Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Europese E-commerce verder in opkomst

Roemenië heeft snelst groeiende retailomzet van Europa
De retailsectoren van Roemenië en Litouwen gaan dit jaar een toename in omzet zien van respectievelijk 7% en 5,9%. De koopkracht van de gemiddelde consument van deze landen is echter een van de laagste van Europa. Dit blijkt uit onderzoek van GfK. Volgens het adviesbureau leidt de lage koopkracht tot minder productiviteit binnen retailruimtes. Over de gehele EU met uitsluiting van het Verenigd Koninkrijk zal de omzet met gemiddeld 2% toenemen. De jaarlijkse gemiddelde productiviteit per vierkante meter aan winkelruimte is met €7.250 het hoogst in Luxemburg. In Noorwegen is dit €6.430. In Oost-Europese landen i s dit veel minder. In Roemenië komt de gemiddelde omzet per vierkante meter winkelruimte neer op tussen de €2.680 en €2.760. Ook is er minder retailruimte per bevolkingshoofd aanwezig in Oost-Europa. Gemiddeld staat dit in de EU op 1,13 vierkante meter per bevolkingshoofd, terwijl in Roemenië sprake is van slechts 0,73 vierkante meter. Wel is dit gemiddelde voor Roemenië jaar op jaar met 1,7% toegenomen.
Bron: romania-insider.com

België: Delhaize breidt E-commerce uit naar franchisenemers 
De Belgische keten Delhaize wil zijn activiteiten op het gebied van E-commerce uitbreiden naar zijn 400 franchisewinkels. Bij vijf van deze winkels wordt er al geëxperimenteerd met thuisbezorging. Door middel van de testfase wil de keten een snellere thuisbezorgdienst aan kunnen bieden. Zelfstandige winkels zoals Proxy Delhaize of AD Delhaize kunnen een bestelling samenstellen door de gevraagde producten direct uit de schappen te pakken. Belgische consumenten konden eerder al gebruik maken van thuisbezorging bij Delhaize. Dit was echter alleen mogelijk via een distributiecentrum, dat de reden was dat de bestellingen een dag extra nodig hadden om bij de consument te worden bezorgd. De testfase bij franchisenemers maakt het ook mogelijk om boodschappen op zondagen te bestellen.
Bron: retaildetail.eu

VK: waterflesjes hervullen bij Sainsbury's
Vanaf augustus is het bij vestigingen van Sainsbury's mogelijk om eigen waterflesjes bij te vullen met water. Op deze manier wil Sainsbury's het plastic afval van de waterflesjes tegengaan. Ook kunnen Britse consumenten eigen containers zoals schalen of doosjes gebruiken bij de afdelingen voor vlees, vis, kaas of delicatessen. De keten geeft nu al in de eigen cafés een korting van 25p (€0,28) als de klant zelf een herbruikbare beker meeneemt. "Onze klanten willen minder plastic gebruiken. Ik sta er daarom op om manieren te vinden om precies dat te doen", zegt Sainsbury's-CEO Mike Coupe. "De consument in staat stellen om hun eigen waterflesjes te hervullen en herbruikbare containers te gebruiken zijn twee voordelen van hoe wij onnodig plastic afval tegen willen gaan."
Bron: about.sainsburys.co.uk

Spanje: Mercadona lanceert nieuwe online service in Barcelona
Mercadona heeft een nieuwe interface geïntroduceerd voor mobiele en online diensten in Barcelona. De online dienst is beschikbaar in vier postcodegebieden in Barcelona. In de komende maanden wordt het bereik hiervan verder uitgebreid. Het nieuwe online platform is ontworpen om klantvriendelijker te zijn en om meer informatie per product te geven. Eerder werd in Barcelona aan de hand van een investering van €7mln een nieuw distributiecentrum geopend. Het nieuwe dc zal de productiviteit en efficiëntie fors verbeteren door de online distributie te centraliseren. Bestellingen worden op de dag dat ze door de consument zijn geplaatst verwerkt, zodat de versheid van de producten wordt gegarandeerd. Er wordt gebruik gemaakt van een wagenpark van 50 bestelwagens in drie verschillende modellen, die tot 15 bestellingen per keer kunnen rondbrengen. De bestelwagens zijn voorzien van koeltechnologie om de producten beter vers te houden.
Bron: internetretailing.net

Kaufland introduceert hypermarktconcept in Roemenië
De Duitse retailer Kaufland heeft een winkel in Soseaua Colentina in Boekarest gerenoveerd volgens een nieuw concept. Het nieuwe hypermarktconcept biedt de klant volgens Kaufland een compleet gemoderniseerde winkelervaring, die is geënt op winkelcentra. De nieuwe uitvoering van de winkel heeft een diverser aanbod en onder andere een sushibar, een sandwichbar en een nieuw assortiment aan versproducten. Door het nieuwe ontwerp is de winkelroute binnen de locatie vereenvoudigd. Ook zijn er machines geïnstalleerd voor flesinname. Naast plastic en glazen flessen kunnen hier ook blikjes van aluminium worden ingeleverd.
Bron: romania-insider.com

Europese E-commerce verder in opkomst
De omzet van e-commerce is in Europa tot in de dubbele cijfers toegenomen. De online omzet van dit jaar zal volgens prognoses met 13% toenemen tot €621mld. Dit blijkt uit een nieuw jaarverslag van de handelsfederaties Eurocommerce en E-commerce Europe. De groei is met name te zien in West-Europa, dat binnen de totale online omzet van Europa een aandeel heeft van 66%. E-commerce naar particulieren toe was vorig jaar goed voor 3,82% van het bruto nationaal product van West-Europa. Noord-Europa heeft de hoogste internetpenetratie, hoewel deze ook in West-Europa bijna compleet heeft plaatsgevonden. In België heeft 90% van de bevolking toegang tot internet. 67% van de Belgische consumenten heeft vorig jaar een online aanschaf gedaan. Dat maakt België een middenmotor binnen alle Europese landen, maar ook een hekkensluiter als alleen naar West-Europa wordt gekeken. Met 84% aan online consumenten is Nederland een van de grootste landen qua gebruik van online retail.
Bron: retaildetail.eu

India: Walmart steekt mogelijk $1,2mld in Flipkart
Walmart gaat mogelijk $1,2mld (€1,1mld) investeren in het Indiase Flipkart. Eerder nam Walmart Flipkart over voor $16mld (€14,2mld). De investering zal Flipkart veel slagkracht geven, nu het bedrijf binnen de Indiase online sector te maken heeft met felle concurrentie van Amazon.
Bron: business-standard.com

Frankrijk: Carrefour sluit overeenkomst voor duurzame investeringen
Carrefour heeft een overeenkomst gesloten om twee kredietlijnen met een waarde van €3,9mld uit te breiden. De kredietlijnen worden aangepast op meer sociale verantwoordelijkheid. De overeenkomst laat zien hoe er binnen de financiële sector steeds meer aandacht is voor ethisch verantwoorde investeringen. De overeenkomst houdt in dat Carrefour stelselmatig investeringen in duurzame levensmiddelen zal financieren.
Bron: esmmagazine.com

Mexico blokkeert app-overname van Walmart
De Mexicaanse mededingingsautoriteit heeft de overname van de bezorgapp Cornershop voor Walmart tegengehouden. Volgens het overheidsorgaan kon Walmart niet garanderen dat er nog sprake zou zijn van eerlijke concurrentie binnen de Mexicaanse online retailsector. Cornershop is actief in Mexico en Chili, waar de app wordt gepromoot als een manier om boodschappen binnen een uur aan huis te laten leveren. De producten die via Cornershop verkrijgbaar zijn, zijn afkomstig van grote retailers zoals Costco, Chedraui en Walmart. Het bedrijf achter de app berekent een commissie naar deze retailers door. Walmart had de populaire app over willen nemen voor $225mln (€199,3mln), zodat meer werk kon worden gemaakt van plannen voor E-commerce in Mexico.
Bron: reuters.com

Amazon sluit restaurantbezorgdienst
Amazon gaat in de VS zijn bezorgdienst Amazon Restaurants sluiten. De thuisbezorgdienst voor restaurantmaaltijden ging in 2015 in Seattle van start. Prime-leden konden via de site van Amazon Restaurants of de Prime Now-app bestellingen plaatsen. De service was in meer dan 20 Amerikaanse steden beschikbaar en werd later uitgebreid naar Londen. In november 2018 werd al door Amazon besloten om de Britse tak van de bezorgdienst te sluiten. Ook de bezorgdienst voor lunchmaaltijden Daily Dish wordt later deze maand gesloten.
Bron: retailanalysis.igd.com

Canada: Dollarama heeft meer kwartaalomzet
De Canadese discounter Dollarama had in zijn laatste kwartaal een omzet van CA$103,5mln (€68,9mln). Een jaar eerder was dit nog CA$101,5mln (€67,8mln), waarmee sprake is van een toename van 9,5%. De winst per aandeel steeg van 31 cent naar 33 cent (van €0,21 naar €0,22). In het eerste kwartaal van het fiscaal jaar 2020 kwam de omzet in totaal neer op $828,0mln (€551,2mln), ten opzichte van de $756,1mln (€503,4mln) in dezelfde periode van vorig jaar. De vergelijkende winkelomzet steeg met 5,8%.
Source: canadiangrocer.com

VS: Problemen met kassa's bij Target
Klanten hebben op zondag 16 juni problemen gemeld bij kassa's van Target-winkels in heel de VS. De kassa's waren de dag ervoor ook al bijna twee uur buiten gebruik wegens een storing. Dit leidde tot lange kassarijen. Kaartlezers bij kassa's werkten niet, waardoor de consumenten genoodzaakt waren contant te betalen. Volgens een verklaring van Target lag het probleem aan een storing bij een datacentrum van NCR, het bedrijf dat de digitale betalingen van Target verwerkt. Hierdoor konden ongeveer 90 minuten lang geen betalingen met creditcard of andere digitale betaalmiddelen worden verwerkt. Het probleem had niets te maken met cyberveiligheid en ook niet met de stroomstoring van zaterdag. Inmiddels zijn de problemen verholpen en kan er weer zoals normaal worden betaald, aldus Target.
Bron: cnbc.com

India: Amazon in gesprek met NinjaCart voor AGF
Amazon is in gesprek gegaan met de in Bengaluru gevestigde onderneming NinjaCart. NinjaCart heeft zich gespecialiseerd in leveringsketens voor AGF binnen de zakelijke sector. Amazon wil mogelijk via NinjaCart zich in dit marktsegment beter profileren. Het overleg bevindt zich nog in een verkennend stadium, maar lopen al sinds dat NinjaCart via een investeringsronde voor US$100mln (€88,6mln) aan investering had verkregen. Bij de laatste investeringsronde van de startup in april werd een onbekend bedrag via het hedgefonds Steadview Capital in NinjaCart geïnvesteerd. Ook zou er interesse in NinjaCart zijn vanuit een aantal andere grote retailbedrijven, waarvan de namen echter niet bekend zijn.
Bron: tech.economictimes.indiatimes.com

Publicatiedatum: