Abonneren

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen week

Top 5 - afgelopen maand

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Mark Tweddle, Jupiter

Van tractorchauffeur tot directeur - Wat is de volgende stap voor Jupiter?

De afgelopen 12 maanden heeft de Britse Jupiter Group grote stappen gezet om een speler van formaat op de wereldwijde fruitmarkt te worden. In februari kende Grapa Varieties het bedrijf de exclusieve rechten voor het telen en vermarkten van Arra druiven in India toe. Jupiter maakte onlangs bekend dat het Sahyadri Farms gekozen heeft als teeltpartner in India. 

India is de op één na grootste druivenproducent ter wereld en Jupiter is het enige bedrijf dat deze nieuwe rassen hier zal gaan telen. "India is goed voor 20% van de totale druivenproductie maar heeft geen nieuwe rassen," legt Jupiter-directeur Mark Tweddle uit. "Blauwe pitloze druiven zijn op de lokale markt tot de laatste week van maart beschikbaar. Met deze nieuwe rassen zullen we de lokale markt waarschijnlijk tot juni van blauwe pitloze druiven kunnen voorzien. 

"Je kunt alleen al voor de binnenlandse markt op 6.000 hectare druiven telen want de mogelijkheden zijn hier enorm. De focus ligt echter op de export aangezien slechts 6% van de Indiase druiven worden geëxporteerd op dit moment. India kan geweldige Crimson-druiven telen maar heeft dit nooit gedaan omdat er op de lokale markt met name vraag is naar blauwe en witte druiven. Daarnaast heeft het land het voordeel zich op het noordelijk halfrond te bevinden maar een seizoen te hebben dat gelijk loopt aan dat op het zuidelijk halfrond. Dit zorgt voor een fantastische kleuring van het fruit."


Mark en Yvonne Tweddle

Tijdlijn 
Jupiter Marketing heeft al een behoorlijke geschiedenis opgebouwd. Het begon ooit als een kleinschalig bedrijf voor de import van Zuid-Afrikaanse producten naar het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf is inmiddels uitgegroeid tot een groot teeltbedrijf van onder meer citrus, druiven, kiwi's, kersen en blauwe bessen dat haar producten wereldwijd afzet. 

Jupiter werd in april 2003 opgericht en verhuisde in 2004 naar haar huidige locatie in Newport, Shropshire. In 2008 begon het bedrijf ook zaken te doen met landen buiten het Verenigd Koninkrijk als onderdeel van een Zuid-Afrikaanse telersgroep wilde het bedrijf haar grenzen verleggen. 

Foto: Mark en Yvonne nemen de Track 200 award  2019 in ontvangst

 

In 2009 werd de Nancy Tweddle Foundation opgericht ter nagedachtenis aan Marks overleden grootmoeder. De stichting sponsort sportteams en clubs voor valide en invalide volwassenen en kinderen. Klik hier om meer te weten te komen over de teams die de foundation heeft geholpen.

In 2010 opende het bedrijf een kantoor in Kaapstad en verkreeg het een eigen exportlicentie voor de export van Zuid-Afrikaans fruit. In 2013 kreeg Jupiter ook een licentie om rechtstreeks vanuit Chili te exporteren. 

In 2012 begaf Jupiter zich op de ready-to-eat markt met Jupiter Prepared dat haar producten levert aan bedrijven zoals Costa en Café Nero. 

2014 betekende een doorbraak voor het bedrijf omdat het toen startte met de teelt van haar eerste nieuwe druivenrassen in India. Het 23 hectare tellende teeltbedrijf was toentertijd het grootste bedrijf in zijn soort in India. Er werden op 6,8 hectare Crimson-druiven geteeld, terwijl het totale Crimson-areaal in India nog maar 7,7 hectare bedroeg. 


Het team van Jupiter tijdens Fruit Logistica 2019. Mark kon niet aanwezig zijn vanwege een sportblessure maar in plaats daarvan nam het team een kartonnen versie van hem mee

 

2015 was een belangrijk jaar omdat Jupiter zich bezig ging houden met licentiëring van rassen, te beginnen met Maylen in Chili. In 2016 ging het bedrijf samenwerken met een Chileense druiventeler en werd het lid van AnaChile, een veredelingsproject voor Maylem. In Griekenland kreeg het de hoofdlicentie voor ARRA. In hetzelfde jaar verkreeg het bedrijf de eerste ARRA-licentie in India en inmiddels bezit het hier de exclusieve teeltrechten. In 2017 opende Jupiter kantoren in Argentinië en Chili. 

In 2018 nam Jupiter het Zuid-Afrikaanse bedrijf Bonaire over, dat nu Jupiter SA Farming heet, waardoor het over een citrusareaal van 1.011 hectare in Zuid-Afrika beschikt. In hetzelfde jaar ging het bedrijf een exclusieve licentieovereenkomst met een teler in Spanje aan voor de teelt van een pitloos citroenras en opende het kantoren in Hongkong en Rusland. 

In 2019 is het bedrijf een joint venture begonnen met een 404 hectare tellend druiventeeltbedrijf in Marokko, waar uitsluitend nieuwe rassen worden geteeld. Vorige maand nog maakte Jupiter bekend het Nederlandse bedrijf Cool Fresh over te hebben genomen, dat gespecialiseerd is in ananas, meloenen en limes. 

Jupiter houdt nu in zeven verschillende landen bezig met de grootschalige druiventeelt en zal de markt binnen twee jaar twaalf maanden per jaar van haar eigen druiven kunnen voorzien. 

Sterke waarden
Ondanks dat Jupiter in rap tempo groeit en wereldwijd investeert, zijn de kernwaarden nog altijd belangrijk voor het bedrijf. "We hebben sterke waarden als bedrijf en blijven trouw aan onze visie," zegt Mark. "Van telers tot de medewerkers in pakstations en directieleden, we beschouwen ons bedrijf als één team met een één visie. Het draait allemaal om hard werken, van het leven genieten, oog hebben voor succes en leren van je fouten."

"Onze waarden veranderen niet ongeacht de schaal waarop wij werken. We willen volgens betere standaarden telen en tegelijk een bijdrage aan de samenleving leveren. De gemeenschappen waar wij onze producten telen, hebben niet dezelfde kansen als wij. Het is belangrijk dat wij ze onderwijs bieden en goede leefomstandigheden creëren. We willen dat mensen gelijk zijn en de kans krijgen zich te ontwikkelen. Het gaat ook over natuurbehoud, duurzame teeltmethoden en het beschermen van het milieu."

Jupiter is een snelgroeiend bedrijf dat zich met veel verschillende categorieën bezighoudt en door middel van technologie iedere schakel van de keten probeert te verbeteren terwijl het vasthoudt aan het familie-ethos. Mark is heel praktisch in het overbrengen van de bedrijfsvisie aan medewerkers." 

"We willen betrokken zijn bij de teelt van onze producten en ze niet alleen verhandelen."

Vooruitkijken naar de toekomst

In de toekomst wil Mark het bedrijf verder laten groeien door overnames, efficiënt gewassenbeheer en het toevoegen van waarde door bepaalde processen te centraliseren, de efficiëntie te maximaliseren en te investeren in nieuwe rassen.

Als men kijkt naar de internationale druivenmarkt dan is de productietoename in landen zoals Peru enorm. Is er nog ruimte om op wereldniveau te groeien?

"Als je een druif kan telen van de kwaliteit die wij kunnen leveren en hier een merk aan kunt koppelen dat zal groeien, vergelijkbaar met Nadorcott, dat zo'n geweldig ras is dat het voor zichzelf een nieuwe markt heeft gecreëerd, dan kunnen we dit ook met onze druiven en de consumptie creëren. De Zuid-Amerikaanse productie vormt maar een klein deel van de wereldproductie en is vooral gericht op Europa en Amerika. De bevolking van Europa en Amerika samen is slechts half zo groot als de bevolking van India. Het potentieel is gigantisch. Jupiter, dat in het Verenigd Koninkrijk is gevestigd, levert aan tal van markten over de hele wereld en Europa is maar een kleine markt voor onze producten. We hebben overal ter wereld verkoopkantoren om de verschillende markten te kunnen bedienen."

Jupiters meest recente overname van Cool Fresh kwam tot stand nadat het bedrijf benadert was door een firma die namens Cool Fresh werkte dat van plan was haar bedrijf te verkopen. "Het was in de periode dat we bezig waren met de overname van Bonaire in Zuid-Afrika dus we hebben gewacht tot deze deal rond was. Gezien onze groei in de tuinbouwsector moeten we onze afzet wereldwijd vergroten. Dit is ons gelukt maar het tempo van de afzet kunnen we  met onze productie niet bijbenen. Daarnaast is Cool Fresh een specialist in categorieën waar wijzelf geen expertise in hebben, zoals ananas, meloenen, limes, avocado's, knoflook en gember. De overname heeft dus voor verdere diversifiëring van ons bedrijf gezorgd en biedt ons toegang tot nog meer klanten."

"Overal gaan we in gesprek met telers en bieden we ze alle steun en expertise aan die we in huis hebben. Het is echter belangrijk dat ze er zelf voor kiezen om teler voor Jupiter te worden."  

Voor meer informatie:

Kirsty Fleetwood
Jupiter Group
Email: KirstyF@jupitermarketingltd.com
Tel: +44 (0)1952 822 200
www.jupitermarketingltd.com 


Publicatiedatum:
©


print   

Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven