Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Slecht weer kost Britse supermarkten miljoenen

Slecht weer kost Britse supermarkten miljoenen
"Moessonachtige" weersomstandigheden zijn bij Britse supermarkten de oorzaak van verlies aan omzet. Volgens het marktonderzoeksbureau Nielsen heeft de Britse sector in de afgelopen vier weken door zware neerslag voor meer dan €120mln (€134,5mln) aan omzet gemist. In de periode van vier weken tot 16 juni steeg de omzet van de Britse supermarktsector met 0,4%. Het koude en natte weer zorgde ervoor dat consumenten terughoudend waren in hun uitgaven. Er werden minder producten gekocht dan normaal zou gebeuren aan het begin van een nieuwe zomer. “Het is duidelijk dat promotieacties, evenementen en de grillen van het weer een enorme invloed hebben op de supermarktomzet", zegt Mike Watkins van Nielsen. "Het zomerseizoen loopt gedurende achttien weken vanaf de eerste officiële vrije dag in mei tot de laatste week van augustus. In de eerste zeven weken van de zomer van dit jaar hebben consumenten voor £350mln (€391,4mln) minder uitgegeven. Dit komt overeen met een daling in omzetwaarde van 2,1% ten opzichte van vorig jaar", aldus Watkins.
Bron: esmmagazine.com 

Spanje: DIA kondigt nieuw financieringsplan aan
De Spaanse keten DIA heeft een nieuwe overeenkomst gesloten met zijn crediteuren. DIA gaat tijdens de aankomende algemene vergadering van aandeelhouders voorstellen om de geplande kapitaalinjectie van €500mln te verhogen tot €600mln. De grootste huidige aandeelhouder van DIA, het investeringsfonds LetterOne, zal via een deelnemende lening €490mln investeren. Dit bedrag zal met de opbrengst van de kapitaalinjectie door DIA worden terugbetaald. 
Bron: reuters.com 

China: Alibaba wil meer Tmall Global-merken met Engels portaal
De Chinese e-commerce-gigant Alibaba heeft een Engelstalige versie van zijn Tmall Global-site geïntroduceerd. Het nieuwe webportaal is erop gericht om het aantal internationale merken op de online marktplaats in de komende drie jaar te verdubbelen tot 40.000. Op dit moment heeft Tmall Global 20.000 internationale merken uit 77 verschillende landen en regio's. Met het nieuwe webportaal moet de online marktplaats aantrekkelijker en beter toegankelijk worden gemaakt voor kleine, middelgrote en niche-merken uit andere landen.
Bron: reuters.com 

Rusland: CEO van Magnit stapt op uit onenigheid
De CEO van de tweede grootste supermarktketen van Rusland, Magnit, Olga Naumova, stapt na net iets langer dan een jaar deze functie te hebben vervuld. De reden voor haar vertrek is onenigheid over de te volgen strategie. Haar taak wordt overgenomen door Magnit-directeur Jan Dunning. Magnit heeft verder geen details over de onenigheid vrijgegeven. Naumova was eerder actief als hoofd van de Pyaterochka-keten van marktleider X5.
Bron: reuters.com 

Duitsland: Edeka Nord heeft 4,8% meer vergelijkende winkelomzet
De Duitse retailer Edeka Nord zag in het fiscaal jaar van 2018 zijn vergelijkende winkelomzet toenemen met 4,8%. De totale omzet nam in deze periode toe met 3,3% tot €3,1mld. Voor het bedrijf is dat een van de beste resultaten van de afgelopen jaren. De groepsomzet steeg in april 2019 jaar op jaar met 2,9%. Het positieve resultaat komt met name door de inspanningen van franchisenemers.
Bron: esmmagazine.com 

Makro Portugal wil €400mln omzet met 2020
Marko Portugal, een dochteronderneming van AG, streeft voor 2020 naar een jaaromzet van €400mln. De CEO van Metro AG, Olaf Koch, gaf in een interview met een persbureau aan dat de Portugese tak continu zijn omzet laat toenemen binnen de Portugese markt. Eerder onderging Makro Portugal een periode van reorganisaties, waarbij onder andere het aantal werknemers met 20% werd verminderd. Sinds 2015 opereert Makro Portugal op commercieel en bedrijfstechnisch niveau op meer zelfstandige wijze , aldus Koch.
Bron: esmmagazine.com 

VK: retailomzet glijdt in juni in rap tempo af
De Britse retailomzet is in juni met het snelste tempo afgenomen van de afgelopen 10 jaar. Dit blijkt uit cijfers van de Confederation of British Industry. Een jaar geleden leek de retailsector van het Verenigd Koninkrijk nog erg sterk te staan, hoewel er toen al vragen waren of deze trend in het tweede kwartaal kon worden volgehouden. De maandelijkse retailbalans van de CBI daalde in mei van -27 naar -42. Analisten van Reuters waren uitgegaan van een verbetering naar -10.
Bron: reuters.com 

Braziliaanse tak van Casino neemt Colombiaanse afdeling over
De Franse retailer Casino is van plan om zijn activiteiten in Zuid-Amerika te reorganiseren. De Braziliaanse dochteronderneming GPA gaat alle aandelen van de Colombiaanse afdeling Almacenes Exito SA overnemen. Op deze manier hoopt Casino zijn bedrijfsstructuur in Zuid-Amerika te vereenvoudigen. Ook moeten de prestaties zo worden verbeterd, aangezien Casino te maken heeft met forse schulden.
Bron: reuters.com 

VS: Farmstead begint met Local First-programma
De online supermarkt Farmstead is begonnen met het Local First-programma. Met dit programma wordt actief gezocht naar lokale leveranciers van versproducten en andere levensmiddelen. Eerder heeft Farmstead zijn assortiment versterkt met een aantal grote Amerikaanse merken, zoals Kraft Heinz. Nu wordt er bewust gezocht naar leveranciers op lokaal niveau, zodat een balans kan worden gevonden tussen grote merken en lokale producten. Telers kunnen zich zelf bij Farmstead aanmelden. Ook kunnen consumenten lokale merken aanbevelen via de app van Farmstead.
Bron: progressivegrocer.com 

7-Eleven gaat bezorgen bij Amerikaanse "hot spots"
7-Eleven gaat bestellingen bezorgen bij consumenten op zogeheten "hot spots" in de VS. Dit zijn locaties buiten het woonadres van de consument, zoals parken, stranden en concertzalen. De thuisbezorgapp van 7-Eleven, 7NOW is uitgebreid met de functie "7NOW Pins". De Pins hebben betrekking op meer dan 2.000 van de zogeheten hot spots, waaronder Central Park in New York en Venice Beach in Los Angeles. De klant kan de meest nabijgelegen locatie uitkiezen en vervolgens zijn bestelling plaatsen. De bestelling wordt bezorgd door Postmates, dat naast DoorDash een van de twee bedrijven is waarmee 7-Eleven zijn thuisbezorging verzorgt.
Bron: retailanalysis.igd.com 

VS: Albertsons- en Kroger-werknemers staan staking toe
Werknemers van Albertsons en Kroger die zijn aangesloten bij de vakbond United Food and Commercial Workers Local 135 hebben op 25 juni ingestemd met de mogelijkheid voor stakingsacties. De vakbondsleden zijn werkzaam bij de Vons-keten van Albertsons en de Ralphs-keten van Kroger.  UFCW Local 135 vertegenwoordigt 7.500 werknemers bij deze ketens. 97% van de vakbondsleden stemde in met de mogelijkheid tot stakingsacties. De mogelijkheid voor deze acties is op zichzelf al een pressiemiddel tijdens het overleg tussen de werkgevers en de vakbondsleden, zonder dat de stakingsacties daadwerkelijk worden ingezet.
Bron: delimarketnews.com 

VS: Sprouts Farmers Market verkoopt distributiecentrum
Sprouts Farmers Market heeft een logistieke faciliteit met mogelijkheden voor koelbewaring in Glendale Arizona van de hand gedaan. De faciliteit is verkocht aan een fonds dat wordt gesponsord door CBRE Global Investors. De faciliteit is verkocht voor $17,4mln (€15,3mln). 
Bron: delimarketnews.com 

VS: Walmart accepteert voedselbonnen bij afhaallocaties
Walmart accepteert sinds kort SNAP-voordelen bij online bestellingen via afhaalpunten. SNAP staat voor Supplemental Nutrition Assistance Program, dat voorheen ook wel bekend stond als het Food Stamp Programma. Mensen die vanuit de overheid bijstand voor levensmiddelen krijgen, kunnen nu terecht bij alle 2.500 afhaalpunten die Walmart op dit moment in bedrijf heeft. Het aantal afhaalpunten wordt voor het einde van dit jaar uitgebreid naar 3.100, waarbij ook alle nieuwe locaties de voordeelbonnen van het programma accepteren.
Bron: grocerydive.com 

Publicatiedatum: