Groothandelsvestiging was operationeel tijdens modernisering

Landgard heropent versmarkt Dresden met stevige impact

Na de opening van de verse AGF-markt in Dresden op 13 juni trekt Landgard een aantal zeer positieve conclusies. “We hebben de afgelopen weken onze huidige operaties ingezet om de markt te moderniseren en deze visueel en structureel te veranderen. Dat onze klanten deze veranderingen zo goed geaccepteerd hebben is geweldig,” aldus Labinot Elshani, hoofdvertegenwoordiger van de verse AGF-divisie van Landgard eG. Het team dat aanwezig was om de opening van de markt te ondersteunen genoot van het bezoek van aanzienlijk meer klanten dan gebruikelijk is op een normale verkoopdag.

Naast klanten, telers, werknemers en andere genodigden, opende burgemeester Hilbert van Dresden het evenement. “De teelt van groenten en fruit heeft van oudsher een grote invloed gehad op de economie van Dresden en Saksen, door werkgelegenheid te scheppen voor velen. Daarom ben ik bijzonder content met de belangrijke rol die groenten en fruit nog altijd in onze regio spelen, zoals ook hier op de verse AGF-markt, eveneens met daarin duidelijk herkenbare regionale producten,” aldus Hilbert in zijn welkomsttoespraak.


Een traditionele marktomroeper in actie, geflankeerd door burgemeester Dirk van Dresden. Foto: Lichtwerke Design Fotografie

De regio op de voorgrond
Landgard legt op de versmarkt de focus op het thema van regionale groenten en fruit met een speciale presentatie van producten uit Dresden en omgeving. Aanvullend op andere producten werden watermeloenen en kersen benadrukt als seizoensitems.

De feitelijke opening van de markt vond plaats om 1 uur ‘s nachts, zoals iedere dag wanneer de markt haar deuren opent voor klanten op doordeweekse dagen. Vanaf dat moment was er een speciaal openingsprogramma waarmee Landgard haar klanten bedankte voor hun begrip voor het ongemak gedurende de renovatie fase. Dat het een dag betrof die anders was dan andere dagen, was niet te missen. Traditionele marktomroepers verwelkomden bezoekers met een luide doch charmante boodschap. Bovendien konden bezoekers op de openingsdag genieten van speciale kortingen tot wel 100% van de aankoopwaarde.

Intensief renovatiewerk
Klanten mogen van de nieuwe versmarktfaciliteiten een nieuw en modern ontwerp verwachten met een herziene kooprouteplanner, nieuw interieur, aantrekkelijke thematische productpresentaties die bijzondere aanbiedingen en speciale artikelen eruit lichten, evenals uniforme productlabeling op de verkoopvloer van 3100 vierkante meter van de groothandelsgebouwen aan de Spitzhausstraße in Dresden. De opzet van de Cash & Carry Future Markets in Herongen en Neuss fungeerden als de inspiratiebron voor het nieuwe ontwerp in Dresden. De focus bij de presentatie ligt op kleurrijke illustraties tegen een zwarte achtergrond, die een basis vormt doorheen de gehele markt.


Aanzicht van de hagelnieuwe markt. Foto: Lichtwerke Design Fotografie  

Integratie van digitale servicemodules
De nieuwe versmarkt wil een geoptimaliseerde koopbeleving scheppen en een progressieve en moderne methode van groenten- en fruitmarketing integreren. Onderdeel daarvan is een op WhatsApp gebouwde klantenservice module. “Ongeacht welke seizoensproducten er geïntroduceerd worden, welke bijzondere aanbiedingen er gelden of welke promotieacties er aan de gang zijn, alle klanten zullen via WhatsApp over de actualiteiten geïnformeerd worden. Daarmee kunnen klanten profiteren van een snelle, directe en ongecompliceerde informatiestroom en zo up-to-date blijven,” zegt Labinot Elshani. Registratie voor de dienst loopt via de website www.landgard.de. Het nieuwe informatiekanaal is van belang in de grotere strategie van digitalisering van Landgard en wordt geleidelijk aan door de hele AGF divisie heen uitgerold.

Aanbod focust op zakelijke klanten
De activiteiten op de versmarkt in Dresden zijn voornamelijk gericht op zakelijke klanten die een eigen winkel of marktkraam opereren. Daarbij ligt de focus op relaties in de regio. Aanvullend werkt de versmarkt samen met zakelijke klanten uit naburige landen. Een nieuwe dienstverlening op de locatie in Dresden zal eveneens veel keukens en restaurants in en rond Dresden beleveren, die zodoende dagelijks vers beleverd worden. Landgard wil binnen al deze segmenten graag groeien met nieuwe klanten en dat is tevens een reden voor de modernisering voor de versmarkt geweest.


Van links naar rechts: Bernd Meinen (Manager Landgard Ost Obst & Gemüse GmbH), Labinot Elshani (Woordvoerder AGF), Dirk Hilbert (Burgemeester Dresden) en Thomas Bittel (Manager  Landgard Obst & Gemüse Holding GmbH). Foto: Lichtwerke Design Fotografie

Het uitgebreide AGF-assortiment behelst bijna 250 verschillende groenten, fruit, kruiden en een nog bredere selectie van artikelen, afkomstig uit regionale, nationale en buitenlandse teelten. De openingstijden van de markt zijn van 1 tot 10 op weekdagen en van 3 tot 9 op zaterdag.

De AGF-markt in Dresden functioneert tevens als pilotproject. De komende maanden zullen er nieuwe concepten uitgeprobeerd worden tijdens het normale bedrijf van de vestiging en de reacties en suggesties die dat oplevert, zullen weer meegenomen worden om het versconcept door te ontwikkelen, in samenspraak met klanten, telers en werknemers. “In de toekomst zullen er nog twee andere AGF-versmarkten gemoderniseerd worden in Leipzig en Chemnitz, naar het voorbeeld van Dresden. Dit kenmerkt de erkenning die Landgard geeft aan het strategische belang van de markt in het Oosten, in het verlengde van de opening van een logistieke hub in Berbersdorf in 2017 en nu in Dresden,”zegt Bernd Meinen, Managing Director of Landgard Ost Obst & Gemüse GmbH.

Voor meer informatie:  www.landgard.de 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven