Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Samskip maakt multimodaal netwerk gereed voor harde Brexit

De Europese multimodale serviceprovider Samskip laat weten dat het volledig voorbereid is voor een toename van het containervervoer op de Noordzee in de aanloop naar de uitgestelde Brexit-deadline in oktober. 

Europa's grootste multimodale vervoerder verwacht dat meer Britse im- en exporteurs op korte termijn over zullen schakelen van wegvervoer naar containervervoer. 

"Tot maart 2019 zagen we een grote toename van het containervolume, met name naar Hull, omdat besluitvormers uit onzekerheid kozen voor de betrouwbaarheid van het containertransport," legt David Beseling van Samskip UK uit. "De bezorgdheid over het garanderen van de toeleveringsketen neemt weer snel toe."

Besseling vertelt dat voorraadvorming heeft bijgedragen aan de sterke toename van het verkeer maar hij voegt eraan toe dat hieruit  gebleken is dat de routes Hull-Gent en Hull-Amsterdan, die Samskip eind 2018 introduceerde, een betrouwbaar alternatief zijn. De diensten vormen een toevoeging op de bestaande hoogfrequente verbindingen tussen Rotterdam, Tilbury, Hull en Grangemouth.

"Deze toevoegingen hebben meer dan alleen extra capaciteit opgeleverd," vervolgt Besseling. "Gent en Amsterdam hebben eraan bijgedragen dat multimodaal vervoer op nieuwe regionale markten kan concurreren met het vervoer over de weg."

De diensten van Samskip naar Rotterdam worden wekelijks door 70 treinen met bestemmingen in de EU en daarbuiten ondersteund, evenals door de binnenvaartverbindingen vanuit Gent om Noord-Frankrijk en België te bedienen. Besseling zegt dat de lagere uitstoot en congestievrije binnenvaartverbindingen extra aantrekkelijk zijn voor de Belgische haven. Amsterdam heeft gezorgd voor extra flexibiliteit en kostenefficiëntie met spoorverbindingen die lopen tot aan de TMA-terminal, cross-docking diensten en het 'douanevriendelijk' laden van containers. 

Besseling vertelt dat Samskip in de periode na maart haar maatregelen voor na de Brexit heeft bijgeschaafd en nieuwe plannen heeft ontwikkeld voor spoorverbindingen van Nederlandse havens naar Duitsland en Polen. 

"We hebben im- en exporteurs in het Verenigd Koninkrijk bewezen wat we te bieden hebben door nieuwe multimodale opties toe te voegen, evenals IT-oplossingen om de inklaring soepel te laten verlopen. We zijn ervan overtuigd dat de cross-docking diensten in Amsterdam meer vervoerders die hun producten nu nog over de weg naar Duitsland, Oostenrijk, Polen en Italië verladen over zullen halen om te kiezen voor containervervoer."

Samskip-directeur Diederick Blom laat weten dat de uitslagen van de Europese parlementsverkiezingen en de machtsstrijd om de opvolging van de Britse premier mogelijk zullen leiden tot een impasse die in een harde Brexit zal resulteren.

"We reageren hierop als logistieke professionals door de toeleveringsketen te beheren en tegemoet te komen aan de verwachtingen van zowel bedrijven als consumenten," zegt Blom. "In de aanloop naar de oorspronkelijke Brexit-datum is containervervoer een efficiënte en betrouwbare optie gebleken die grote volumes vracht kan verwerken zonder het risico op vertragingen, omslachtige douanecontroles en die geen hinder ondervindt van het tekort aan chauffeurs of stakingen."


Voor meer informatie:
Corina State
Samskip
Tel: +31 88 400 1174
Email: Corina.State@samskip.com  

Publicatiedatum: