Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Spanje: DIA mist deadline voor overeenkomst

China: Alibaba reorganiseert management
Alibaba Group Holding Ltd heeft bekend gemaakt dat de chief financial officer, Maggie Wu, verantwoordelijk gaat zijn voor de afdeling voor overnames en investeringen. De nieuwe functie van Wu is onderdeel van een grotere reorganisatie bij het management van Alibaba. Wu neemt de functie effectief over van vicevoorzitter Joe Tsai, die Wu in haar nieuwe rol zal ondersteunen. Verder heeft Alibaba aangegeven dat de supermarktafdeling Freshippo een zelfstandige onderneming zal worden. De afdeling voor software, DingTalk, wordt gefuseerd met de afdeling voor cloudtechnologie.
Bron: esmmagazine.com

Zweden: Coop mag Netto overnemen
Coop heeft in Zweden toestemming van de mededingingsautoriteit gekregen om de Zweedse vestigingen van Netto over te nemen. De dochteronderneming Coop Butiker & Stormarknader, dat 240 van de 650 winkels van Coop in Zweden in beheer heeft, zal in het begin van juli officieel de winkels van netto overnemen en in het begin van de herfst een reorganisatietraject inzetten. Coop maakte in mei bekend de Zweedse Netto-winkels over te willen nemen. 163 vestigingen van Netto zullen als Coop-filiaal worden heropend.
Bron: esmmagazine.com

Japan: Rakuten en Seiyu beginnen met drone-thuisbezorging
De online retailers Rakuten en Seiyu gaan door middel van drones bestellingen bij Japanse consumenten afleveren. De bestellingen worden verzorgd vanuit de Seiyu LIVIN Yokosuka Store in de stad Yokosuka in de prefectuur Kanagawa. De drones zijn specifiek bedoeld voor het leveren van bestellingen op het eiland Sarushima. Sarushima is een onbewoond eiland in de baai van Tokyo, dat een populaire toeristische trekpleister vormt. Vanaf 4 juli zullen voor drie maanden lang bestellingen vanuit de winkel aan de kust tegenover het eiland aan toeristen worden geleverd. Consumenten kunnen gebruik maken van de bezorgdienst door middel van de Rakuten Drone-app. Het assortiment bestaat uit ongeveer 400 producten, waaronder versproducten voor barbecues, dranken en middelen voor EHBO.
Bron: retailanalysis.igd.com

België: Supermarkten en restaurants stoppen met wegwerpplastic
Dominique Michel, de CEO van de Belgische handelsfederatie Comeos, heeft aangegeven dat bedrijven die bij Comeos zijn aangesloten zoveel mogelijk gaan stoppen met het gebruik van wegwerpplastic. "We kunnen vooralsnog geen belofte doen voor een wereld zonder verpakkingsmateriaal. We hebben echter wel gekozen voor een zo groot mogelijke vermindering hiervan. We gaan ervoor zorgen dat uiteindelijk alle wegwerpverpakking in onze winkels en restaurants recyclebaar of biologisch afbreekbaar is ", aldus Michel. De supermarkten, die bij Comeos zijn aangesloten, willen met december alle wegwerpzakken voor AGF uit hun winkels hebben verwijderd. Dit zal zorgen voor een besparing aan plastic afval van 2.500 ton per jaar. Als alternatief worden herbruikbare of biologisch afbreekbare tassen van papier aangeboden. Ook wordt met 2020 gestopt met het gebruik van niet-biologisch afbreekbare stickers op groente en fruit. Restaurantketens zullen stoppen met het gebruik van plastic wegwerpbekers. Deze zullen worden vervangen door kartonnen bekers.
Bron: brussels-express.eu

VK: online supermarkt Good Club verkrijgt £400k
De Britse online supermarkt Good Club heeft mer succes een crowdfunding-campagne afgerond, waarmee voor £400.000 (€447.000) aan financiering is opgehaald. Good Club wil de eerste online supermarkt ter wereld zonder enige vorm van afval worden. Het geld wordt gebruikt om vormen van herbruikbare verpakking te testen. Good Club is opgericht door Ben patten, die eerder ook al medeoprichter was van de online supermarkt Farmdrop. Good Club heeft nu al een duurzaam assortiment, dat aangevuld gaat worden met herbruikbare, op maat gemaakte verpakkingen. De bedoeling is dat de verpakkingen weer bij klanten worden opgehaald, worden gereinigd en vervolgens opnieuw worden ingezet.
Bron: ecommercenews.eu

Costco China in augustus van start
De Amerikaanse retailer en groothandelaar Costco Wholesale gaat in augustus zijn eerste vestiging openen in China. De eerste Costco-locatie komt te staan in Sjanghai. Er worden voor deze locatie lidmaatschappen aangeboden voor zowel particulieren als bedrijven voor RMB299 (€38,59). In de meeste landen waar Costco actief is, bleek de aanpak door middel van abonnementen effectief te zijn. Wereldwijd wordt door 88% van de leden het abonnement vernieuwd. Volgens Jason Yu van Kantar Worldpanel is Costco goed in het opbouwen van een loyale klantenbasis dankzij lage prijzen en een exclusief assortiment. "Het is de vraag of dit succes in China net zo makkelijk kan worden bereikt", aldus Yu. 
Bron: insideretail.asia

Spanje: DIA mist deadline voor overeenkomst
De Spaanse retailer DIA heeft een deadline niet gehaald met betrekking tot het sluiten van een overeenkomst voor reorganisatie in verband met de torenhoge schulden van het bedrijf. Desondanks heeft DIA aangegeven dat de belangrijkste aandeelhouder van de retailgroep, het Russische investeringsfonds LetterOne, nog steeds tot een overeenkomst wil komen. DIA heeft de overeenkomst nodig om een kapitaalinjectie van €500mln te kunnen financieren, die op 20 maart door de aandeelhouders werd goedgekeurd. De deadline voor de overeenkomst liep op 15 juni af.
Bron: reuters.com

Frankrijk: Carrefour opent winkel met gezichtsherkenning
Carrefour heeft bij zijn hoofdkantoor in Massy bij Parijs een eigen versie geopend van het Amazon Go-concept. Carrefour probeert in deze zogeheten Flash-winkel technologieën uit voor gezichtsherkenning en kassavrij winkelen. De kleine, geautomatiseerde winkel laat klanten automatisch betalen door middel van gezichtsherkenning. Flash werd aangekondigd in december en is nu effectief in gebruik genomen. Vooralsnog is de winkel alleen toegankelijk voor Carrefour-personeel. De winkel heeft een oppervlak van 48 vierkante meter en een assortiment van 1.300 producten.
Bron: retaildetail.eu

Rusland: Lenta-directeur aangesteld bij Europese alliantie
De Russische retailer Lenta heeft bekend gemaakt dat Jaap van Vreden, de directeur voor inkopen en sourcing, een aanstelling heeft gekregen binnen de raad van bestuur van de European Marketing Distribution (EMD). Dit is een alliantie van Europese zelfstandige retailers. Door de aanstelling krijgt Lenta meer mogelijkheden met betrekking tot contracten die door onderhandeling van de EMD worden gesloten. Dit zorgt ervoor dat Lenta zijn assortiment uit kan breiden met merkproducten en andere betaalbare, kwalitatief hoogwaardige producten.
Bron: esmmagazine.com

VK: Tesco vestigt hoop op vegetarische maaltijden en robottechnologie
Tesco heeft aangegeven dat mogelijkheden voor meer omzet neerkomen op robottechnologie in supermarkten, buurtwinkels voor het hogere marktsegment en een vertienvoudiging van het aantal vegetarische kant-en-klaarmaaltijden. Tesco gaf tijdens een presentatie voor investeerders aan dat er nog steeds ruimte is voor meer kleine winkels in het Verenigd Koninkrijk. Zo zou het mogelijk zijn om meer dan honderd One Stop-vestigingen te openen. Tesco heeft via franchisenemers op dit moment een netwerk van 169 One Stop-winkels. Daarnaast zijn er 776 Tesco-filialen in eigen beheer en meer dan 1.000 vestigingen van Tesco Express. Tesco overweegt te experimenteren met buurtwinkels, waar alleen het eigen merkt Finest aanwezig is, waarmee Tesco zich op een hoger marktsegment richt. De retailer zou daarmee direct de concurrentie aangaan met Simply Food van Marks & Spencer en het Little Waitrose-format.
Bron: theguardian.com

Sligro Food Group neemt Vroegop Ruhe & Co over
De Nederlandse groothandelsketen Sligro heeft de overname van Exploitatiemaatschappij Wheere B.V. afgerond. Daarmee is Sligro de eigenaar geworden van Vroegop Ruhe & Co B.V. Deze B.V. heeft op zijn beurt de groothandelaar De Kweker, Vroegop AGF en het logistiek bedrijf L.A.J. Duncker in beheer. Sligro heeft verder geen financiële details over de overname bekend gemaakt. De overname werd in mei van dit jaar aangekondigd.
Bron: esmmagazine.com

VS: Kroger Technology in top 100 van beste IT-werkgevers
Kroger heeft bekend gemaakt dat zijn afdeling Kroger Technology een plaats heeft verworven in een ranglijst voor de beste werkplekken binnen de IT-sector. De editie van 2019 van de Top 100 Best Places to Work in IT van het magazine Computerworldfor 2019 heeft voor het derde jaar op rij melding gemaakt van Kroger Technology. De afdeling wordt geroemd om zijn innovatieve en toonaangevende bedrijfscultuur. Kroger stond dit jaar op de 49ste positie.
Bron: prnewswire.com

VS: ShopRite breidt campagne voor lokaal AGF uit
Het in New Jersey gevestigde ShopRite breidt zijn samenwerking met lokale telers uit. De keten wil zo het aanbod van lokale en seizoensgebonden producten aanvullen. Lokale telers worden door middel van displays in winkel meer in het voetlicht gezet. De uitbreiding van het assortiment wordt deze zomer gepromoot via onder andere reclame op TV, reclameborden en social media. "Het programma voor lokaal geteelde producten wordt dit jaar groter dan ooit", aldus een vertegenwoordiger van ShopRite. De keten biedt onder andere een programma aan de hand van diëtisten aan, dat de consumptie van verse groente en fruit moet stimuleren. Het programma bestaat uit recepten, kookdemonstraties en voorlichting.
Bron: grocerydive.com

VS: Albertsons voegt meer zelfscankassa's toe
Albertsons gaat bij zijn 2.200 vestigingen meer zelfscankassa's van Toshiba installeren. Dit gebeurt zowel bij winkels waar deze technologie al in gebruik is genomen als bij ketens waar vooralsnog geen gebruik wordt gemaakt van het zelfscansysteem. Acht jaar geleden had Albertsons nog besloten alle zelfscankassa's uit zijn bedrijfsvoering te verwijderen. "We breiden ons partnerschap met Toshiba uit om agressief een behoorlijk aantal zelfscankassa's aan onze ketens toe te voegen", zegt Rucha Nanavati van Albertsons. "We maken nu gebruik van System 6 van Toshiba, terwijl System 7 al bijna zijn opwachting maakt. De nieuwe versie van de technologie van Toshiba wordt nu door ons getest. Als we hiermee klaar zijn, schakelen we over op System 7."
Bron: progressivegrocer.com

VS: Big Y’s Fresh Acres Market begint met snelle thuisbezorging
Fresh Acres Market, een keten van de zelfstandige retailer Big Y, maakt vanuit zijn winkel in Springfield, Massachusetts thuisbezorging op de dag zelf mogelijk. Fresh Acres Market maakt hiervoor gebruik van Instacart, dat al sinds 2017 met het moederbedrijf Big Y samenwerkt. Bron: progressivegrocer.com

Publicatiedatum: