Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Vertragingen als gevolg van wind, tekort aan aansluitpunten en containers

Haven van Coega gunstiger voor verladen van citrus uit de Oostkaap

De vertragingen in de nieuwe haven van Coega, die zich zo'n 25 km ten noorden van Port Elizabeth bevindt, zijn het gevolg van een aantal factoren. De krachtige wind van de afgelopen drie weken belemmert het verwerken van voorraden en het tekort aan aansluitpunten verhindert het laden. Er is een chronisch tekort aan containers en daarnaast is het nog altijd onrustig nadat er vorige maand stakingen in meerdere havens werden afgewend. 

Zodra de omstandigheden verbeteren na dagen van harde wind wordt er prioriteit gegeven aan schepen die al afgemeerd zijn en dit is de reden dat sommige rederijen ervoor kiezen Port Elizabeth te mijden om zich aan hun vaarschema's te kunnen houden. 

De wind in de haven Port Elizabeth (die nu voornamelijk door de mijn- en autosector wordt gebruikt) zorgt ervoor dat meer schepen gebruikmaken van de haven van Coega dan waar deze op berekend is. Hierdoor ontstaan er kilometerslange files met vrachtwagens die de haven willen bereiken, waardoor het verkeer volledig vastloopt. Vrachtwagenchauffeurs hebben buiten de ellenlange wachttijden ook nog met andere problemen te maken. Zo is er geprobeerd om vrachtwagens in brand te steken uit protest tegen het inhuren van transportbedrijven van buiten Zuid-Afrika.

“Wij zijn het alternatief”
“Wanneer ze merken dat alles in de soep dreigt te lopen, kiezen veel rederijen ervoor Port Elizabeth te mijden," legt Charles Gantz van Anlin Shipping uit, Zuid-Afrikaanse agent voor Seatrade en Baltic Shipping (Die tezamen de Reefer Alliance vormen). "Wij gaan nog altijd naar Port Elizabeth. Iedereen klaagt over de situatie in de haven maar maar wij zijn het andere alternatief voor de vrije containerroute."

Hij merkt op dat dit het eerste jaar is dat het bedrijf gebruik maakt van de nieuwe haven van Coega, waar het wekelijks schepen voor Rusland en Europa laadt. "Coega is prima voor ons. De opslagfaciliteiten zijn dichterbij het laadgedeelte en we hoeven de haven niet via de stad te bereiken."

Hij vervolgt: "Breakbulk werkt er beter dan containers omdat de ruimte voor containers beperkt is. Met onze breakbulk beneden dek kunnen we grote opstoppingen vermijden. Onze schepen worden niet in hetzelfde gedeelte geladen als de containerschepen."

Hij zegt bovendien dat het bedrijf probeert rekening te houden met onvoorziene omstandigheden in de haven (en die zijn er volop) door zich flexibeler op te stellen. "We kunnen wat makkelijker met de hoeveelheden spelen en onze schepen kunnen vracht van elkaar overnemen."

Voor meer informatie:
Charles Gantz
Anlin Shipping
Tel: +27 21 914 3979
Email: Charles@anlin.co.za
http://www.anlin.co.za/

Publicatiedatum: