Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Javier A. García, van Surinver:

"Hittegolf heeft gezorgd voor opleving watermeloenafzet"

Coöperaties als het Spaanse Surinver ondervinden de invloed van een paprikaseizoen met kleinere volumes dan gebruikelijk en een hoge vraag, hetgeen resulteert in hoge prijzen op veilingen en moeilijkheden om te voldoen aan de leveringsprogramma's met supermarkten. FreshPlaza bezocht de faciliteiten van dit bedrijf, dat samenwerkt met ongeveer 400 telers en is gevestigd in Pilar de la Horadada (Alicante), op korte afstand van de grens met Murcia. Surinver bevindt zich momenteel ook middenin het seizoen van watermeloenen, suikermaïs en pompoen en blijft sterk inzetten op het segment van kant-en-klare bewerkte producten, waarin het een leidend bedrijf is op de Spaanse markt.

“Het is moeilijk om te voldoen aan de vraag naar paprika dit jaar"
“Het is niet gebruikelijk dat we zulke beperkte paprikavolumes hebben in deze tijd van het jaar. Paprika's hebben hun cycli, met ups en downs in de oogst", vertelt Javier Antonio García Linares, commercieel directeur van Surinver.

"Het is gebruikelijk dat de oogst in mei gedurende ongeveer drie weken afneemt en dat deze in juni weer opleeft. Dit jaar is er echter geen sprake geweest van een opleving en de volumes liggen op behoorlijk lage niveaus".

"Tegelijkertijd lijkt het erop dat Nederland, onze grote concurrent op de paprikamarkt, zijn markten diversifieert en meer naar bestemmingen als de Verenigde Staten en Canada verzendt, waardoor wij meer ruimte hebben op onze Europese afzetmarkten. Vanwege de lagere druk van de volumes vanuit dit land ligt de vraag nog hoger en hebben we er moeite mee om aan de programma's te kunnen voldoen".

De prijzen op de veilingen liggen exorbitant hoog en hoewel ze bij Surinver niet via veilingen inkopen, hebben deze wel invloed op hun onderhandelingen met supermarkten.

“Onze contracten met supermarktketens worden gesloten met lagere prijzen dan die van de veilingen. Als de retailers tegen zulke prijzen zouden inkopen, zouden de prijzen voor het product in de schappen namelijk omhoogschieten. Wij werken met een model voor programma's voor de middellange en lange termijn, waarin geen ruimte voor speculatie is. In ieder geval hopen we het seizoen ondanks de moeilijkheden met goede resultaten af te sluiten", legt hij uit.

De coöperatie levert California paprika's voor de export, langwerpige Clovis of Lamuyo paprika's voor de nationale markt en Frankrijk, naast andere specialiteiten, zoals Pimientos de Padrón, Palermo paprika's en hete pepers.

"We beschikken over een grotere hoeveelheid California paprika. Deze soort wint steeds meer terrein van de Lamuyo. We hebben programma's met supermarktketens, met name in Spanje en Frankrijk, waaraan we Lamuyo paprika leveren, dus we zullen wel een zeker aantal hectares blijven bestemmen voor dit type paprika", aldus de handelaar.

“Hittegolf in Europa heeft gezorgd voor opleving afzet watermeloen”
Surinver bevindt zich al middenin het watermeloenenseizoen. In de zomerperiode is de watermeloen een van de belangrijkste producten voor het bedrijf. Dagelijks verzendt de coöperatie zo'n twintig vrachtwagens met dit fruit naar verschillende Europese markten. Surinver is een partner van Grupo Fashion en teelt en vermarkt zwarte pitloze watermeloenen onder dit merk. In mindere mate teelt het bedrijf ook andere variëteiten, waaronder gestreepte of gele watermeloen.

Dit jaar zijn het areaal en de oogst van watermeloen in Almería gegroeid, terwijl de cijfers in Murcia en het zuiden van Alicante gelijk gebleven zijn. In laatstgenoemde regio's was de vruchtzetting ook niet zo goed als gevolg van de koude en regenachtige lente. Daarom worden er lagere opbrengsten verwacht. Het seizoen in Murcia begon echter wel met een goede vraag.

"Het eerste deel van het Spaanse watermeloenenseizoen, met fruit uit Almería, was moeilijk, aangezien de grotere oogst (ten opzichte van het voorgaande seizoen) samenviel met een lage vraag, als gevolg van het slechte weer op de markten van bestemming. Met de overgang van de watermeloen uit Almería op die uit Murcia, was er echter opeens sprake van een temperatuurstijging in geheel Europa en hadden we zelfs te weinig product om aan alle vraag te voldoen. Op dit moment zijn de voorraden op peil, dankzij een stabiele vraag. Als we goed gebruik maken van deze situatie, zullen we over twee weken tijd minstens 50% van het volume van het gehele seizoen hebben afgezet, tegen zeer goede prijzen. Het is belangrijk om te onthouden dat de situatie op elk moment zomaar kan veranderen in de watermeloenensector", stelt Javier A. García.

Sterke inzet op kant-en-klare producten, een bloeiende sector
In de afgelopen jaren zijn de levensstijl en eetgewoonten van mensen veranderd. De voedingssector heeft hierop ingespeeld, om tegemoet te kunnen komen aan de wensen van consumenten. Dat blijkt uit de groei van het aantal kant-en-klare producten. In 2018 richtte Surinver een nieuw verwerkingsbedrijf op voor de bereiding van dit soort producten, het tweede van zijn soort voor de coöperatie.

“We zijn toonaangevend op nationaal niveau in de productie van geraspte tomaat, escalivada (traditioneel gerecht met gegrilde groenten) en gegrilde paprika, naast andere producten die we al leveren, en nieuwe lijnen waaraan we werken voor de toekomst. Naast onze lijn met biologische producten, willen we ons assortiment aan kant-en-klare producten promoten, omdat we zien dat nieuwe generaties, die zich steeds meer bekommeren om duurzaamheid, interesse hebben in gezond, snel en gemakkelijk eten. Grote supermarktketens zetten steeds meer in op deze producten, die steeds sterker vertegenwoordigd zijn in de winkelschappen".

 

Voor meer informatie:
Javier Antonio García Linares 
jagarcia@surinver.es

www.surinver.es

Publicatiedatum: