"De vraag naar druiven is momenteel in orde, maar we staan allemaal met de rug tegen de muur omdat vanaf volgende week of die week daarna het Spaanse seizoen begint. Het gehele aanbod uit Egypte moet tegen die tijd verkocht zijn", aldus een woordvoerder van ABC Fresh, gevestigd in Hamburg en De Lier in Nederland.
Het seizoen voor Egyptische druiven was dit jaar erg moeilijk, aldus de deskundige: "We hadden enkele grotere vertragingen - er was sprake van regelrechte logistieke chaos, met vertraagde schepen en een gebrek aan capaciteit voor het lossen in de haven. Het was een permanente strijd tegen de klok om de producten tijdig aan onze klanten te leveren. Enkele importeurs hebben de druiven zelfs in laten vliegen." Maar daarmee is het nog niet gedaan: de handelaren vrezen nu dat alle vertraagde leveringen gelijktijdig arriveren en de markt zo oververzadigd wordt. Daar komt de concurrentie van de leveringen uit Europa (Spanje en Italië) nog bij. "Een tweede factor bij de vertragingen was het klimaat in Egypte: de temperaturen waren relatief laag in maart en april, en het verschil tussen de temperaturen overdag en 's nachts was niet voldoende. Hierdoor werden de druiven pas later rijp. Qua tijdstip viel dit dan, ongelukkig genoeg, samen met de vastenperiode, waarbij de oogst 4-5 dagen lang stilgelegd werd."
"Ik ben dit jaar al een aantal keren in Egypte geweest en het is ons gelukt een goed overzicht van de situatie te krijgen en zo voor 80% aan onze programma's te voldoen. Andere collega's, die de situatie minder serieus namen, moesten de producten tenslotte in laten vliegen – dat heeft zeker een vermogen gekost."
ABC Fresh neemt druiven uit veel verschillende landen af: "We beginnen met Brazilië, daarna gaan we verder met Peru, Namibië, Zuid-Afrika, India, Chili en tenslotte Egypte. Daarna is voor ons het hoofdseizoen voorbij, want druiven zijn ons belangrijkste product."
Verscheidenheid in de handel
De speciale verschillen tussen druivenrassen speelt in Duitsland nog geen grote rol. "Natuurlijk zijn er enkele rassen die zich differentiëren. Maar meestal wordt er binnen de Duitse levensmiddelenhandel nog niet echt naar gekeken. Er wordt alleen onderscheid gemaakt tussen wit pitloos, rood pitloos, zwart pitloos en Red Globe."
Egypte heeft slecht een relatief kort verkoopseizoen op de Duitse markt, daarom is er ook maar weinig speelruimte om nieuwe rassen uit te proberen: "Uit Peru krijgen we vijf maanden lang druiven, dan kan men ook weleens wat nieuws proberen en testen. Egypte aan de andere kant teelt overwegend voor Europa – de vraag naar een grote verscheidenheid aan rassen is daar niet zo ontwikkeld als in bijvoorbeeld de Verenigde Staten. Daar wordt dan ook graag meer betaald voor een speciaal ras." In het geval van ABC Fresh zijn het meestal gespecialiseerde klanten die dan kleinere hoeveelheden van een nieuw of buitengewoon ras bestellen.
Een blik op de toekomst
"Ons doel als bedrijf is om steeds meer zelfstandig te importeren, wat ons dit jaar goed gelukt is. Onze groei was bijzonder tevredenstellend. Biologisch speelt bij ons ook een steeds grotere rol - en maakt inmiddels zo'n 20% van onze omzet uit", aldus de woordvoerder. Het bedrijf is inmiddels ook Demeter-gecertificeerd. Ook in de toekomst wil men verdere expansiestappen nemen.
Voor meer informatie:
ABC Fresh GmbH
Lippeltstr. 1
20097 Hamburg
+49 (40) 30 70 96 80
info@abcfresh.de
www.abcfresh.de
Nederland:
ABC Fresh BV
Jogchem van der Houtweg 7-9
2678 AG DE LIER