Het Verenigd Koninkrijk is voor Italië, met name voor pitloze druiven, een referentiemarkt. Door de jaren heen is er geen grote verandering geweest, omdat pitloze druivenrassen al de standaard waren. Maurizio Ventura, Europa's licentiemanager voor SunWorld International, vertelt hierover.
"In het Verenigd Koninkrijk hebben de discounters zoals Lidl en Aldi, een grote vooruitgang geboekt. Zij hebben grote delen van de markt veroverd. En ook zij zijn doorgegaan met het afzetten van pitloze druiven", zegt Ventura.
In Italië is er in de afgelopen twintig jaar een verschuiving geweest als het gaat om rassen. Eerst werden pitloze druiven niet geaccepteerd en inmiddels is er sprake van een overschot aan rassen en aanbod. "De nieuwe rassen, die de afgelopen jaren zijn geteeld, zijn veel vruchtbaarder dan die van twintig jaar geleden. De telers waren dit niet gewend, maar de kwaliteit is verbeterd."
"Tijdens de Global Grape Summit bleek dat er 85 druivenrassen zijn, dus hoe kunnen we dan verwachten dat de consument het begrijpt? Aan de ene kant is er de neiging om de druiven af te vlakken op de commodity-dimensie: zwarte, witte of rode druiven, ondanks het feit de licentie het mogelijk maakt om de individuele rassen te onderscheiden. Dit werkt voor de meeste rassen. Aan de andere kant zijn er druiven die verschillen in smaak en dit kan ook worden gekarakteriseerd."
Een voorbeeld is de Sable Seedless. "Het is een zeer aromatisch ras, die in theorie niet geschikt zou zijn voor de Engelse en Noord-Europese markt, die neutrale smaken prefereren, maar in de praktijk is het juist in deze markten dat deze druiven opkomen. Het is een belangrijk feit, omdat we de neiging hebben om opties in alle sectoren uit te sluiten, simpelweg omdat niemand ze nog heeft onderzocht. De Britten waren bijvoorbeeld niet bekend met de Sable Seedless of de Cotton Candy. Echter, toen deze op de markt werden gebracht wisten zij ze te waarderen."
Op het wereldtoneel komt Italië van een enigszins bijzondere situatie. "In ons land is er een hoog percentage Italiaanse rassen in vergelijking met rassen uit andere landen, maar met het verstrijken van de tijd hebben de pitloze druiven een steeds groter deel van de markten ingenomen, omdat de vraag is toegenomen. De telers zijn het niet gewend om zich in een fase van verandering te bevinden. Het is een soort moment van crisis, dat telers en handelaren in dubio stelt over het wel of niet volledig overgaan op pitloze druiven, omdat de vraag naar druiven met pit steeds verder stijgt."
Volgens Ventura zullen in Italië de druiven met pit niet verdwijnen, maar zullen alleen de betere overblijven. En verwijzend naar het moment van crisis zegt hij: "In het Verenigd Koninkrijk, Amerika en op de markten waar pitloze druiven worden geconsumeerd, vond deze fase 40 jaar geleden plaats. Zij hebben het overleefd, dus wij kunnen het ook."
The London Produce Show and Conference
Sun World Innovations is sponsor van The London Produce Show and Conference. "Vroeger waren er in dit land geen referentiebeurzen voor groenten en fruit, het is een format waarin we geloofden: snelle ontmoetingen, zeer kleine stands vlak bij elkaar en erg gericht op B2B. In het begin was het vreemd, maar inmiddels zijn we eraan gewend en zetten we de beurs in onze agenda. Het is een ontmoeting tussen klanten en handelaren", concludeert Ventura.
Voor meer informatie:
Sun World Innovations
via Kennedy 26 / P.O. Box 26
47035 Gambettola (FC)
Web: www.sunworldinnovations.com