Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Carrefour breidt thuisbezorging uit

Honestbee Taiwan staakt activiteiten
De in Singapore gevestigde thuisbezorgdienst Honestbee gaat tijdelijk stoppen met zijn activiteiten in Taiwan. Het bedrijf verkeert in financiële problemen en is genoodzaakt om voorlopig zich te focussen op de kernactiviteiten in Zuidoost-Azië. Volgens een verklaring van Honestbee zullen de diensten in Taiwan weer van start gaan als de problemen qua bedrijfsvoering in de Taiwanese markt kunnen worden opgelost.
Bron: insideretail.asia 

Carrefour breidt thuisbezorging in Frankrijk uit
Carrefour gaat het bereik van zijn thuisbezorgdienst uitbreiden bij alle Franse stadsgebieden. Met 2020 moeten 10.000 nieuwe huishoudens toegang hebben tot de bezorgdienst. De thuisbezorgdienst brengt bestellingen binnen twee uur aan huis, of zet deze klaar om door de consument zelf op locatie te worden opgehaald. Carrefour heeft eerder met succes een pilotfase met thuisbezorging afgerond in Spanje. Een gevolg van de nieuwe dienst is dat consumenten die bij Carrefour zijn afgehaakt opnieuw hun weg naar de keten hebben gevonden. Om de nieuwe uitbreidingen te ondersteunen gaat Carrefour fors investeren in de eigen leveringsketen. Met het einde van 2019 hoopt Carrefour dat het aantal online bestellingen tot meer dan 800.000 komt. In 2018 was er nog sprake van slechts 30.000 bestellingen. Met 2020 moet het aantal online bestellingen neerkomen op 1,35 miljoen.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Walmart investeert in logistiek in China
Walmart is van plan om 8mld yuan (€1,03mld) te investeren in zijn logistieke mogelijkheden in China. De investering vindt over de komende 10 jaar plaats. Er worden in China meer dan 10 distributiecentra geopend en verbeterd. Het nieuws van Walmart volgt nadat president Trump en de Chinese premier Xi Jinping onlangs tijdens een ontmoeting in Osaka in Japan de wens hadden uitgesproken over een nieuwe handelsovereenkomst tussen de VS en China.
Bron: in.reuters.com 

Spanje: Metro verkoopt vaste activa van Makro
Metro AG heeft aangekondigd dat de afdeling voor vastgoed, Metro Properties, zes locaties van Makro in Spanje van de hand heeft gedaan. De zes locaties zijn voor €73mln verkocht aan LaSalle Investment Management. LaSalle Investment Management nam de portfolio over namens het Franse pensioenfonds ERAFP. Het besluit om de zes locaties over te dragen was onderdeel van een zogeheten sale-and-leaseback transactie. Deze transactie werd in juni van dit jaar voltooid en houdt in dat Makro als huurder de locaties kan blijven gebruiken aan de hand van een 15-jarig leasecontract.
Bron: esmmagazine.com 

VK: Sainsbury's heeft zwakkere omzet ondanks kortingsacties
De omzet is bij Sainsbury's afgenomen, ondanks dat de keten fors heeft geïnvesteerd in kortingsacties. Sinds februari zijn bij meer dan 1.000 producten de prijzen verlaagd. In het afgelopen kwartaal is de omzet echter gedaald met 1,2%. De like-for-like-omzet was met 1,6% gedaald. Volgens CEO Mike Coupe is sprake van een moeilijke sector, maar worden er ook vorderingen door Sainsbury's geboekt.
Bron: bbc.com 

IGD: online supermarktsector van Azië groeit met 198%
De Aziatische online supermarktsector neemt in rap tempo toe. Het Aziatische online supermarktsegment zal volgens prognoses toenamen van US$99mld nu tot US$295mld in 2023 (van €87,2mld tot €259,9mld). Dit blijkt uit analyses van het internationale marktonderzoeksbureau IGD Asia. Met 2023 verwacht IGD dat de online supermarktomzet van de 12 grootste Aziatische markten met 198% toe zal nemen tot US$295mld (€259,9mld). Dit houdt een jaarlijkse groei van 24,4% in, terwijl de totale supermarktsector slechts met 6,2% per jaar toe zal nemen. Dit betekent dat het online segment het snelst groeiende format binnen de Aziatische supermarktsector zal zijn. Met 2023 zullen online supermarkten een aandeel in de totale omzet hebben van 7,6%, wat twee keer zoveel is als nu. Volgens Shirley Zhu van IGD Asia varieert de omvang, groei en marktpenetratie van online supermarkten enorm per land. Zuid-Korea, Japan en China zullen in 2023 qua schaal en marktaandeel de best ontwikkelde online marktsegmenten hebben. Dit zal tot op zekere hoogte ook gelden voor Singapore en Taiwan dankzij de huidige infrastructuur en investeringen van retailers. Markten in Zuidoost-Azién zullen in sommige gevallen de snelste groei zien, hoewel het marktaandeel van de online supermarkten klein zal blijven. Markten zoals India en Indonesië zullen ook steeds belangrijker worden wegens hun immense schaal.
Bron: igd.com 

Groupe Casino voltooid overdracht van acht vestigingen
De Franse retailer Groupe Casino heeft de overdracht voltooid van acht winkels. De winkels betreffen drie hypermarkten, vier Casino-supermarkten en een Leader Price vestiging. De hypermarkten in Cholet, Roubaix en Rennes werden overgenomen door bedrijven die zijn aangesloten bij Leclerc. De vier supermarkten en de Leader Price winkel kwamen in handen van Lidl. De overdracht heeft in totaal €39mln opgeleverd. Casino werd al langere tijd aan de desinvestering van verlies lijdende winkels. De verkoop van deze locaties heeft tot nu toe €134mln opgeleverd, wat heeft geleid tot een toename in winst van €24mln. Volgens Casino lopen andere trajecten voor overnames volgens plan.
Bron: esmmagazine.com 

Spanje: El Corte Inglés meldt sterk fiscaal 2018
De Spaanse retailer El Corte Inglés had over 2018 een toename in omzet van 1,1% tot €15,78mld. De netto winst steeg met 27,7% tot €258,2mln, terwijl de EBITDA met 2,2% steeg tot €1,08mld. El Corte Inglés investeerde in 2018 €396mln. Dit geld werd gebruikt voor het renoveren van winkels en het ontwikkelen van online activiteiten. De keten Supercor van El Corte Inglés werkt nu meer samen met de warenhuisketen, zodat online bestellingen van El Corte Inglés bij de supermarkten van Supercor kunnen worden afgehaald. Ook is het assortiment van Supercor verbeterd om beter aan te sluiten bij de lokale omgeving. Zo zijn er La Biosfera-afdelingen geïmplementeerd, die meer nadruk op biologische producten leggen.
Bron: retailanalysis.igd.com 

VAE: Union Coop laat burgers aandelen kopen
Union Cooperative heeft aangekondigd dat alle inwoners van de Verenigde Arabische Emiraten binnenkort aandelen kunnen kopen. Vanaf 1 september 2019 kunnen particulieren zodoende investeren in Union Coop. Volgens de voorzitter van de raad van bestuur van Union Coop, Majid Hamad Rahma Al Shamsi, is dit besluit het gevolg van inspanningen van de raad van bestuur om consumentencoöperaties sterker te maken. Ook worden op deze manier uitbreidingen naar andere emiraten mogelijk gemaakt.
Bron: gulfnews.com 

Amazon creëert 1.800 banen in Frankrijk
Amazon is van plan om 1.800 banen onder vast contract te genereren in Frankrijk. Frankrijk geldt voor Amazon na Duitsland en het Verenigd Koninkrijk als de grootste markt van Europa. Door het vervullen van de nieuwe vacatures zal het werkleger van Amazon met het einde van 2019 neerkomen op 9.300 permanente functies. Sinds 2010 heeft Amazon €2mld in de Franse markt geïnvesteerd.
Bron: reuters.com 

Brazilië: Carrefour ziet groei bij biologische producten en huismerken
Carrefour Brasil SA is van plan om het aanbod aan bio-producten in zijn winkels in 2019 te vergroten met 85%. Op deze manier wil de supermarktgroep inspelen op de groeiende behoefte vanuit de consument naar gezonde levensmiddelen. De Braziliaanse tak van Carrefour verwacht dat de omzet van biologische producten in 2022 neer zal komen op meer dan 500mln reais (€115,1mln).
Bron: reuters.com 

66% van de Amerikanen gaan meer online kopen
Ongeveer 66% van de Amerikaanse consumenten zal naar verwachting in de komende vijf jaar meer online boodschappen doen. Dit is de conclusie van een nieuw rapport van het marktonderzoeksbureau Field Agent. Bij dit onderzoek werd een enquête gehouden onder 3.342 consumenten. Het merendeel van de consumenten dat online boodschappen doet, doet dit via Walmart (82%). 35% doet online boodschappen bij Amazon en 29% bij Target. 17% van de ondervraagde consumenten gaf aan dat er gebruik wordt gemaakt van het brede platform Instacart, zonder dat er nog echt op een specifieke supermarktketen wordt gelet. 7% maakt gebruik van Shipt. Onder de consumenten die gebruik maken van smart speakers gaf 38% aan dat dit apparaat redelijk waarschijnlijk ook voor online boodschappen zou worden gebruikt. Bij 15% was dit volledig waarschijnlijk en 21% zeer waarschijnlijk.
Bron: grocerydive.com 

VS: Walmart houdt sollicitaties door middel van virtual reality
Walmart-medewerkers die voor promotie binnen het bedrijf in aanmerking willen komen, kunnen solliciteren door middel van virtual reality. De sollicitatieprocedure vindt plaats door middel van een VR-headset, waarmee deels wordt bepaald of de kandidaat geschikt is voor een hogere managementfunctie. Door middel van een programma in virtual reality kunnen verschillende winkelsituaties worden gesimuleerd, zoals een confrontatie met een boze klant, een medewerker die slecht presteert of een winkelpaden die er slordig uit zien. De directie van Walmart hoopt dat de VR-technologie onbewuste vooroordelen tegengaat, die anders inherent een rol spelen bij sollicitatieprocedures. Dit zou vervolgens moeten leiden tot meer diversiteit in het management.
Bron: marketwatch.com 

Canada: Dollarama neemt aandeel in Latino discounter
Het Canadese Dollarama heeft een belang van 50,1% genomen in de Latijns-Amerikaanse discountketen Dollarcity. Eerder was al sprake van een overeenkomst voor samenwerking tussen de twee ketens, dat sinds 2013 van kracht was. Deze samenwerking was gericht op het delen van zakelijke expertise en voor het leveren van producten via Dollarama aan Dollarcity. In de overeenkomst van 2013 was al de optie aanwezig om Dollarama een meerderheidsbelang in Dollarcity te laten nemen, mits er eerst zeven jaren aan samenwerking waren verstreken. De landen waar de samenwerking tussen de twee ketens betrekking op heeft zijn Colombia, Costa Rica, Ecuador, El Salvador, Guatemala, Honduras, Nicaragua, Panama en Peru.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Publicatiedatum: