Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Iedereen wil een plaats op de markt veroveren"

Op Europees niveau is de Britse markt fundamenteel voor druiven en registreert het de hoogste consumptie per hoofd van de bevolking. Dat maakt het samen met Duitsland en Italië sleutellanden voor druiven. Het is daarom belangrijk dat druiventelers aanwezig zijn bij de The Londen Produce Show and Conference. Alfio en Francesco Messina van Agrimessina di Rutigliano, één van de belangrijkste sponsors van de beurs, vertellen hierover.

Francesco Messina, Carlo Berardi en Alfio Messina.  

"Het Verenigd Koninkrijk is echter wel een land waar wat problemen zijn: iedereen wil een plaats op deze markt veroveren en daarom is de concurrentie erg sterk. Kopers en supermarktketens hebben een manier van werken die gericht is op het ontwikkelen van een partnerschap met hun leveranciers, maar dankzij sterke concurrentie handhaven ze het hele jaar door een vaste prijs", legt Francesco Messina uit.

"Grote discounters zoals Lidl en Aldi hebben de afgelopen jaren grote segmenten van de markt bestuurd, zowel in de algemene groenten- en fruitsector als in de specifieke druivensector. Ze weten hoe ze het tegen goede prijzen moeten inkopen, leggen specificaties op en eisen dat ze worden gerespecteerd. De combinatie van deze factoren is moeilijk te behalen voor Italiaanse telers, die met een zeer sterke concurrentie te maken hebben."

Alfio Messina: "De Engelse markt is altijd gericht geweest op druiven van hoge kwaliteit, om de consument ertoe aan te zetten om meer en vaker te kopen. Het Verenigd Koninkrijk heeft de hoogste frequentie van aankopen op Europees niveau. Het verzenden van goederen naar deze markt omvat daarom ook uiterst nauwkeurige kwaliteitscontroleprocessen. Dus als een leverancier concurrerend wil zijn dan zal hij de ketens een passend serviceniveau moeten bieden." Dit is een van de redenen waarom Agrimessina ook een kantoor in het Verenigd Koninkrijk heeft.

"Twintig jaar geleden was de druivenmarkt in handen van de telers en degenen die in de handel werkten. Nu is er een nieuwe speler bij gekomen: clubras. Na deugdzame voorbeelden, zoals die van de Pink Lady appel, is er de wens om ook voor druiven een merk te creëren, niet alleen op individueel bedrijfsniveau maar ook voor één enkel ras. We proberen daarom een specifieke identiteit te creëren om te voorkomen dat de consument in de war raakt niet meer weet welke druif hij eet."

"De trend is om mooie rassen te hebben, van uniforme grootte en kleur, met een goede smaak, die voldoening geeft en zorgt dat de consument blijft kopen."

"Wat betreft de verpakking is er ook een trend merkbaar. Er is sprake van een koerswijziging met een focus op duurzaamheid en respect voor het milieu. In de praktijk zijn we echter nog ver verwijderd van een oplossing", zegt Francesco.

"Op onze eigen manier proberen we hieraan bij te dragen. Voor e-commerce hebben we een verpakking ontwikkeld dat de druiven beschermt, maar grafisch gezien is het een soort geschenkpakket (zie foto hierboven)."

Voor meer informatie:
Agrimessina Srl 
S.P. 240 per Conversano Km. 13
70018 Rutigliano (BA)
Tel.: +39 080 4761970
Web: www.agrimessina.it 

Francesco Messina - commercieel manager
Tel.: +39 349 6887966
Email: francesco@agrimessina.com

Carlo Berardi - commercieel manager UK
Tel.: +44 7981004869
Email: carlo@agrimessina.com

Publicatiedatum: