijn gunstig voor een activatie van de vraag naar steenfruit, maar zorgen er ook voor dat de rijping versnelt en dat de maten klein blijven. Op sommige teeltbedrijven in de regio is de schil van het fruit zelfs verbrand", vertelt de handelaar. Als het fruit zo snel rijpt, is het moeilijker om de vermarkting van het product goed te plannen", voegt hij toe.

Kersen: kleinere oogst en 40% hogere prijzen dit jaar
Ondertussen loopt het kersenseizoen bijna op zijn einde in de provincie. De oogst, die dit jaar eerder begon, was kleiner voor de coöperatie, die ongeveer 25% minder heeft afgezet dan vorig seizoen. Echter, "dankzij de goede kwaliteit en maten van het fruit en de ideale marktomstandigheden lag de gemiddelde prijs 40% hoger. Ook hadden we minder last van concurrentie uit andere landen zoals Griekenland, Turkije en de Europese landen waarvoor we het fruit bestemmen zelf", vertelt Sergio Alonso.

"Export niet langer winstgevend voor steenfruit"
Sinds de invoering van het Russische veto heeft de steenfruitsector moeilijke jaren doorgemaakt, met prijzen onder hoge druk en zeer beperkte winstmarges. "De export van steenfruit, die voorheen zeer winstgevend was, is dat niet meer in de afgelopen seizoenen, met kersen als uitzondering. Dat blijkt uit de afgelopen drie seizoenen, waarin producten als nectarine op de Spaanse markt winstgevender bleken. Het lijk erop dat de exportmarkten zich ontwikkelen als een plaats om grote volumes af te zetten. Het is echter een gegeven dat de prijzen op de Noord-Europese markten worden bepaald. Zodra ze daar horen dat er een grotere fruitoogst is, laten ze de prijzen automatisch dalen, zonder rekening te houden met de kwaliteit van het fruit en de kosten voor nieuwe verpakkingen, etiketten en transport", stelt de teler en handelaar.

"We moeten niet vergeten dat Spanje, met meer dan 46 mln inwoners en een grote hoeveelheid toeristen in de zomermaanden een markt met een groot potentieel is. Op deze markt werken we met vijf grote supermarktketens aan de Mediterraanse kust, en we kunnen goed merken dat de consumptie in de zomer stijgt, dankzij de invloed van het toerisme", besluit Sergio Alonso.

 

Voor meer informatie:
Sociedad Cooperativa Agraria San Sebastián(COSANSE)
Sergio Alonso Zaragoza                                       T: +34 976600050                             admincosanse@cosanse.com
www.cosanse.com


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven