Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

VK: buurtwinkelsegment groeit harder dan supermarkten

Frankrijk: Auchan benoemt nieuwe CEO
Auchan heeft een nieuwe CEO aangesteld. Jean-Denis Deweine neemt de functie over van Ali Khosrovi, die het bedrijf heeft verlaten. Volgens de voorzitter van de raad van bestuur van Auchan, Edgard Bonte, is de keuze op Deweine gevallen om de implementatie van het zogeheten Renaissance-plan te versnellen. Ook moet Deweine ervoor zorgen dat het bedrijf wordt voorbereid op ontwikkelingen voor de middellange termijn in Frankrijk. Deweine heeft ruim 33 jaar ervaring bij Auchan Retail, zowel in Frankrijk als internationaal. 
Bron: retailanalysis.igd.com

Majid Al Futtaim wil uitbreiden in Egypte
De COO van Majid Al Futtaim, Herve Majidier, heeft aangegeven dat zijn bedrijf van plan is om drie Carrefour-winkels te openen in de hoofdstad van Egypte. Ook wordt er gekeken naar mogelijkheden voor winkels in nieuwe steden in Egypte, waarbij wordt samengewerkt met het Egyptische ministerie voor binnenlandse handel. Majidier kwam met zijn verklaring trijdens de opening van het eerste winkelcentrum in Ismailia, een stad in het noordoosten van Egypte. Dit is de eerste winkel van de 100 Carrefour-locaties die eerder door Majid Al Futtaim werden aangekondigd. Deze 100 winkels zijn onderdeel van een samenwerkingsverband met de Egyptische National Service Products Organization en het ministerie voor investeringen en internationale samenwerking. Van de 100 geplande winkels worden er 15 geopend in 2019. Daarmee komt het netwerk van Majid Al Futtaim aan het einde van dit jaar op 60 vestigingen. Er is in dit jaar in totaal voor EGP700mln (€36,9mln) geïnvesteerd door Majid Al Futtaim.
Bron: retailanalysis.igd.com

VK: Waitrose & Partners werkt verder met IRI
Waitrose & Partners heeft zijn samenwerking met IRI uitgebreid. IRI is een specialist op het gebied van onderzoek naar klantenloyaliteit. Het bedrijf heeft zich bewezen met het verwerken van complexe informatie met betrekking tot consumentengedrag en omzet. IRI gaat Waitrose & Partners helpen door het nieuwe Waitrose Customer Behaviour Portal op te zetten. Door dit platform krijgen leveranciers een uitvoerig overzicht van de prestaties van hun producten bij Waitrose-winkels. Zowel Waitrose als de leveranciers krijgen hierdoor een mate van inzicht in de consument die voorheen niet mogelijk was. Bron: pressreleases.responsesource.com

Amazon biedt versproducten online aan in Japan
Amazon Japan werkt samen met de Japanse supermarktketen Life Corp om online versproducten aan te bieden. Het versaanbod is later dit jaar voor het eerst beschikbaar in delen van Tokyo voor Japanse consumenten met een Prime Now-abonnement. De bestelde versproducten worden binnen twee uur aan huis geleverd. Het is voro het eerst dat de Japanse afdeling van Amazon met een supermarktketen samenwerkt. Amazon Japan zal in dit samenwerkingsverband zorgen voor de online betalingsprocessen en het leveren van de bestellingen. De doelgroep is voornamelijk consumenten die minder bij machte zijn om zelf naar supermarkten te gaan. Dit betreft bijvoorbeeld bejaarden, maar ook mensen met een druk werkleven. Amazon hoopt door middel van het nieuwe samenwerkingsverband een breder publiek aan te spreken voor Prime Now. Het voordeel voor Life Corp is dat nu het online bereik kan worden uitgebreid. Op dit moment beslaat het online bereik van Life Corp slechts de helft van Tokyo. Een groot probleem voor Japanse supermarktketens met betrekking tot het ontwikkelen van online activiteiten is de beperkte winstmarges.
Bron: retailnews.asia

VK: buurtwinkelsegment groeit harder dan supermarkten
Het Britse buurtwinkelsegment zal naar alle waarschijnlijkheid in de komende vijf jaar sneller in aandeel groeien binnen de supermarktsector. Het groeitempo zal echter lager liggen dan bij discountketens en het online segment. Dit komt naar voren in de laatste prognoses van IGD. De omzetgroei van het buurtwinkelsegment wordt voor de komende vijf jaar geraamd op 16,6%. De omzet zal in dit tijd toenemen van £41,4mld tot £48.2mld (van €46,3mld tot €53,9mld). Het marktaandeel zal daardoor met 2024 tot 22,2% komen. Het snelstgroeiende retailkanaal zijn online zijn, met een toename van 43,8%. Bij discounters is sprake van een toename in omzet van 40,2%. Deze toename komt overeen met £9,8mld (€11,0mld). De omzetgroei bij supermarkten zal slechts 3,1% zijn. Ondanks dat blijft dit segment veruit het grootste kanaal binnen de Britse supermarktsector. De supermarktomzet zal toename van £90mld in dit jaar tot £92,8mld in 2024 (van €100,7mld tot €103,8mld). De omzet van hypermarkten zal in de komende periode met 0,8% afnemen.
Bron: conveniencestore.co.uk

VK: vakbond boos over plan van Morrisons voor chauffeurs
De Britse vakbond Unite is boos over de plannen van Morrisons om logistiek werk uit te besteden aan zo'n 400 externe chauffeurs. De vakbond is daarom overgegaan tot de stemming voor een mogelijke stakingsactie. Unite heeft stemformulieren gestuurd naar vakbondsleden bij drie locaties van Morrisons in Stockton, Wakefield in West Yorkshire en Gadbrook in Cheshire. Morrisons wil vanaf augustus van dit jaar bij deze drie locaties het transport van goederen en onderhoud van vrachtwagens uit laten voeren door een dochteronderneming in Wincanton.
Bron: thenorthernecho.co.uk

Australië: Coles past assortiment aan op ouderen
Het Coles-directielid Anna Croft heeft tijdens de Food and Grocery Conference in Sydney aangegeven dat Coles zijn assortiment aan levensmiddelen gaat verbreden. De veranderingen aan het assortiment zijn gebaseerd op enkele belangrijke trends die op dit moment op verschillende manieren binnen de supermarktsector invloed hebben. Dit betreffen zaken zoals winkelformats, technologie en voeding in het algemeen. "Het consumentengedrag verandert sneller dan ooit", zegt Croft. "Op dit moment is 20% van alle Australiërs ouder dan 65 jaar. Over vijf jaar zal dat 25% zijn. Dat aantal is enorm. Daarom moeten we nadenken over onze winkelformats, onze verpakking, over de inrichting van onze schappen en over hoe voedingsmiddelen aansluit bij de benodigde voedingswaardes. Dit is kortom een enorme verandering voor onze consumentenmaatschappij." Croft benadrukte verder het belang van een diverse cultuur bij Coles en over hoe de keten met internationale merken overlegt voor importmogelijkheden.
Bron: retailnews.asia

Bulgarije: Billa opens grootste winkel in Sofia
Billa Bulgaria, de Bulgaarse afdeling van de keten Billa van de Duitse REWE Group, heeft een nieuwe vestiging geopend in een winkelcentrum in de hoofdstad Sofia. De nieuwe winkel heeft een oppervlak van 1.911 vierkante meter, waarmee het de grootste Billa-vestiging van Bulgarije is. Het is tevens de 51ste winkel in Sofia en de 127ste Billa-locatie in Bulgarije. Eerder dit jaar gaf het bedrijf aan dat er in dit jaar meer dan 34mln levs (€17,4mln) zou worden geïnvesteerd in uitbreidingen en renovaties.
Bron: seenews.com

VK: Geen datum voor voor Tesco Finest
Tesco heeft aangegeven dat er plannen zijn voor een pilotproject omtrent een nieuw buurtwinkelconcept onder de naam Tesco Finest. Er is echter geen datum gegeven met betrekking tot wanneer de eerste Tesco Finest-locatie in bedrijf zal gaan. Het concept voor Tesco Finest komt neer op buurtwinkels voor het hogere marktsegment. De winkels krijgen een winstmarge van 7%, dat een stuk meer is dan de 3,5% tot 4% die voor andere Tesco-winkels geldt. De reden hiervoor is dat het assortiment een stuk duurder zal zijn dan bij conventionele Tesco-vestigingen. Het Tesco Finest-assortiment is onder dezelfde naam ook verkrijgbaar bij andere winkels van de supermarktgroep. Het nieuwe winkelconcept werd voor het eerst gedemonstreerd tijdens een evenement voor investeerders en analisten.
Bron: uk.reuters.com

Saoedi-Arabië: Retailer wil mogelijk beursgang maken
De Saoedi-Arabische retailer BinDawood Group is van plan om volgend jaar een beursgang te maken, aldus anonieme bronnen. De retailgroep is al begonnen met het voorbereidend werk. BinDawood Group wil specifiek het onderdeel dat verantwoordelijk is voor de supermarkten en hypermarkten van het conglomeraat veranderen in een beursgenoteerd bedrijf. BinDawood zal hiermee mogelijk te vinden zijn op de aandelenbeurs van Saoedi-Arabië. Door een beursnotering is het voor de in Bahrein gevestigde Investcorp Bank mogelijk om zijn minderheidsbelang in BinDawood Group van de hand te doen. De anonieme bronnen geven echter ook aan dat er vooralsnog geen financiële adviseurs in de arm genomen zijn en dat de beursgang mogelijk niet plaats vindt.
Bron: arabianbusiness.com

Portugal: Aqui é Fresco breidt uit in 2019
De Portugese supermarktfranchise Aqui é Fresco is van plan om in 2019 10 tot 20 nieuwe winkels te openen. Het netwerk van Aqui é Fresco bestaat uit 806 zelfstandige supermarkten, buurtwinkels en andere verkooppunten. Het is een van de grootste onafhankelijke retailnetwerken van Portugal, dat onder andere wordt ondersteund door Unimark, een branchevereniging voor groothandelaren.
Bron: esmmagazine.com

E-commerce-platform Shopline actief in Maleisië
Het in Hong Kong gevestigde e-commerce-bedrijf Shopline heeft een kantoor gevestigd in Kuala Lumpur. Het kantoor is onderdeel van een plan om voet aan wal te krijgen in de Maleisische markt. Maleisië is na Vietnam het tweede land in Zuidoost-Azië waar Shopline naartoe is uitgebreid. In Vietnam heeft Shopline al een kantoor in Ho Chi Minh-stad. Naar verluid heeft in het afgelopen jaar 98% van alle Vietnamese internetgebruikers wel eens online boodschappen gedaan. De internetpenetratie binnen Maleisië staat op 78,3%, waarmee het land Indonesië en de Filipijnen voorbijstreeft. De waarde van de Maleisische e-commercesector wordt voor volgend jaar geraamd op $3,91mld (€3,5mld). Shopline heeft al meer dan 150.000 geregistreerde gebruikers bij de online winkels die op het platform zijn aangesloten. Vorig jaar werden bij meer dan 200 miljoen consumenten bestellingen via Shopline bezorgd. Verder heeft Shopline met succes voor US$2mln (€1,8mln) aan financiering verkregen van CDIB Capital Group en Alibaba Hong Kong Entrepreneurs Fund.
Bron: insideretail.asia

Brazilië: GPA start met e-commerce voor groothandel
GPA is begonnen met een nieuw e-commerce-platform voor B2B. Met het einde van 2019 wil het Braziliaanse bedrijf zijn klantenbasis in dit segment hebben verdubbeld. Het digitale platform is bestemd voor de horeca en het midden- en kleinbedrijf. De plannen voor e-commerce zijn onderdeel van een bredere strategie van GPA met betrekking tot de groothandelssector. De concurrentie is in Brazilië erg fel, omdat het land langzaam aan herstelt van een zware economische recessie.
Bron: reuters.com

VS: 40plussers doen meer online boodschappen
Het aantal consumenten van de zogeheten Generatie X, oftewel mensen die nu een leeftijd hebben van tussen de 40 en 55 jaar, maken steeds meer gebruik van online supermarktretail. Het aandeel dat zijn boodschappen online koopt is gestegen van 29% in 2018 tot 40% in 2019. Dit blijkt uit een verslag van FMI over trends onder consumenten. Mensen van de millennial-generatie maken nog steeds veruit het meest gebruik van online supermarkten. Ongeveer 43% van alle consumenten gaf bij de enquête van FMI aan dat er soms wel eens gebruik wordt gemaakt van online winkels. Het gebruik van zowel fysieke winkels met online mogelijkheden als winkels die uitsluitend online te vinden zijn is in opkomst. Ongeveer 13% van de consumenten maakt gebruik van snelle thuisbezorgers, die op de dag zelf of de dag erna bestellingen aan huis afleveren. 17% maakt gebruik van thuisbezorging, terwijl eveneens 17% regelmatig boodschappen afhaalt via een online click&collect dienst. 11% van de ondervraagde consumenten zegt maandelijks boodschappen online te bestellen. 10% doet dit minstens elke twee weken. 13% doet bijna uitsluitend online boodschappen. Deze groep mensen zijn voornamelijk mannelijke millennials met een hoger inkomen.
Bron: grocerydive.com

VS: Walmart test robotlogistiek tussen verschillende dc's
Walmart gaat gebruik maken van robottechnologie voor de logistiek tussen verschillende distributiecentra. De Amerikaanse retailgigant hoopt op deze manier kosten te verminderen en efficiëntie te verbeteren. Walmart-woordvoerder Molly Blakeman gaf aan dat zelfsturende wagens voor dit plan zijn ontwikkeld door de startup Gatik. De wagens rijden langs een route van enkele kilometers tussen twee verschillende locaties in Arkansas. "We werken met het stadsbestuur en de lokale overheid van Arkansas om toestemming te verkrijgen voor het gebruik van deze robots, zodat we in de zomer een pilot-programma op kunnen zetten. Het doel van het programma is om meer te leren over logistieke processen waarbij geautomatiseerde vrachtwagens worden gebruikt. Ook zoeken we naar meer mogelijkheden om deze nieuwe technologie toe te passen", aldus Blakeman.
Bron: cnbc.com

VS: Kroger meldt resultaten eerste kwartaal
Kroger heeft zijn resultaten voor het eerste kwartaal van 2019 bekend gemaakt. Ook is een verslag gegeven met betrekking tot de vorderingen van het Restock Kroger-plan. De totale omzet kwam in het eerste kwartaal neer op $37,3mld (€33,0mld), wat minder is dan de $37,7mld (€33,3mld) van het jaar ervoor. De afname in omzet kwam door de verkoop van de buurtwinkeltak van Kroger. De omzet zou met uitsluiting van de omzet van pompstations en van de buurtwinkelafdeling zijn toegenomen met 2,0%. De bruto winst stond op 22,2% van de omzet. De totale bedrijfskosten waren met 12 basispunten afgenomen, mede dankzij de uitvoering van het Restock Kroger-plan. Ook zijn de kosten verminderd dankzij de verkoop van vastgoed in het eerste kwartaal. De bedrijfswinst stond in het eerste kwartaal op $901mln (€796,2mln), terwijl de aangepaste bedrijfswinst neerkwam op $957mln (€845,7mln).
Bron: prnewswire.com

Publicatiedatum: