Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fotoreportage: 50-jarig bestaan Blue Whale

Vorige week donderdag presenteerde Blue Whale haar nieuwe logo ter gelegenheid van haar 50-jarig bestaan. De vijftigste verjaardag was tevens een goede gelegenheid om de rijke geschiedenis van het bedrijf nog eens de revue te laten passeren. Met een netwerk van 300 fruittelers, 400 klanten en 30 pakstations is Blue Whale uitgegroeid tot een toonaangevend bedrijf niet alleen binnen de Franse fruitsector maar ook daarbuiten. 

Jaren '70: Van het verladen naar de boomgaard
De eerste jaren van het bedrijf zoals wij dat nu kennen werden door Daniel Corbel (afgevaardigde van de internationale commissie Interfel) toegelicht aan de hand van audio-visueel materiaal. Corbel speelde een belangrijke rol in de ontwikkeling van Blue Whale. In een tijdperk waarin coöperaties inzetten op de export en het veroveren van nieuwe markten buiten Europa, werd Daniel Corbel door het bedrijf aangenomen vanwege zijn ervaring op het gebied van maritiem transport, een expertise die zeldzamer was dan kennis over boomgaarden.

Klik hier voor het fotoverslag 

Jaren '90: Een ongelooflijk herstel na een moeilijke tijd
Alain Vialaret, directeur van het bedrijf, nam het van Corbel over en vertelde dat Blue Whale eind jaren '80 besloot te diversifiëren. Blue Whale maakte destijds echter een moeilijke periode door. In het voorjaar van 1991 ging maar liefst 90% van de oogst verloren als gevolg van nachtvorst. Heel het zuidwesten van Frankrijk zat zonder fruit. Een jaar later, in 1992, sloeg het noodlot wederom toe omdat het bedrijf maar 50% van haar oogst kon vermarkten vanwege de enorme overproductie in Europa. 


Alain Vialaret, General Director of Blue Whale

“Terwijl het zich voorbereidde op het einde van de appelteelt in het zuidwesten van Frankrijk en dus ook het einde van Blue Whale, sloeg het bedrijf een weg in die het weer terug naar de top zou brengen. De strategie van het bedrijf werd volledig herzien en teruggebracht tot de meest fundamentele zaken. De klant werd prioriteit nummer één en het was daarom noodzakelijk om de boomgaarden te herstructureren en de fruitpakstations te moderniseren. Het beleid stond geheel in het teken van kostenbesparingen en in 1996 wierp dit zijn eerste vruchten af. Het bedrijf zag zowel haar prestaties als portfolio sterk groeien."

Klik hier voor het fotoverslag 

Blue Whale zou ook het voortouw nemen met een communicatiestrategie om het merk te versterken. "Het bedrijf nam deel aan vakbeurzen en andere evenementen in een groot aantal landen. In het eerste decennium van deze eeuw was de productie van de coöperaties van Blue Whale niet meer toereikend en begon het bedrijf met het oprichten van nieuwe telersgroepen en stelde het zich open voor nieuwe partners."Alain Vialaret sloot zijn toespraak af door het publiek te herinneren aan het feit dat menselijk kapitaal de sleutel tot het grote succes van Blue Whale is geweest. Zonder dit zou dit alles niet mogelijk zijn geweest. 

Nieuwe horizonten verkennen
Christophe Belloc, voorzitter van Blue Whale, sloot de presentatie af door het publiek bij te praten over de ambities van het bedrijf, zoals het versterken van haar positie als drijvende kracht achter de teelt van biologische appelen en ecologisch verantwoorde appelen (meer informatie is hier te vinden), alvorens het nieuwe logo te onthullen.  

 
Het nieuwe logo, Christophe Belloc en Alain Vialaret

De feestelijke avond werd in ontspannen sfeer voortgezet met een exclusief diner en live muziek. Telers, klanten, partners, leveranciers uit Frankrijk en andere landen kwamen hier samen om het glas te heffen op het vijftigste succesvolle jaar van het bedrijf.

Publicatiedatum: