Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

“Slechte Europese appelmarkt heeft minder invloed op start overzees Jazz™-seizoen”



Tholen – De eerste Jazz™-appelen van het zuidelijk halfrond zijn al sinds midden mei gearriveerd op de Europese markt. General Sales Manager Didier Groven van Enzafruit New Zealand is tevreden over de start van het overzees Jazz™ seizoen. “Vorig jaar hebben we een uitzonderlijk seizoen gehad. Toen waren de Europese appelvoorraden compleet leeg. Dit jaar was de situatie compleet het tegenovergestelde door de volle voorraden die er nog waren. Desondanks heeft Jazz™ van deze situatie minder hinder ondervonden dan de standaard variëteiten. Het imago dat Jazz™ heeft opgebouwd, zien we elk jaar groeien en sterker worden. Consumenten kopen Jazz™, omdat ze de appel echt lekker vinden en dat maakt onze positie in de markt sterk.”

“Nieuw-Zeeland heeft een goed groeiseizoen gehad voor de Jazz™- en Envy™-appel, enkel de maat is dit jaar iets kleiner door klimatologische omstandigheden. In Nieuw-Zeeland wordt het Jazz™-areaal niet meer uitgebreid, omdat er een balans is ontstaan tussen de volumes uit het noordelijk en het zuidelijk halfrond. Het Envy™-areaal groeit echter nog wel elk jaar, omdat deze appel wat later in de markt is gezet en nog een grote groei doormaakt. De Envy™-appel doet het erg goed in Noord-Amerika, Azië en Zuid-Europa. Toch zien we dat Envy™ ook in West-Europa ook steeds meer terrein aan het winnen is. Hoewel de appel naar West-Europese maatstaven qua maat en smaak aan de grote en zoete kant is, is Envy™ hier ook steeds populairder”, aldus Didier.

Clubrassen
De prijzen voor Jazz™-appelen zitten momenteel op een prijsniveau van de voorbijgaande jaren. “Bij een clubras zijn de prijsfluctuaties minder extreem dan bij de traditionele variëteiten. Dit komt door de gecontroleerde volumes en afzet van het product. Zeker het afgelopen hardfruitseizoen hebben we gezien dat controle op volumes erg belangrijk is om de markt in balans te houden”, vervolgt Groven. De General Sales Manager ziet dat er steeds nieuwe clubrassen op de markt komen, maar niet elk ras is onderscheidend. “Het allerbelangrijkst aan een clubras is het onderscheidend vermogen, anders gaat het in veel gevallen geen succes worden. Ik ben er ook niet van overtuigd dat clubrassen de volledige oplossing zijn voor de moeilijke hardfruitsector. Bij de retailer moeten naast de premium clubrassen ook traditionele variëteiten liggen om het gezonde evenwicht te behouden.”

Importappelen
“Omdat duurzaamheid tegenwoordig bij veel bedrijven en consumenten hoog op de agenda staat, wordt er vaak negatief gesproken over importappelen in het algemeen. Vorig jaar waren we in de markt meer dan welkom met onze overzeese appelen, maar dit jaar zijn we minder gegeerd. Echter is er in het Duitse Öko-Test Magazin (nr.9, 2018) een eerlijk, kritisch artikel verschenen over de import en de bewaring van appelen. Wanneer appelen al 8 maanden in de koelcel zitten, hebben deze al veel energie gekost om te bewaren. Op den duur komt men op een scharnierpunt waarbij het duurzamer is om appelen te importeren uit Nieuw-Zeeland dan om ze te bewaren. Het is vaak vechten tegen vooroordelen, maar als je naar de details gaat kijken, is vaak anders dan men verwacht. En om de hoogstaande kwaliteit en de smaak van Jazz™ te garanderen, is het toch noodzakelijk om te schakelen tussen beide halfronden”, besluit Didier.

Voor meer informatie:
Didier Groven
Enzafruit New Zealand 
Tongersesteenweg 135
3800 Sint - Truiden (België)
+32 (0) 11 689 941
didier.groven@enzafruit.be
www.jazzapple.com