Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Coop introduceert herbruikbare dozen in Zwitserland

Carrefour opent drie Express-winkels in België
Carrefour Belgium gaat drie nieuwe buurtwinkels openen in Boechout, Boom en Scherpenheuvel. De nieuwe vestigingen zijn onderdeel van een plan om dit jaar in totaal 30 nieuwe locaties aan het winkelnetwerk toe te voegen. De nieuwe winkels zijn ingericht op een snelle en makkelijke winkelervaring. Het assortiment van de winkels is geselecteerd met het oog op het Act For Food-programma van Carrefour, dat als doel heeft om een gezonder voedingspatroon bij consumenten te stimuleren. De Carrefour Express-winkels heeft zodoende gezonde kant-en-klaar producten, naast een aanbod aan fruit, vlees, vis en biologische groente.
Bron: esmmagazine.com 

Italië: Coop gaat management reorganiseren
Tijdens de jaarlijkse algemene vergadering van Coop Italia is een reorganisatie van het management aangekondigd. Marco Pedroni wordt de directeur van de coöperatie, met Antonio Bomarsi als onderdirecteur. Maura Latini, de vorige algemeen directeur van Coop Italia, krijgt een functie als uitvoerend directeur. Tijdens de algemene vergadering werden ook de resultaten van 2018 bekend gemaakt. De retailgroep heeft in 2018 een totaalomzet behaald van €14,8mld. €13,4mld hiervan was gerelateerd aan retail. De winst stond in 2018 op €1,08mld. Er werd voor €215mln aan kosten bespaard voor de leden van de coöperatie, dankzij succesvolle onderhandelingen met leveranciers. Hierdoor was het mogelijk om lagere prijzen voor de consument aan te bieden.
Bron: esmmagazine.com 

Ghanese ketens zetten slechts 18% aan lokale producten af
Marktonderzoek van Konfidants binnen de supermarktsector van Ghana laat zien dat het assortiment van grote supermarktketens slechts voor 18% aan lokale producten aanbiedt. Het onderzoek van het internationale adviesbureau keek naar vestigingen van acht grote supermarktketens die in de hoofdstad Accra actief zijn, waarbij 23 productcategorieën nader werden onderzocht. Slechts 18% van het onderzochte assortiment was afkomstig van lokale leveranciers. Het onderzoek vond plaats in april en mei van dit jaar bij onder andere een vestiging van het Zuid-Afrikaanse Shoprite. In totaal werden 7.462 merken in het onderzoek opgenomen. Hiervan waren 6.108 merken, oftewel 82%, grote buitenlandse merken. De overige 18% betrof in totaal 1.345 merken.
Bron: ghanaweb.com 

Coop introduceert herbruikbare dozen in Zwitserland
Coop Switzerland heeft nieuwe herbruikbare dozen van het merk reCIRCLE geïntroduceerd. De reCIRCLE-dozen worden gebruikt bij all 182 Coop-restaurants en vestigingen van Coop Take It in Zwitserland. De dozen zorgen ervoor dat het aantal wegwerpcontainers bij afhaaldiensten wordt verminderd. In maart 2019 begon Coop een pilotproject op basis van dit concept in Basel. Dit project werd volgens Kaspar Wittwer van Coop zo goed ontvangen, dat een landelijke uitbreiding een logische volgende stap was. "We zijn erg verheugd deze dozen aan al onze klanten in Zwitserland aan te kunnen bieden, zodat we afval en plastic verbruik verder kunnen minimaliseren", aldus Wittwer.
Bron: esmmagazine.com 

Alibaba wil meer fysieke winkels
Alibaba wil met 2030 via zijn dochteronderneming Hema Fresh fysieke winkels in bedrijf hebben in alle 200 Chinese steden met meer dan 1 miljoen inwoners. Alibaba heeft grote plannen voor zijn supermarktketen, die in 2017 van start ging en op dit moment 150 vestigingen verspreid over de 21 grootste steden van China heeft. Binnen drie jaar tijd heeft de keten naar verwachting zijn netwerk uitgebreid naar 2.000 winkels. De vestigingen van Hema Fresh maken geen gebruik van kassa's. Consumenten gebruiken een specifieke app, die is gekoppeld aan de eigen Alipay-rekening. Boodschappen die in de winkel worden ingescand worden automatisch via de app verrekend. De Hema Fresh-locaties zijn behalve winkels ook distributiecentra voor online retail. Klanten kunnen online producten bij Hema Fresh bestellen, die vervolgens aan huis worden afgeleverd. Het succes van de keten komt met name door het enorme aanbod aan versproducten en de mogelijkheid om de kant-en-klaarmaaltijden en on-the-go producten van Hema Fresh ter plekke te consumeren. Verspreid over de winkel zijn verschillende stands te vinden, waar consumenten ter plekke allerlei maaltijden voor zich kunnen laten bereiden. Zodoende combineert het concept van Hema Fresh een moderne supermarkt met een logistiek centrum en een restaurant.
Bron: retaildetail.eu 

Noorwegen: Extra opent 24-uurs winkel
Extra, dat aan Coop Norge toebehoort, heeft een 24-uurs winkel geopend in de omgeving van Oslo. Na elven functioneert de locatie als een zelfbedieningswinkel, waar consumenten door middel van de CoopKey-app en Bank-ID zelf producten kunnen scannen en af kunnen rekenen. Om de veiligheid van de klant te garanderen heeft Extra technologie geïnstalleerd, die abnormale activiteiten kunnen registreren en indien nodig de lokale autoriteiten in kunnen schakelen. Ook kunnen klanten gebruik maken van hulpknoppen. Bij succes wil Coop Norge het concept breder inzetten.
Bron: retailanalysis.igd.com 

India: Grofers wil 200 winkels onder eigen merk heropenen
Het Indiase online retailplatform Grofers is van plan om 200 fysieke winkels in de komende maanden heropenen onder het Grofers-merk. Op deze manier wil Grofers meer actief worden in de offline retailsector en ook het eigen huismerk sterker profileren. Grofers werkt al enkele maanden aan het nieuwe bedrijfsmodel. Tot nu toe zijn 100 winkels in de omgeving van Delhi op deze manier heropend.
Bron: livemint.com 

Brazilië: GPA test nieuwe retailtechnologie met Microsoft
De Braziliaanse supermarktgroep GPA wil voor het einde van dit jaar zijn eerste winkel met technologie op basis van gezichtsherkenning en scan & go openen. De testwinkel wordt in São Paulo opgezet in samenwerking met Microsoft. Het moederbedrijf van GPA, het Franse Casino, opende in november 2018 een vergelijkbaar winkelconcept in Parijs. De technologieën die worden gebruikt lijken sterk op concepten die eerder door Amazon werden gebruikt bij Amazon Go vestigingen.
Bron: reuters.com 

Chili: Cencosud maakt zijn grootste beursgang ooit
De Chileense retailer Cencosud heeft onlangs met zijn winkelcentrum-afdeling zijn grootste beursgang ooit gemaakt. De aandelen zijn op de beurs van Santiago geplaatst en hebben een kapitaal gegenereerd van $1,06mld (€929,6mln). Er werden in totaal zo'n 474 miljoen aandelen aangeboden, wat neerkomt op 28% van de afdeling. De prijs per aandeel stond op 1.521 peso's (€1,97).
Bron: reuters.com 

VS: Aldi werkt met Parx Plastics aan voedselveiligheid
Amerikaanse winkels van Aldi gebruiken op de vleesafdelingen nieuwe technologie van het Nederlandse bedrijf Parx Plastics N.V. De oplossing van Parx Plastics moet zorgen voor meer voedselveiligheid bij vleesproducten. Eerder is de technologie al uitvoerig getest bij gekoelde vitrines in Britse supermarkten. De oplossing zorgt ervoor dat bacteriën zich niet ophopen in de koelvakken. Hierdoor worden producten hygiënisch gehouden en raakt de afvoer van de koelvakken niet verstopt.
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Kroger licht plannen voor food hall concept toe
Kroger is van plan om een nieuwe grote winkel in Cincinnati te openen. De winkel volgt een zogeheten food hall concept, waarbij zowel eigen afdelingen als winkels van andere ondernemingen aanwezig zullen zijn. Zo zullen er onder andere afdelingen te vinden zijn van Starbucks, Eli's Barbecue, Dope Asian Street Fare en het eigen restaurantconcept van Kroger, Kitchen 1883 Café and Bar. De winkel krijgt een oppervlak van 4.180 vierkante meter en zal in september worden geopend.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Publicatiedatum: