Abonneren

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Harm Basten, Eurofresh

"Vooral de horeca wordt de laatste jaren steeds belangrijker voor ons"

In de rubriek ‘Het woord is aan de klant’ belichten we in ZON magazine regelmatig het bedrijf van een klant. Ditmaal is dat inkoper Harm Basten van het bedrijf Eurofresh BV op Fresh Park Venlo.

Hij noemt zichzelf een groentje in de inkoopwereld, maar we merken niettemin al snel dat Harm Basten (47), inkoper én verkoper bij Eurofresh in Venlo, gepokt en gemazeld is in deze business. Hij doelt dan ook meer op zijn niet zo vaak voorkomende afkomst: Harm rolde pas de AGF-wereld in nadat hij een flink aantal jaren in de horeca had gewerkt in diverse restaurants. Maar inmiddels is hij ruim tien jaar werkzaam bij Eurofresh, dus dan ben je zeker geen ‘groentje’ meer! 'Dat is waar, maar ik ben wel echt een laatbloeier in deze sector. In de horeca is het natuurlijk altijd heel onregelmatig werken, met veel avonden en weekenden, en als je dan op een bepaald moment ‘huisje-boompje-beestje’ gesetteld bent, dan ben je op een gegeven moment wel klaar met die werktijden. Ik zag mezelf niet echt tot mijn pensioen achter die potten en pannen staan en ben toen iets anders gaan zoeken. Met mijn kookachtergrond had ik natuurlijk veel affiniteit met groenten en fruit én veel warenkennis op dat gebied, dus nadat ik eerst nog enkele jaren bij een horecagroothandel op de AGF-afdeling heb gewerkt voel ik me in deze baan bij Eurofresh van meet af aan echt als een vis in het water,’ zegt Harm.

Locatie
Eurofresh is een zelfstandig bedrijf dat al sinds de start in 1999 in Venlo gevestigd is op bedrijventerrein Fresh Park Venlo. ‘Die locatie is voor ons erg belangrijk omdat hier meerdere groothandels op het terrein liggen, waardoor je samen als magneet voor je klanten fungeert en samen maak je ook de markt.’

Om de klanten zo goed mogelijk te bedienen, voert het bedrijf een totaalpakket groenten en fruit. Het volledige assortiment staat uitgestald in de geconditioneerde verkoophal die op overzichtelijke wijze is ingedeeld zodat klanten een goed beeld krijgen van het aanbod. Bij sommige exoten is het niet interessant om deze rechtstreeks in te kopen. In zulke gevallen maakt Harm gebruik van de tussenhandel. ‘Maar onze groente kopen we in bijna alle gevallen wel rechtstreeks in. Soms bij telers in Nederland en Duitsland, maar ook aan de veilingklok. Overigens niet alleen bij de klok van ZON maar ook in België. Elke ochtend zitten we hier daarom met twee man als ‘thuiskoper’ aan de klokken onze producten in te kopen. Voor ons is de klokprijs toch wel een soort ijkpunt hoe de markt er op dat moment uitziet. Omdat we in fysieke zin zo dicht bij ZON gehuisvest zijn, kan ik elke ochtend voorafgaand aan de veiling even ter plekke de producten gaan bekijken.’

Op wat voor klanten richt Eurofresh zich zoal? Harm: ‘We hebben erg veel Duitse klanten zoals bijvoorbeeld marktkoopmannen en horecabedrijven, maar bijvoorbeeld ook tuinders die een eigen winkeltje aan huis hebben en daar aanvullend product voor nodig hebben. Vooral de horeca wordt de laatste jaren steeds belangrijker voor ons. Niet alleen restaurants uit Duitsland maar steeds meer ook uit Nederland. De marktkoopmannen hebben vaak geen opvolging en dan is het natuurlijk goed als je daar op termijn minder afhankelijk van wordt voor je omzet.’

In de grote hal van Eurofresh worden alle producten volgens het cash and carry principe verkocht, dus uitsluitend afhalen door de klant zelf. ‘We krijgen wel vaker de vraag of we ook bezorgen maar daar zijn we niet echt op ingericht, dus het is hier uitsluitend afhalen. Natuurlijk kunnen we bestellingen wel klaar zetten.’

Eurofresh heeft klanttevredenheid hoog in het vaandel staan. Klanten moeten tevreden zijn, dat is van essentieel belang. ‘Goede mond-tot-mond reclame werkt vaak beter als de beste advertentie’, aldus Harm Basten.

Het bedrijf heeft inmiddels vijftien medewerkers. Door verdere optimalisatie van de in- en verkoopstromen blijft men voortdurend zoeken naar groei, zowel kwalitatief al kwantitatief. ‘Op deze mooie locatie op Fresh Park Venlo zijn die mogelijkheden altijd aanwezig.’

Bron: ZON Magazine

 

 


Publicatiedatum:


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven