Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jørgen Snoijink (ZON) en Daan van der Beek (Jan Linders)

Samen kritisch naar de keten kijken

Jørgen Snoijink, key accountmanager bij ZON, heeft maandelijks overleg met Daan van der Beek, senior category manager vers bij Jan Linders. Voor dit nummer van ZON magazine gingen beide heren samen wat dieper in op de samenwerking tussen ZON en Jan Linders.

(JS) Wat heb je in de vier jaar die je bij Jan Linders werkzaam bent, zien gebeuren binnen de AGF-categorie?
(DvdB) ‘Als je supermarktbreed kijkt, moet je volgens mij constateren dan geen enkele categorie stil staat. Kijk wat we bij Jan Linders bijvoorbeeld doen met chocolade, met koffie, met bier, wijn en de keuken van Jan Linders. Er is de afgelopen jaren ongelooflijk veel gebeurd op de winkelvloer, ook op de afdeling AGF. Centrale en meest belangrijke verandering daarbij is dat we veel meer zijn gaan kijken door de ogen van de consument en dus naar de behoeften van de consument. Een heel goed voorbeeld is bijvoorbeeld het in ons eigen Limburgse land aanbieden van geschilde asperges. Dat doen we puur omdat de consument heeft aangegeven daar behoefte aan te hebben. Met de verandering in het schap op soep- en maaltijdpakketten en vooral exoten, zijn twee andere mooie voorbeelden te benoemen’

(JS) Jan Linders maakt al jaren een mooie groei door. Geldt dat ook voor de bijdrage van AGF aan jullie totale omzet?
(DvdB) ‘Cijfermatig bezien weet je dat volgens mij wel (lacht), de doelstelling die dit jaar staat is ook weer zeer uitdagend. Inhoudelijk moeten we in mijn ogen op AGF-gebied echt een slag maken met innovatie. Als we de consument willen helpen om meer groenten en fruit te gaan eten, is samenwerking in de keten daar de uitkomst voor.
Maar ook in samenwerking met producten uit de droge kruidenierswaren, daar is nog heel veel te winnen als het gaat om het maken van slimme combinaties met groenten en fruit. Dat betekent ook veel meer gaan vertellen over het product. Dat kan bij de al genoemde soep- en maaltijdpakketten, maar ook AGF overstijgend. Kijk bijvoorbeeld eens naar wat er op het gebied van vlees momenteel gebeurt, dat je tegenwoordig hamburgers kunt kopen met 30% groenten er in. We moeten wat dat betreft veel meer buiten onze vaste kaders durven te denken en het breder trekken dan alleen maar onze eigen AGF-afdeling. De keuken moet binnen de supermarkt veel meer centraal komen te staan, want het aantal eetmomenten zal alleen maar verder toenemen.’

(JS) ZON en Jan Linders hebben al meerdere jaren een intensieve samenwerking. Ben je daar tevreden over en wat zie je als kansen om die samenwerking verder uit te breiden? Of misschien anders gezegd ‘wat kan er beter?’
(DvdB) ‘Die twee vragen liggen met de ruggen tegen elkaar, om het maar zo te zeggen. Ik ben tevreden, zeker nu we op innovatiegebied samen echt stappen aan het zetten zijn. Kijk bijvoorbeeld naar de lunchsessie waar we zojuist samen aan deelnamen en waar we paprikasoep en gevulde paprika kregen. Dat vind ik echt fantastisch om te zien, want dat zijn stappen waarmee we de categorie echt op een hoger niveau brengen. Maar dat geldt ook voor hele alledaagse zaken zoals bijvoorbeeld ons regulier overleg, waarin we samen afspraken nalopen en kijken hoe dingen zijn gelopen. Wat kan beter? Ik denk dat wij samen met ZON nóg veel meer de teeltkant moeten opzoeken bij wat we doen. Samen heel kritisch naar die keten kijken en nadenken hoe we voor de consument nog beter de versheid van het product kunnen waarborgen. Dát moet kloppen, zodat de consument altijd het vertrouwen heeft dat hij een onberispelijk product koopt voor een goede prijs.’

(JS) Waar daag je de telers van ZON in uit om verder bij te dragen aan jullie groei?
(DvdB) ‘Enerzijds open staan voor het gesprek om dingen samen beter te gaan doen en anderzijds om samen met ons echt te gaan werken aan innovatie. Kijken wat er voor moois in die tuin staat en hoe we daar samen een nóg beter product van kunnen maken. Dat geldt nadrukkelijk ook voor onszelf natuurlijk, bij een goed voorstel moeten wij ook de ballen hebben om dat product dan ook te gaan afnemen, punt.’

(JS) Laatste vraag: waar liggen jouw ambities bij de categorie en in onze samenwerking?
(DvdB) ‘Om te beginnen bij onze samenwerking: doorgaan met wat we aan het doen zijn. Gezamenlijke visie ontwikkelen en van daaruit handelen. Voor onze AGF bij Jan Linders: oplossingsgericht en pragmatisch gaan denken voor de vragen van de consument. Consumenten helpen bij het kiezen van een gezond en lekker product, daar gaat het om.’

Achtergrond Daan van der Beek
Daan van der Beek is sinds vier jaar werkzaam bij Jan Linders als Senior Category manager AGF, Bloemen en Planten. Daarvoor was hij onder meer werkzaam bij Albert Heijn, Sligro en Bakkersland (nu Goedhart). Daan studeerde Small Business & Retail management aan Avans Hogeschool in Den Bosch, nadat hij daarvoor in Ede voedingsmiddelentechnologie had gedaan. Naar eigen zeggen heeft hij zijn oorspronkelijke passie voor de melkveehouderij inmiddels omgeruild voor ‘de mooiste categorie die er bestaat: AGF.'

Bron: ZON Magazine

Publicatiedatum: