PS Food Logistics GmbH uit Neckarsulm viert dit jaar haar tiende jubileum. Sinds de oprichting in 2009 is het logistieke bedrijf sterk gegroeid. "Vooral de afgelopen twee, drie jaar maakte ons bedrijf een belangrijke uitbreiding door en is ons klantenbestand toegenomen met 30 tot 40%,” aldus CEO Konstantin Popov.
November vorig jaar werd er een tweede locatie geopend in Panevėžys, Litouwen. De voornaamste reden daarvoor was om voldoende chauffeurs te kunnen charteren, waar in Duitsland een tekort aan bestaat. “Aanvullend kunnen we onze internationale klantenkring beter bedienen. Het transport wordt echter nog altijd aangestuurd vanuit ons hoofdkwartier in Neckarsulm, maar de rest gebeurt vanuit Litouwen," legt Popov uit.
Van bezorgservice naar forwarder
De geschiedenis van de onderneming begon in 2006, met een bescheiden transportvloot en bezorgdiensten. Na slechts drie jaar was het een volwaardig forwarding bedrijf. Met de jaren werd het rollend materieel verder uitgebreid tot het huidige totaal van 40 vrachtwagens. “We hebben nog steeds te maken met groenten en fruit voor meer dan 80% van het totale vrachtvolume, exclusief Duitse producten. Onze diensten worden aangevuld met het transport van vlees en andere temperatuurgevoelige levensmiddelen. Onze clientèle bestaat voornamelijk uit grotere en nationaal opererende verkoopcoöperaties en directe leveranciers aan de levensmiddelen retail. Onze voornaamste zorg is het langeafstandstransport, waardoor de groothandels op kortere afstanden van minder belang zijn voor ons.”
Een zich voortdurend verkortende keten
De uitdagingen in de transportsector zijn er vele, geeft Popov toe. Enkel door maximale efficiëntie en extreme precisie zijn de vereisten aan het transport goed te beheersen. “Snelle levering en een voortdurende inkorting van de keten zijn een onvermijdelijk onderdeel van de levensmiddelensector vandaag de dag. Alles moet van het veld op het bord in de kortst mogelijke tijd. Asperges zijn wat mij betreft nog het meest gevoelig daarin, met bijzonder veel aandacht voor de kwetsbare kwaliteit van asperges.”
Tevens worden er tegenwoordig allerlei certificaten gevraagd, zoals QS en IFS Logistics. Maar ook wegwerkzaamheden in Duitsland en de files die daar het gevolg van zijn, vragen om grote flexibiliteit.
“Er wordt op dit moment op meer dan 500 verschillende plaatsen aan het Duitse wegennet gewerkt - en die zitten ons behoorlijk dwars in de uitvoering van ons werk. Met name in de regio waarin we voornamelijk operationeel zijn, zoals rond Mannheim, Karlsruhe en Stuttgart is de situatie problematisch. Bovendien neemt de verkeersdichtheid nog steeds jaar op jaar toe. Om die reden zijn we bijna geheel overgegaan op nachtelijke leveringen."
'Er bestaat nog steeds potentie'
Ondanks de uitdagingen ziet Popov de toekomst optimistisch tegemoet. “Natuurlijk voelen we de concurrentie vanuit de Baltische staten en Spanje wel. Maar we zijn al meer dan 10 jaar actief in de markt en hebben een degelijke en trouwe klantenkring opgebouwd. Desalniettemin moet iedere levering beperkt worden binnen een bepaalde radius, met name vanwege het belang van de verse kwaliteit.” Daarom ligt de focus in Duitsland voornamelijk bij het Roergebied en het zuidwesten van Duitsland. Leveringen binnen de nieuwe federale staten zijn daarom sinds 2017 opgehouden, om daar enkel nog heen te rijden op bijzonder verzoek van klanten.”
Voor de toekomst liggen er nog mogelijkheden op gebieden naast het transport van temperatuurgevoelige goederen, zoals de ingebruikname van een overslaghal, legt Popov uit. “Er bestaat op de lange termijn nog altijd potentie - en onze plannen houden daar al rekening mee.
Voor meer informatie:
PS Food Logistics GmbH
Amselweg 5
74172 Neckarsulm
Fon: +49(0)7132/91 93 9- 0
Fax: +49(0)7132/91 93 9- 299
info@psfood.de
Facebook