Het Belgische supermarktconcern Colruyt Groep heeft het boekjaar 2018/2019 afgesloten met een omzet van bijna 9,3 miljard euro. Daarmee is de vergelijkbare omzet ten opzichte van het voorgaande boekjaar met 2,8% toegenomen. Het marktaandeel in België is toegenomen van 31,8% naar 32,2%. De vergelijkbare brutomarge steeg van 26,0% tot 26,3% over het gehele jaar. De vergelijkbare bedrijfscashflow (EBITDA) bedraagt 8,2% van omzet en het vergelijkbaar bedrijfsresultaat (EBIT) kwam uit op 5,3% van omzet. De gepubliceerde nettowinst bedraagt 384 miljoen euro.
De omzet van de retailhandelsactiviteit, goed voor 82,5% van de geconsolideerde omzet, steeg met 4,3% tot 7,8 miljard euro. De vergelijkbare retailomzet steeg met 2,2%. De omzet van Colruyt in België en Luxemburg steeg met 2,0% door de combinatie van volumegroei, verkoopprijsinflatie, een negatief kalendereffect en de exportactiviteit Colex.
De supermarktketens OKay, Bio-Planet en Cru realiseerden een gezamenlijke omzetgroei van 4,9%. Winkelopeningen, nieuwe klanten, verkoopprijsinflatie en een negatief kalendereffect verklaren de omzetgroei. De gezamenlijke winkelomzet van Dreamland en Dreambaby was 7,1% lager dan vorig jaar.
Voor het lopende boekjaar verwacht Colruyt Group een sterkere prijs- en promodruk in een uitdagende Belgische retailmarkt. De groep voorziet op korte termijn geen significant herstel van het economische klimaat voor de consument in België en Frankrijk.
Bron: Colruyt Groep