Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Tesco doet proef met bezorgrobot

Tesco opent mogelijk 750 buurtwinkels in Thailand
Tesco gaat mogelijk zijn activiteiten in Thailand op de middellange termijn uitbreiden door middel van 750 nieuwe buurtwinkels. Tesco heeft op dit moment een netwerk van 1.583 buurtwinkels in Thailand. Er werd naar de mogelijke uitbreiding verwezen tijdens een presentatie voor analisten en investeerders tijdens de zogeheten Capital Markets Day.
Bron: reuters.com

Finland: Kesko heeft 0,4% meer vergelijkende winkelomzet
Kesko Group had in mei van dit jaar een toename in vergelijkende winkelomzet van 0,4% tot €974,2mln. De totale omzet steeg met 2,3%. De omzet van de supermarktafdeling steeg jaar op jaar met 2,5% tot €481,0mln. Het bedrijf zag de omzet in Finland met 1,9% afnemen, terwijl de omzet buiten het thuisland juist met 6,6% toenam. Kesko is naast Finland ook actief in Zweden, Noorwegen, Estland, Letland, Litouwen, Polen en Wit-Rusland.
Bron: esmmagazine.com

China: omzetrecord voor JD.com op 18 juni
De omzet van JD.com tijdens het jaarlijkse jubileum op 18 juni kwam neer op een record van $29,2mld (€26,1mld). Het grootste deel van deze omzet kwam van nieuwe producten en van de vraag vanuit de Chinese consument naar hogere kwaliteit. Nieuwe producten waren dit jaar een belangrijk speerpunt van JD.com. De online retailgigant heeft een exclusief platform geïntroduceerd, waarop deze producten worden gepromoot en vermarkt. Het is hierdoor makkelijker voor consumenten om met deze producten in aanraking te komen. Ook zijn consumenten in minder grote steden geïnteresseerd in het soort producten dat in de meer welvarende steden van China gretig aftrek vindt.
Bron: jdcorporateblog.com

Aldi Süd opent grootste vestiging ooit tijdens Duits festival
Aldi Süd gaat zijn grootste vestiging ooit openen tijdens een Duits muziekfestival. De tijdelijke winkel krijgt een oppervlak van 2.000 vierkante meter en zal vijf dagen in bedrijf blijven. Het betreffende festival is Southside Festival in Neuhausen ob Eck, dat van 21 tot 23 juni loopt en optredens heeft van onder andere The Cure, Foo Fighters en Mumford & Sons. Het festival wordt bezocht door meer dan 60.000 bezoekers. 
Source: esmmagazine.com

Jumbo gebruikt gerecycled plastic voor vers fruitsap
Jumbo gaat gebruik maken van duurzame flessen voor zijn aanbod aan verse fruitsappen. De retailer heeft een nieuwe literfles geïntroduceerd, die duurzaam tot stand is gekomen. De nieuwe fles bestaat voor driekwart uit gerecycled plastic en voor een kwart uit bioplastic. De dop van de fles is van 100% transparante HDPE vervaardigd, wat een recyclebare vorm van plastic is. Door de nieuwe flessen kan Jumbo per jaar voor 100.000 kilo aan plastic afval besparen.
Bron: esmmagazine.com

Rusland: X5 werkt met Unitrade voor buitenlandse online retailers
X5 Retail Group heeft aangegeven dat zijn dochteronderneming Omni een samenwerkingsverband is aangegaan met de douane-expediteur Unitrade. Samen gaan de twee bedrijven de logistiek, het douane-protocol en de bezorging van goederen organiseren voor internationale online retailers. Door de samenwerking met Unitrade wordt de tijd verminderd die bij douanes nodig is om goederen het land in te laten komen. X5 zal zijn logistieke netwerk gebruiken om de producten vanaf de landsgrenzen bij de consument te bezorgen.
Bron: esmmagazine.com

VK: Prezzemolo & Vitale opent twee winkels in Londen
Het Siciliaanse familiebedrijf Prezzemolo & Vitale gaat zijn aanwezigheid in Londen uitbreiden met twee nieuwe supermarkten. De vestigingen komen te staan in Notting Hill en Borough Market. Prezzemolo & Vitale heeft zeven winkels in Palermo. Sinds anderhalf jaar heeft het bedrijf ook een filiaal in Chelsea in Londen. Het bedrijf is meer dan 30 jaar geleden opgericht door Giuseppe Prezzemolo en Giusi Vitale. Nu heeft de keten een jaaromzet van €35mln. Het doel van Prezzemolo en Vitale is om een supermarkt te combineren met een ambachtelijke aandacht voor voedingsmiddelen. Het assortiment bestaat uit kwalitatief hoogwaardige producten uit Italië, zoals wijn, kazen, versgebakken brood, vlees, vis en verse groente en fruit.
Bron: esmmagazine.com

Noord-Ierland: Musgrave onthult plannen voor uitbreiding
De buurtwinkelketen Musgrave NI, dat onder andere verantwoordelijk is voor de merken SuperValu, Centra, Mace en MarketPlace, wil dit jaar in Noord-Ierland 20 nieuwe vestigingen openen. De investering van £28mln (€31,3mln) zal leiden tot 500 nieuwe banen. Ook worden er 40 winkels gerenoveerd. De 20 nieuwe locaties bestaan uit een combinatie van nieuw opgebouwde vestigingen en overnames van oudere winkels. Bron: talkingretail.com

VK: Tesco doet proef met bezorgrobot
Tesco test op dit moment een bezorgrobot. Tijdens het evenement Capital Markets Day lichtte de retailer voor analisten en investeerders toe hoe het bedrijf door middel van nieuwe technologie kosten wil besparen en de consument beter van dienst wil zijn. De bezorgrobot wordt ontwikkeld in samenwerking met het Amerikaanse bedrijf Starship. De bezorgrobots worden nu getest bij winkels in Milton Keynes. Consumenten binnen een straal van enkele kilometers kunnen online een bestelling plaatsen, waarna de robot deze komt bezorgen.
Bron: independent.ie

België: Colruyt breidt marktaandeel uit
De Belgische Colruyt Group heeft voor het grootste deel zijn resultatenverwachtingen voor 2018/19 waargemaakt. Wel heeft de retailer te maken met meer druk op de winstmarges door stijgende kosten. Colruyt heeft zijn positie als marktleider in de Belgische supermarktsector kunnen verstevigen door zijn marktaandeel uit te breiden. De omzet van Colruyt steeg op vergelijkende basis met 2,1%. De totale omzet nam met 4,5% toe tot €9,4mld. De extra groei kwam door een uitbreiding op het fiscale jaar vanuit Franse onderdelen van de onderneming. De netto winst steeg met 2,5% tot €384mln, ondanks de druk op de marges door investeringen en opgelopen kosten. De resultaten kwam tot stand door natuurlijke groei, een groter gecombineerd winkeloppervlak en prijsinflaties. Het marktaandeel van Colruyt met inbegrip van de ketens Okay en Spar steeg van 31,8% tot 32,2%. De gelijknamige keten van Colruyt steeg op zichzelf met 2% in marktaandeel. De ketens voor het hogere marktsegment, Bio-Planet en Cru, zorgden voor 4,9% meer marktaandeel, terwijl het groothandelssegment met inbegrip van Spar voor 3,6% meer marktaandeel zorgde. De ketens Dreamland en Dreambaby hadden te lijden van de concurrentie en het sluiten van twee Franse winkels. De omzet bij deze ketens daalde met 7,1%.
Bron: retaildetail.eu

Portugal: Aldi en Lidl dringen plastic terug
De Portugese tak van Aldi heeft plannen bekend gemaakt om plastic verpakkingen en plastic afval te verminderen. De strategie komt neer op verminderen, hergebruik en recycling. Volgens Elke Muranyi is het doel om verpakkingsmateriaal te verminderen en om de duurzaamheid van de verpakking van huismerken te verbeteren. Lidl is in Portugal ook met initiatieven voor minder plastic aan de slag. De keten is vorige maand begonnen met het geleidelijk aan wegwerken van plastic tassen in winkels. Met het einde van dit jaar moet dit proces zijn voltooid, waarna het jaarlijks plastic verbruik van Lidl met ongeveer 25 miljoen plastic tassen zal zijn verminderd.
Bron: esmmagazine.com

Spanje: Coviran heeft 5% meer jaaromzet
De Spaanse coöperatie en supermarktketen Coviran had in 2018 een bruto omzet van €1,37mld. Jaar op jaar is dat een toename van 5,6%. De omzet in Portugal stond op €134, terwijl de rest van de omzet van de Spaanse thuismarkt afkomstig was. De bruto winst nam in 2018 met 13,6% toe tot €1,42mln. De netto winst kwam met €950.000 overeen met die van vorig jaar. De cash flow steeg met 8% tot €635mln.
Bron: esmmagazine.com

VS: H-E-B-CEO Charles Butt tweede beste in CEO-ranklijst
Charles Butt, de CEO en voorzitter van de raad van bestuur van H-E-B, staat op de tweede plaats van de top honderd beste CEO's van de VS. De Top CEO-lijst wordt elk jaar samengesteld door Glassdoor aan de hand van informatie van anonieme werknemers. Charles Butt kreeg een waarderingsscore van maar liefst 99%. De CEO van concurrent Costco, Craig Jelinek, stond met een score van 95% op de 42ste plek. CEO Dan Bane van Trader Joe's stond met 91% op nummer 93. Vorig jaar stond Charles Butt nog op de zevende positie.
Bron: delimarketnews.com

VS: Rijke consumenten kopen eerder biologische producten
Het idee dat biologische producten smakelijker, gezonder en rijker aan voedingswaarden zouden zijn blijft een rol spelen onder Amerikaanse consumenten. Dit heeft geleid tot een trend waarin rijkere Amerikaanse consumenten eerder geneigd zijn om biologische producten te kopen. Dit blijkt uit een rapport van het marktonderzoeksbureau Packaged Facts. Aan de hand van een enquête komt naar voren dat rijkere consumenten vaker biologische producten zijn gaan gebruiken dan enkele jaren geleden. ook is de kans bij rijkere consumenten groter dat ze bewust voedingsmiddelen met kunstmatige toevoegingen proberen te mijden.
Bron: packagedfacts.com

VS: Kroger test bezorgdienst met 30 minuten wachttijd
Kroger test een nieuwe dienst, waarbij boodschappen binnen 30 minuten aan huis kunnen worden bezorgd. De extra snelle bezorgdienst heet Kroger Rush en is in de lente van dit jaar van start gegaan. De bezorgdienst is nu beschikbaar in een straal van enkele kilometers rondom twee Kroger-vestigingen vlakbij het hoofdkwartier van de retailer in Cincinnati. Deze winkels bevinden zich in Oakley, Ohio en Newport, Kentucky. Het assortiment bestaat uit een beperkt aantal producten, waaronder kant-en-klaar-maaltijden, versproducten en dranken. Er zijn verder geen details door Kroger vrijgegeven over hoe groot het assortiment van de bezorgdienst precies is en of de bestellingen worden verwerkt door Kroger-personeel of door een ander bedrijf. De bezorgkosten bedragen $5,95 (€5,32), waarbij de eerste bestelling gratis is. Om van Kroger Rush gebruik te kunnen maken moet eerst de bijhorende app worden gedownload.
Bron: grocerydive.com

VS: Target breidt afhaaldienst uit naar 1.400 winkels
Target gaat zijn afhaaldienst "Drive Up" uitbreiden naar meer dan 1.400 winkels. Volgens onderdirecteur Dawn Block is het bedrijf goed op weg om Drive Up voor het einde van dit jaar beschikbaar te laten zijn zijn bij bijna alle filialen. “We weten dat onze klanten mogelijkheden voor bezorging of afhalen op de dag zelf willen zien. We hopen dat nog meer consumenten Drive Up uit willen proberen", aldus Block. Klanten kunnen Drive Up gebruiken door via de app van Target een bestelling te plaatsen. Bij het inline betaalformulier kan worden gekozen voor de Drive Up-optie. De app geeft vervolgens aan wanneer de bestelling kan worden afgehaald, terwijl de betreffende vestiging waar de bestelling is geplaatst een sein krijgt als de klant in aantocht is. Per winkel zijn er plekken voor Drive Up-klanten gereserveerd. Het is voor het eerst dat Drive Up beschikbaar is in New Jersey, Delaware en Connecticut.
Bron: supermarketnews.com

VS: "Geen grote veranderingen door e-commerce"
E-commerce binnen de supermarktsector zal i de komende vijf jaar niet voor de grote veranderingen zorgen die iedereen verwacht. Dat blijkt uit een verslag van het onderzoeksproject US Food in Demand van CBRE. Wel blijft technologie een belangrijke rol spelen bij hoe de winkelervaring wordt verbeterd en bij hoe de bedrijfsvoering achter de schermen zich gaat ontwikkelen. In 2018 kwam de Amerikaanse supermarktomzet neer op $743mld (€664,2mld), wat een toename was ten opzichte van 2017 van 3,5%. Ondanks alle aandacht voor thuisbezorging lijken Amerikaanse consumenten de voorkeur te hebben voor fysieke winkels. In 2018 stond de omzet van het online supermarktsegment op $58,9mld (€52,7mld), wat een toename is van jaar op jaar 35,4%.
Bron: agfundernews.com

Publicatiedatum: