Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Starfruit introduceert nieuwe passiefruit verpakking

“Op korte termijn zoveel mogelijk exoten in nieuwe kartonnen verpakking”

Tholen – Om plastic te reduceren, heeft Starfruit samen met Starpack een nieuwe kartonnen verpakking ontwikkeld voor passiefruit. De verpakking is volledig van karton en heeft vierkante gaten. “Het eerste product dat in de nieuwe verpakking zal worden verkocht, is passiefruit, omdat deze productie in grote lijnen gaat. Op korte termijn zullen wij zoveel mogelijk andere exoten, zoals gember en limes in een nieuw kartonnen jasje steken. Voor sommige exoten zijn we nog opzoek naar een andere oplossing. Kleine producten als kumquats kunnen door de openingen vallen en daarom moeten we voor deze producten met een alternatief komen”, vertelt Ive Lambert van Starfruit.

“De uitdaging is om met een volledig kartonnen verpakkingen het product zo zichtbaar mogelijk te maken op een manier dat het product kan ademen. Omdat consumenten kopen met het oog, hebben we veel aandacht besteed aan de uitstraling van de verpakking. Daarnaast is de nieuwe verpakking sterker dan zijn voorganger, zodat de producten minder snel beschadigd raken”, aldus Peter Tielemans van Starpack. “We krijgen veel positieve reacties van onze klanten op de verpakking. Samen met een kennis binnen Group A. De Witte hebben we verschillende stalen gemaakt voor onze bestaande klanten. Ondanks de hogere prijs voor de verpakking hopen we dat onze klanten samen met ons gaan voor een duurzamere markt.”

Van flowpack naar top seal
Ondanks de groeiende vraag naar kartonnen verpakkingen is Peter Tielemans ervan overtuigd dat plastic verpakkingen nooit helemaal gaan verdwijnen. “Er zijn altijd producten die compleet of gedeeltelijk gesloten verpakt moeten worden om de versheid en houdbaarheid te garanderen. Ik zie wel wat verschuivingen van het huidige flowpack naar topseal verpakkingen, want daarmee wordt plastic gereduceerd. Wij willen deze stap zoveel mogelijk overslaan, omdat duurzaam verpakken op lange termijn de enige echte oplossing is.

Machine op maat
“Wij hebben binnen de Group A. De Witte heel wat ervaring en kennis met machines te laten ontwikkelen op maat. Dit is een mooi voorbeeld van hoe je in een groep veel mogelijkheden hebt. Deze nieuwe verpakkingslijn is aangebouwd aan een bestaande flowpacklijn. De moeilijkheid echter was om de clamshell kartonnen schaal mooi machinaal te sluiten door middel van een etiket. Dit etiket moet op een correcte manier worden aangebracht. De verpakkingsverantwoordelijke van Allnuts heeft hier dan ook een rol ingespeeld. Allnuts heeft de kennis over de omgang van plastic verpakkingen. De ervaring met het minimaliseren van plastic verpakkingen hebben ze met ons gedeeld en zo zijn we tot dit eindproduct gekomen. We proberen met zijn allen het mogelijke te doen om zo duurzaam mogelijk te zijn”, aldus Tielemans.


Alexander Van Orshaegen en Peter Tielemans

Cebon
“Sinds enkele jaren heeft het merk Cebon een vaste waarde gekregen in de groenten en fruitsector. Er wordt binnen onze groep een eigen verpakkingsbeleid gehanteerd voor de Cebon-producten. De verpakking zorgt niet enkel voor herkenning, maar de belangrijkste functie is het behouden van kwaliteit. Dit trachten we uiteraard op een zo duurzaam mogelijke manier te doen. Daarom zijn we non-stop bezig om onze processen, logistieke stromen en verpakkingen te optimaliseren. Er zijn altijd punten die verbeterd kunnen worden en met de nieuwe verpakking doen we al een stap in de goede richting”, besluit Alexander Van Orshaegen van Group A. De Witte.

Voor meer informatie:
Ive Lambert
Starfruit Company
Werkhuizenkaai 112-154
1000 Brussels
+32(0)224 208 76
info@starfruit.be     
www.groupadw.be/starfruit 

Peter Tielemans
Starpack
Hoveniersstraat 15
2860 Sint-Katelijne-Waver
Tel +32 15 55 34 58
info@starpack.be 

Alexander Van Orshaegen
Group A. De Witte
Hoveniersstraat 15
2860 Sint-Katelijne-Waver
+32(0) 15 55 34 58
alexander@groupadw.be    
www.groupadw.be     
www.cibel.be
www.cebon.be