Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Bescheiden groei voor Britse supermarktsector

Eerste Carrefour Café geopend in België
Carrefour heeft voor het eerst een café geopend in België. Carrefour moest noodgedwongen een Belgische hypermarkt in schaal verkleinen. De Franse retailgroep besloot daarop in dezelfde locatie zijn eerste Carrefour Café te openen. Het Carrefour Café-concept is een combinatie van een restaurant en een buurtwinkel. De keten is van plan om het café-concept ook op andere locaties toe te passen. Vooralsnog is er echter nog geen concrete informatie over waar en wanneer dit zou moeten gebeuren. Naar alle waarschijnlijkheid wordt het concept gebruikt bij andere locaties waar door omstandigheden sprake is van een overschot aan winkelruimte.
Bron: retaildetail.eu

Australië: Metcash meldt jaarresultaten 
Metcash heeft zijn resultaten voor het afgelopen fiscaal jaar bekend gemaakt. In de periode tot 30 april 2019 steeg de groepsomzet met 1,8% tot AU$12,7mld (€11,2mld). De bruto winst daalde met 1,4% tot AU$330mln (€202mln). Bij de vermelding van de jaarresultaten is Metcash uitgegaan van een nieuwe boekhoudstandaard. Aan de hand van deze nieuwe standaard is de omzet van levensmiddelen in het afgelopen jaar gelijk gebleven. Bij supermarkten nam de omzet met 1,0% af tot AU$6,3mld (€3,9mld), terwijl bij buurtwinkels de omzet met 4,4% steeg tot AU$1,6mld (€1,0mld). Het buurtwinkelsegment had voordeel dankzij het toenemende klantenverkeer en de toegenomen omzet van tabaksproducten. Hoewel de resultaten van het supermarktsegment tegenvielen, was er in het tweede halfjaar wel sprake van verbetering. Prijsdeflatie nam af door minder kortingsacties. Bij het groothandelssegment was in het tweede halfjaar sprake van een afname in omzet van 1,3%. Over het gehele fiscale jaar was de omzet van deze afdeling verminderd met 1,5%. Waar in het oostelijk deel van Australië de omzet toenam, had Metcash in het westelijke deel te maken met moeilijke omstandigheden in de sector. De like-for-like-omzet van de IGA-keten daalde in het afgelopen jaar met 0,5%. In het jaar daarvoor bedroeg de afname 0,9%. Het afgelopen fiscaal jaar werd afgesloten met 1.385 winkels, waar dat er in het jaar ervoor nog 1.393 waren.
Bron: retailanalysis.igd.com

VK: Co-op werkt met biologisch afbreekbare verpakking op Glastonbury
Co-op gaat tijdens het Britse popfestival Glastonbury sandwiches aanbieden, die zijn verpakt in volledig biologisch afbreekbare verpakking. Het nieuwe verpakkingsmateriaal maakt tijdens het festival zijn debuut. Alle onderdelen van de verpakking, van de folie tot het etiket, zijn biologisch afbreekbaar. Er worden tien verschillende sandwiches aangeboden in een pop-up-winkel. Ook zijn er op locatie vuilnisbakken van Co-op aanwezig, waar compost wordt opgeslagen. Verder worden blikjes mineraalwater van recyclebaar aluminium en hervulbare waterflesjes aangeboden. De organisatie van Glastonbury heeft het gebruik van wegwerpflesjes dit jaar verboden.
Bron: theguardian.com

Vietnam: online platform Tiki krijgt kapitaal van US$100mln
Het Vietnamese e-commerce-platform Tiki heeft aan de hand van een nieuwe investeringsronde voor US$100mln (€87,8mln) aan kapitaal verkregen. Aanvankelijk wilde het bedrijf voor $75mln (€65,9mln) aan investeringen. Dankzij de Koreaanse investeerders van Tiki is de schaal van de investeringsronde vergroot. Vorig jaar nam Tiki het concurrerende platform Lazada over. Tiki is nu na Shopee het tweede grootste e-commerce-platform van Vietnam. Vorig jaar werd ook al voor $44mln (€38,6mln) aan investeringen verkregen via de Chinese partner JD.com. Verder heeft Tiki onlangs zijn logistieke netwerk in Vietnam verbeterd door middel van een samenwerkingsverband met Unidepot.
Bron: insideretail.asia

Bescheiden groei voor Britse supermarktsector
De omzet van de Britse supermarktsector is in de periode van 12 weken tot 16 juni 2019 gestegen met jaar op jaar 1,4%. Dit blijkt uit de laatste cijfers van Kantar. De stijging in omzet vormt een mijlpaal voor de Britse sector. Er is nu sinds juli 2016 al drie jaar lang sprake van aanhoudende omzetgroei. In de afgelopen periode wist Aldi 883.000 nieuwe consumenten aan te trekken, waardoor de omzet met 9,3% steeg. De directe concurrent Lidl heeft onlangs bekend gemaakt een nieuwe grote winkel in het centrum van Londen op te willen zetten. Co-op had dankzij een toename in omzet van 3,0% een groter marktaandeel, dat nu 6,2% van de Britse supermarktsector beslaat. De snelst groeiende supermarkt van het Verenigd Koninkrijk was de online specialist Ocado met een omzetgroei van 11,3%. Dat is ruim meer dan de gemiddelde omzettoename van 6% van het online marktsegment. Hoewel het volume van wat door Tesco werd afgezet was toegenomen, bleef de omzet van de grootste keten van het Verenigd Koninkrijk gelijk. Bij Sainsbury's daalde de omzet met 0,6%. Het tempo van de omzetafname was echter wel gehalveerd in vergelijking met de periode ervoor. Bij Asda daalde de omzet met 0,1%. De Britse tak van Walmart kan hiervoor echter compenseren met de 10% omzetgroei in online retail. Het marktaandeel van Asda daalde met 0,2 percentagepunten tot 14,9%. Bij Morrisons daalde de omzet met 0,5%, waarmee het marktaandeel daalde tot 10,4%. De omzet van Waitrose bleef gelijk, terwijl het marktaandeel met 0,1 percentagepunt naar 5,0% daalde.
Bron: uk.kantar.com

Italië: Conad begint fusie van Nordiconad en Conad del Tirreno
De Italiaanse retailer Conad is begonnen met de fusie van een aantal afdelingen. De raden van bestuur van Nordiconad en Conad del Tirreno hebben ingestemd met de fusie van de twee organisaties, die tot meer efficiëntie moet leiden. Door de fusie ontstaat de nieuwe dochteronderneming Conad Nord Ovest. De nieuwe entiteit bestaat uit 587 winkels, voor €628mln aan vaste activa en een jaaromzet van €4mld. Het nieuwe bedrijf zal met 1 oktober van start gaan en zal gevestigd zijn in Pistoia en Modena. Het werkterrein van Conad Nord Ovest zal Piedmont, Valle d’Aosta, Liguria, Emilia-Romagna (Modena, Bologna en Ferrara), Toscane, Lazio (Rome en Viterbo), Lombardij (Mantua) en Sardinië beslaan.
Bron: esmmagazine.com

China: JD.com verzorgt logistiek bij douanes voor Carrefour
De Chinese e-commerce-gigant JD.com heeft een overeenkomst gesloten met de Chinese tak van Carrefour. JD.com gaat voor Carrefour de logistiek bij douanes verzorgen. De overeenkomst houdt verder in dat Carrefour met een webwinkel aanwezig is op de internationale marktplaats van JD.com, waarvandaan naast huismerkproducten nu ook geïmporteerde producten worden verkocht. Eerder opende Carrefour op het platform van JD.com al een webwinkel voor de binnenlandse producten. JD zal de producten importeren en het protocol bij douanes namens Carrefour verzorgen. JD.com is met zijn logistieke netwerk voor import actief in tien Chinese havensteden, waaronder in Beijing, Sjanghai en Guangzhou.
Bron: technode.com

VS: H Mart breidt thuisbezorging uit
De Aziatisch-Amerikaanse supermarktketen H Mart heeft mogelijkheden voor thuisbezorging op de dag zelf uitgebreid naar 59 winkels verspreid over 11 Amerikaanse staten. De bezorgdienst is mogelijk gemaakt in samenwerking met Instacart. Consumenten kunnen nu gebruik maken van de bezorgdienst in New York, New Jersey, Pennsylvania, Maryland, Virginia, North Carolina, Georgia, Illinois, Californië, Texas en Massachusetts. Klanten kunnen zowel online als via de app van Instacart bestellingen plaatsen, die naar keuze binnen een uur tot over vijf dagen aan huis kunnen worden geleverd.
Bron: progressivegrocer.com

VS: Walmart installeert camera's tegen winkeldiefstal
Walmart wil de gevallen van diefstal tegengaan, die bij zelfscankassa's plaats vinden. De keten heeft daarom bij meer dan 1.000 Amerikaanse vestigingen camera's geïnstalleerd. De camera's werken aan de hand van software op basis van kunstmatige intelligentie. Het programma waaronder de camera's worden ingezet heet Missed Scan Detection. Dit programma is enkele jaren eerder al ingezet om omzetverlies door scanfouten, diefstal of fraude tegen te gaan. Volgens Walmart-woordvoerder LeMia Jenkins is er in de afgelopen drie jaar voor $500mln (€439,1mln) geïnvesteerd in beveiliging van zowel de winkels als de nabij gelegen parkeerplaatsen. "We investeren continu in mensen, programma's en technologie om onze winkels en gemeenschappen veilig te houden", aldus Jenkins.
Bron: foxbusiness.com

Amazon breidt uit met AmazonFresh in Las Vegas
Om zijn online aanwezigheid te versterken en om het concurrerend vermogen in de VS te vergroten, heeft Amazon zijn bezorgdienst AmazonFresh in Las Vegas uitgebreid. Consumenten met een Prime-lidmaatschap kunnen dagelijkse boodschappen als verse groente, fruit en vlees binnen twee uur aan huis laten bezorgen. De korte bezorgtijden spelen een grote rol in de hedendaagse Amerikaanse supermarktsector. AmazonFresh stelt klanten in staat om hun bestelling te combineren met het aanbod van andere diensten van Amazon, zoals voor elektronica, gezondheidsproducten of speelgoed.
Bron: finance.yahoo.com

VS: Food Lion installeert meer afhaalpunten
Food Lion heeft afhaalpunten geïnstalleerd bij 105 winkels in North Carolina, South Carolina en Virginia. De afhaalpunten zijn geplaatst onder het programma Food Lion To-Go. Consumenten kunnen boodschappen zoals verse groente, fruit of vlees en vis online bestellen via shop.foodlion.com of de Food Lion-app. Vervolgens wordt de bestelling samengesteld, waarna deze binnen een uur kan worden afgehaald bij een Food Lion To-Go-punt. Het online portaal wordt namens Food Lion beheerd door Instacart. Eigen personeel is verantwoordelijk voor het samenstellen van het pakket aan bestelde producten, waarna de medewerkers ook de bestelling bij de auto van de klant komen brengen. De prijzen voor producten via de To-Go-service zijn hetzelfde als in het assortiment van de winkel. Consumenten met een klantenkaart kunnen hier ook bij de afhaaldienst gebruik van maken om in aanmerking te komen voor kortingsacties.
Bron: supermarketnews.com

Publicatiedatum: