Belangrijke rol voor avocado in Michelingids Spanje en Portugal

Tijdens een exclusieve perslunch heeft de World Avocado Organization (WAO) de wereldwijde samenwerking die de organisatie met de Michelingids heeft bereikt, bekendgemaakt. Deze samenwerking betekent dat de WAO voor de eerste keer een gastronomische partner zal zijn in de volgende editie van de Michelingids voor Spanje en Portugal (die van 2020), die op 20 november in Sevilla gepresenteerd zal worden. Dankzij deze door de WAO bereikte overeenkomst is de avocado het eerste onbewerkte landbouwproduct geworden dat succes boekt in de Michelingids.

De populariteit van de avocado blijft toenemen in Spanje. De cijfers over de consumptie van het fruit tonen dit ook aan. In 2018 werd de 74 mln kilo overtroffen. Spanje is echter niet alleen een consument van avocado: het land is tevens de grootste teler van het product in Europa, en een belangrijke exporteur van avocado naar landen als Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Naast dat de avocado een rol zal spelen tijdens het gala van de Michelingids in Spanje werd er ook aandacht besteed aan dit fruit tijdens de ceremonie voor de gids van 2019 in Groot-Brittannië en Ierland, die gehouden werd op 1 oktober 2018, en die van Frankrijk, op 21 januari dit jaar. De aanwezigheid van de avocado in de Michelingids blijft echter niet tot beperkt tot Europa. Samen met de Avocadocommissie van California en die van Peru heeft de WAO de uitreiking van de nieuwe sterren tijdens de editie in Californië gesponsord, die plaatsvond op 3 juni jongstleden.

Deze wereldwijde samenwerking toont het belang van de avocado aan voor consumenten in Europa en de VS. De Europese consumptie bereikte in 2018 al de 650 mln kilo, en in de VS, de grootste markt, bedroeg deze 1,09 mln ton. En volgens de vooruitzichten zal er nog meer groei plaatsvinden. De WAO raamt dat er in 2020 750 mln kilo avocado zal worden afgezet in de EU, de op een na grootste markt ter wereld, en dat in acht jaar tijd het consumptieniveau van de VS bereikt zou kunnen worden.

"De samenwerking tussen de WAO en de Michelingids toont het succes van de avocado in de hedendaagse gastronomie aan, zowel in restaurants met Michelinsterren als in de keukens van consumenten", stelt Xavier Equihua, directeur van de WAO. "De mogelijkheden van de avocado op culinair gebied gaan veel verder dan het gebruik in salades en op toastjes. De mogelijkheden van het 'Fruit of Life' worden steeds verder verkend door chef-koks, in allerlei creaties, van voorgerechten tot hoofdgerechten en desserts".

Presentatie van de samenwerking
De WAO organiseerde onlangs in het prestigieuze Nerua Guggenheim restaurant in Bilbao een evenement waarbij Xavier Equihua samen met Colette Dike, gastronomisch styliste bij Fooddeco en ambassadeur van de WAO, de beroemde Michelinster, gemaakt van avocado's, onthulde. Op deze manier maakte de organisatie haar samenwerking met de Michelingids van Spanje en Portugal bekend.

Tijdens dit evenement waren ook vertegenwoordigers van Trops en Reyes Gutiérrez, de belangrijkste avocadotelende bedrijven in Spanje en tevens leden van de WAO, aanwezig. Ook vertegenwoordigers van Eroski woonden de gelegenheid bij en gaven een toelichting op hun samenwerking met de WAO, die heeft geleid tot advertenties van de WAO op trams in Bilbao. Verder vertelde Josean Alija, de chef van het restaurant, over de hedendaagse rol van de avocado in de haute cuisine.

 

Meer informatie:

Facebook: @aguacatefrutadelavida
Instagram: @aguacatefrutadelavida
www.avocadofruitoflife.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven