"We hebben meer logistiek geweten nodig om de bezettingsgraad van vrachtwagens te verhogen. De Italiaanse transportsector heeft inderdaad problemen met de efficiëntie, maar de kosten zullen nooit dalen als we het hout en de lucht die met goederen worden vervoerd niet vervangen", zegt Andrea Mantelli van Conad tijdens de bijeenkomst Logistiek en transport: huidige problemen, marktbehoeften en voortdurende veranderingen.
Maar het echte nieuws als het gaat om logistiek, is de elektrificatie van een stuk snelweg.
Claudia Terzi, gemeenteraadslid voor infrastructuur, transport en mobiliteit bij Regione Lombardia, besprak het nieuwe elektrische snelwegproject waarbij een 6 km lang traject van de geëlektrificeerde snelweg A35 BreBeMI (Calcio naar Romano di Lombardia) aan het eind van het jaar zal worden getest. Op deze manier zullen compatibele voertuigen, met name vrachtwagens, in staat zijn om te reizen via een elektriciteitsnetwerk, net zoals dat bij trams het geval is.
Fabrizio Dallari, directeur van het Logistiek Onderzoekscentrum van LIUC Università Cattaneo, legde uit dat, volgens de gegevens van de nieuwste Conto Nazionale del Trasporto in Italië 50% van de goederen over de weg wordt vervoerd.
Volgens Federdistribuzione gaat 74% van de consumptiegoederen door het moderne afzetkanaal en genereert een transportvolume van meer dan 3 mln verpakkingen per jaar (overeenkomend met 60 miljoen pallets). In een dergelijk complex netwerk is het moeilijk om logistiek efficiënt te zijn en daarom is het essentieel om samen te werken in de keten.
Een moment tijdens de bijeenkomst
"Over vijf jaar zal de logistieke sector heel anders zijn: er zullen nieuwe medewerkers moeten worden opgeleid en huidige operatoren moeten opfriscursussen volgen", voegt Luca Piervittori van Ferrero eraan toe.
"De komende jaren zullen we minder moeten investeren in traditionele magazijnen en meer in vaardigheden. We moeten ook nadenken over een project waarbij de verschillende bedrijven betrokken zijn als het gaat om de vernieuwing van de transportsector", zei Mantelli.
Riccardo Stabellini van Barilla benadrukte het gebrek aan goed gestructureerde operators die een uitstekende service op nationale schaal kunnen garanderen, vooral als het gaat om een sector waar goederen ook in het weekend worden geleverd. Veel winkels bevinden zich in gebieden met beperkt verkeer en seizoensgebondenheid speelt voor hen vaak een grote rol.
"Mensen verwachten nu dat de kleinste pakketten thuis worden bezorgd zonder erbij na te denken dat dit allemaal verkeersopstoppingen en vervuiling veroorzaakt, vooral in steden."