Camposol rekent op een goed verloop van het avocadoseizoen dit jaar, met name op de Aziatische markt. De plannen om een jaarronde aanvoer van avocado's te realiseren verlopen eveneens volgens schema dankzij investeringen in Colombia. De groei- en internationaliseringsstrategie van Camposol is gebaseerd op de strenge maatschappelijke en milieustandaarden van het CCFFTF-concept ( 'Camposol Cares from Farm tot Family').
Tegen het einde van het eerste kwartaal van 2019 had Camposol meer dan 500 hectare nieuwe boomgaarden in Colombia aangelegd, waar het in 2018 1.031 hectare land aankocht. De investeringen duren nog altijd voort. De toekomstplannen bestaan onder meer uit de aanplant van zo'n 1.000 hectare per jaar totdat het investeringsproject wordt beëindigd.
Jorge Ramírez, directeur van Camposol: "Met de investeringen in Colombia zijn we weer een stap dichterbij het verwezenlijken van onze langetermijndoelstelling om wereldleider te worden op het gebied van verse, gezonde AGF door bepaalde belangrijke producten jaarrond aan te bieden. We verwachten de eerste Colombiaanse avocado's in 2021 te exporteren. Vanaf dat moment zullen we in staat zijn om het hele jaar door verse avocado's te leveren aangezien het seizoen in Colombia dat van Peru perfect aanvult."
Geheel in lijn met het CCFFTF-concept richt het bedrijf zich ook bij de avocadoteelt op duurzaamheid en probeert het milieuschade tot een minimum te beperken. Dit houdt onder meer een uiterst geavanceerd waterbeheersysteem in, dat is gebaseerd op druppelirrigatie en dat Camposol in staat heeft gesteld om haar waterverbruik fors te reduceren. Een innovatieve technologie maakt het hergebruik van water uit de avocadoplantages mogelijk voor het irrigeren van bossen en groenzones. Daarnaast wordt er voortdurend gewerkt aan het verminderen van het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen en het ondersteunen van het bestaande ecosysteem door waar mogelijk biologische bestrijdingsmethoden in plaats van chemische gewasbeschermingsmiddelen toe te passen.
Naast haar traditionele markten in Noord-Amerika en Europa exporteert Camposol ook steeds grotere hoeveelheden naar China. De export naar deze Aziatische markt is in slechts twee jaar tijd meer dan vervijfvoudigd: van 639 ton in 2016 naar 3.591 ton in 2018. Camposol schrijft dit succes toe aan haar grondige kennis van deze Aziatische markt dankzij haar ervaren team op het lokale kantoor in Shanghai dat via sociale media rechtstreeks in contact treedt met gezondheidsbewuste consumenten en nauw samenwerkt met het vooraanstaande e-commerce platform Alibaba, waarvan Camposol de enige strategische leverancier van avocado's is.
De rechtstreekse banden met Chinese retailers zijn bovendien beter geworden omdat veel supermarktketens een voorkeur hebben voor verticaal geïntegreerde leveranciers die producten uit eigen teeltbedrijven leveren. Vorig jaar werd de introductie van avocado's op de Chinese markt ondersteund door proeverijen in winkels met als doel consumenten beter bekend te maken met het fruit. In 2019 staan er nog meer promotionele activiteiten op het programma.
"In China, waar de consumptie per hoofd van de bevolking 30 tot 35 gram per jaar is, evenals in Japan en andere Aziatische landen, is het potentieel voor gezonde en premium groenten en fruit enorm en dit willen wij benutten zonder hierbij onze traditionele markten in Europa en Noord-Amerika uit het oog te verliezen, die goede mogelijkheden voor de directe afzet bieden," aldus Jorge Ramírez.
Voor meer informatie:
Francesca Carnesella
Camposol S.A.
Tel: +51-1- 634 41 00
Mobile: +31 – 06 - 50 616 904
Email: fcarnesella@camposol.com.pe
www.camposol.com.pe