Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Innovatieve sous-vide bereiding lijkt kansrijk

Rabarber 3.0 in het winkelschap

Tijdens het begin mei in het Venrayse kerkdorp Heide gehouden jaarlijkse Rabarberfeest konden de talloze bezoekers er al van proeven: sous vide bereide rabarber, in diverse smaakvariaties. Een mooi staaltje productinnovatie, sinds kort onder meer verkrijgbaar bij Hanos. ZON magazine sprak erover met productmanager Leander van de Griend en product developer Jella Theeuwen.

Waar een avondje brainstormen met telers al niet toe kan leiden. Inmiddels zo’n twee jaar geleden vatte ZON productmanager Leander van de Griend het plan op om samen met een aantal rabarbertelers een brainstormavond te gaan organiseren in Hoeve Rosa in Horst. ‘We hebben daarvoor bewust niet alleen de aangesloten ZON-leden uitgenodigd, maar ook een aantal niet bij ZON aangesloten rabarbertelers. Bij de brainstorm was de centrale vraag waar de telers met rabarber in de toekomst naar toe willen. Daarbij werd opvallend vaak productinnovatie genoemd en ook promotie. In totaal heeft die avond tot vijf concrete wensen c.q. suggesties geleid waar we mee aan de slag zijn gegaan,’ aldus Leander.



Inmiddels zijn we twee jaar verder en zijn diverse wensen ook al daadwerkelijk gerealiseerd. ‘Zo zijn we bijvoorbeeld rabarber aan het exporteren naar Japan. Weliswaar niet rechtstreeks maar via een serviceprovider, maar wél rabarber van ZON-telers die daar bij het luxe horecasegment wordt aangeboden. Qua PR en reclame voor het product heeft teler Martin Peeters twee jaar geleden meteen het initiatief genomen voor het Rabarberfeest in Heide, wat vanaf de eerste editie echt goed is aangeslagen. ZON faciliteert deze festiviteit met materiaal en ondersteuning, wat dit jaar onder meer tot uiting kwam in de aanwezigheid van Nederland Proeft en waarvoor ook TV-opnames zijn gemaakt. Verder zijn we een aantal testen gaan doen met een nieuwe doos voor rabarber. Dat loopt op dit moment nog, maar is dus ook een van de suggesties die concreet zijn opgepakt.’

Innovatie
Last but not least op het ‘wensenlijstje’ van de rabarbertelers: productinnovatie. Niet in de richting van nieuwe rassen, want elke teler vermeerdert zijn eigen pollen en dat werkt prima. Nee, de innovatie komt uit een heel andere hoek. Jella Theeuwen: ‘Leander en ik zijn samen naar Tavola 2018 in Kortrijk geweest, dé toonaangevende Europese beurs voor fijne en verse voeding met zowel klassieke delicatessen als ook trendy food. We zijn daar in contact gekomen met het bedrijf Kempen foods, dat sous-vide gegaarde producten maakt waaronder asperges, witlof en spruiten. Sous-vide is het langzaam garen van een product in een vacuüm verpakking, zodat er zo min mogelijk smaak, geur, vocht, vitaminen en mineralen verloren gaan. Ook de ‘bite’ blijft hierdoor behouden. Wij dachten in eerste instantie dat zij zich vooral op de horeca zouden richten, maar hun producten bleken ook al in de schappen van bijvoorbeeld Delhaize te liggen. Dat was voor ons aanleiding om verder met Kempen foods te willen praten. Samen met de PC Rabarber en de expertise van Kempen foods ben ik toen aan de slag gegaan om tot de ontwikkeling van nieuwe recepturen te komen, wat aanvankelijk tot zes varianten heeft geleid die we samen met de telers hebben geproefd. Daar zijn drie varianten uit voortgekomen waar we nu concreet mee de markt opgaan: rabarber-honing, rabarber-aardbei en rabarber-sinaasappel. Zonder suiker, zonder kleur- of smaakstoffen, maar op natuurlijke wijze gezoet met honing, aardbeien en sinaasappel.’

Branding
Vooralsnog gaat ZON niet zelf met het sous-vide product afnemers benaderen. Leander: ‘Kempen foods neemt bij ZON de rabarber af en bereidt deze volgens de nu vastgestelde drie recepturen, die eigendom van ZON blijven. Als ZON blijven we natuurlijk ook zelf alert op marktkansen. Zo sprak ik op de Fruit Logistica in Berlijn met Hanos, wat ertoe heeft geleid dat de sous vide bereide rabarber sinds kort daar in de groothandel verkrijgbaar is onder de branding van ons eigen ZON platform www.VanEigenBodem.nl Je praat met een product als dit dan niet meteen over duizenden kilo’s rabarber die je in een keer méér gaat afzetten, maar ik geloof zeker in de marktkansen van dit innovatieve product. Veel consument kopen geen rabarber omdat ze opkijken tegen de hoeveelheid werk om het klaar te maken. Met deze innovatie komt dat argument te vervallen. Dit is echt puur gemak voor de consument en bovendien 100% natuurlijk. Een van onze retailklanten heeft inmiddels al belangstelling getoond. Ik verwacht dat de marktkansen voor de retail bovendien versterkt worden vanuit de hoek van de horeca. Omdat dit product maar liefst 28 dagen houdbaar is, speelt derving voor een restaurant bijna geen rol meer en zullen koks hier veel eerder voor open staan. Dit is écht rabarber 3.0.’

Bron: ZON Magazine

Publicatiedatum: