Metro Wholesale wil naar meer steden uitbreiden in Myanmar
Metro Wholesale wil zijn activiteiten in Myanmar uitbreiden. Het Duitse bedrijf wil vestigingen openen in Mandalay, Nay Pyi Taw, Taunggyi en andere grote stadsgebieden van Myanmar. “We zijn continu bezig om onze klantenbasis uit te breiden en hebben onszelf een erg ambitieus doel gesteld. Je zult in de nabije toekomst goed nieuws van ons zien", aldus de CEO van de tak van Metro in Myanmar, Jens Michel. "De reacties vanuit de markt sinds onze introductie in maart zijn echt fenomenaal geweest. We hebben veel interesse mogen zien in hetgeen wat wij doen. Het aantal nieuwe klanten is enorm."
Bron: insideretail.asia
Nieuw logistiek platform voor Lidl in Parijs
Lidl gaat in Coudray-Montceaux vlakbij Parijs een nieuw logistiek platform opzetten. Het logistieke centrum kom te staan op het industrieterrein, krijgt een oppervlak van 47.000 vierkante meter en zal dienen als het hoofdkwartier voor de regio van Parijs. Het zal een van de grootste faciliteiten van Lidl in Frankrijk worden. Het hoofdkantoor zal een oppervlak beslaan van 5.000 vierkante meter. Het gebouw wordt ontwikkeld door de Panhard Development Group onder een leasecontract. De plannen voor het gebouw zijn opgesteld door Archifactory Architects en hebben als kenmerk dat deze zo duurzaam en energie besparend mogelijk zijn. Het platform zal uiteindelijk werkgelegenheid creëren voor 250 werknemers en zal ondersteuning bieden aan 37 winkels in Paris en Ile-de-France. Het gebouw zal waarschijnlijk in het eerste kwartaal van 2020 in gebruik worden genomen.
Bron: internationalsupermarketnews.com
Waitrose & Partners breidt snelle thuisbezorging buiten Londen uit
Waitrose & Partners gaat de testfase met zijn snelle bezorgdienst Waitrose Rapid Delivery uitbreiden buiten Londen. Eerder werd de bezorgdienst met succes ingezet in de Britse hoofdstad. Waitrose Rapid Delivery zorgt ervoor dat consumenten tot 25 boodschappen naar keuze binnen twee uur aan huis geleverd kunnen krijgen. Het assortiment van Waitrose Rapid Delivery omvat meer dan 2.000 producten. De snelle bezorgdienst zal zowel in Bath als Hove beschikbaar zijn vanaf respectievelijk 8 en 15 juli. Ook worden in Londen zelf 58 nieuwe postcodegebieden aan het bereik van de service toegevoegd.
Bron: waitrose.pressarea.com
Australië: Wesfarmers neemt online retailer Catch over
Het Australische conglomeraat Wesfarmers gaat de online retailer Catch Group overnemen. Voor de overname wordt ongeveer AU$160mln (€97,9mln) neergelegd. Het doel van de overname is om het online bereik van de Wesfarmers-ketens Kmart en Target te verbeteren. De Australische sector laat momenteel een trend zien waarin veel consumenten overstappen op online retail. “Vanuit de ogen van Wesfarmers geeft de overname de online capaciteiten die ze zelf al langer op willen bouwen. Je kunt 10 jaar er over doen om je bedrijf online te ontwikkelen, of je kunt een bedrijf overnemen dat dit al heeft gedaan. Wesfamers koos voor de tweede optie", aldus James McGlew van het investeringsbedrijf Argonaut.
Bron: reuters.com
India: Jumbotail krijgt $12,7mln voor online uitbreiding
Indiase startups in de supermarktsector krijgen steeds meer steun van investeerders om zich online te ontwikkelen. Jumbotail, een online groothandelaar, heeft voor $12,7mln (€11,3mln) aan financiering verkregen om zijn bedrijfsvoering in schaal te vergroten. De financieringsronde van de in Bangalore gevestigde startup werd geleid door Heron Rock in samenwerking met Capria Fund, BNK Ventures en William Jarvis. Ook was er kapitaal afkomstig van oudere investeerders als Nexus Venture Partners en Kalaari Capital.
Bron: techcrunch.com
Japanse supermarktsector in recessie
Japanse retailers en restaurants schalen hun activiteiten terug in verband met de opkomst van e-commerce en de aanhoudende vergrijzing. Door deze economische factoren moeten ondernemingen hun bedrijfsmodel aanpassen, waar er eerder nog kon worden vertrouwd op voortdurende winkeluitbreidingen. Japan heeft nu iets minder dan 118.000 retail- en restaurantlocaties. Dat is volgens een analyse van Nikkei 1% minder dan het aantal aan het einde van 2018. Deze afname zal mogelijk nog sneller doorzetten als de situatie in Japan het voorbeeld volgt van de VS. In de VS zijn tal van ketens die ooit groot waren, maar door de opkomst van E-commerce een dalende lijn laten zien. "De retailsector heeft als geheel te lijden van een overdaad aan winkels", aldus FamilyMart-directeur Takashi Sawada. De buurtwinkelketen FamilyMart heeft voor twee jaar op rij zijn winkelnetwerk af zien nemen.
Bron: asia.nikkei.com
Zweden: ICA heeft 0,2% meer omzet in mei
De Zweedse retailer ICA Gruppen had in mei een toename in omzet van jaar op jaar 0,2% tot SEK 1,04mld (€968,5mln). De ketens Maxi ICA Stormarknad en ICA Kvantum hadden omzettoenames van respectievelijk 3,0% en 5,5%. De omzet bij ICA Supermarket daalde met 4,4%, terwijl die van ICA Nära met 3,9% afnam. Volgens de retailgroep zorgen de gevolgen van de kalender van dit jaar voor mei voor een toename in omzet van 1,6%. De omzet in de periode van januari tot mei van dit jaar steeg ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar met 2,8%, tot SEK 4,9mld (€4,6mld).
Bron: esmmagazine.com
VK: Tesco heeft scherpe afname in omzetgroei
Tesco heeft melding gemaakt van een scherpe afname in omzetgroei. De reden hiervoor zijn de wisselvallige weersomstandigheden en de economische onzekerheden omtrent de Brexit, die beiden de uitgaven van consumenten hebben tegengehouden. De like-for-like-omzet steeg in het eerste kwartaal met jaar op jaar 0,4%. In de drie maanden voor deze periode steeg de omzet nog met 1,7%. De totale omzet daalde met 0,4%, wat te maken had met het besluit van juli 2018 om de non-food afdeling Tesco Direct te sluiten. Volgens CEO Dave Lewis is de reorganisatie van Tesco goed op weg en werd er beter gepresteerd dan de concurrentie. De like-for-like-omzet is in de afgelopen 14 kwartalen voortdurend gestegen.
Bron: theguardian.com
Rusland: X5 Retail Group en Unilever werken aan circulaire economie
X5 Retail Group N.V en Unileer hebben een overeenkomst getekend, waarin wordt aangegeven samen aan de principes van een circulaire economie te werken. De overeenkomst werd ondertekend tijdens het International Economic Forum in St Petersburg door X5-CEO Igor Shekhterman en de Unilever-directeur voor de afdeling van Rusland, Wit-Rusland en Oekraïne, JV Raman. Onderdeel van de overeenkomst is onder andere dat er machines voor flesinname worden geïnstalleerd bij vestigingen van de X5-ketens Perekrestok en Karusel.
Bron: esmmagazine.com
VK: Morrisons en Amazon breiden thuisbezorging uit
Morrisons en Amazon gaan hun mogelijkheden voor thuisbezorging op de dag zelf uitbreiden. Klanten in Glasgow, Newcastle, Liverpool, Sheffield en Portsmouths kunnen nu op de dag zelf hun bestelde boodschappen aan huis geleverd krijgen. Morrisons ging in 2016 een samenwerkingsverband met Amazon aan om producten te leveren. De bezorgdienst zorgt er in sommige gevallen voor dat bestellingen binnen een uur worden afgeleverd. Tot nu toe was deze service echter alleen beperkt tot Leeds, Manchester, Birmingham en een aantal delen van Londen. IN de toekomst zullen volgens beide bedrijven ook andere steden gebruik kunnen maken van de bezorgdienst.
Bron: bbc.com
Nieuw-Zeeland: Countdown introduceert papieren tassen
Countdown-klanten kunnen binnenkort hun boodschappen meenemen met papieren tassen, in plaats van plastic tassen. De keten bereidt zich voor op een landelijk verbod op plastic tassen voor eenmalig gebruik, dat per 1 juli van kracht zal zijn. Volgens Kiri Hannifin van Countdown laten klanten veel bereidheid zien om gebruik te maken van de duurzame boodschappentassen. "We zien dat veel Nieuw-Zeelandse consumenten er open voor staan om eigen tassen mee te nemen. Dat is wat altijd al onze voorkeur heeft gehad", aldus Hannifin.
Bron: stuff.co.nz
VS: Kroger begint aan distributiecentrum voor thuisbezorging
Kroger is begonnen met de bouw van een distributiecentrum in Mason. De faciliteit wordt opgezet met een investering van $55mln (€48,7mln) en is uitsluitend bedoeld voor thuisbezorging. Als het dc per 2021 in gebruik wordt genomen, zal de locatie werkgelegenheid bieden voor 400 werknemers. De faciliteit gaat de eerste in zijn soort zijn in de VS. Het logistieke centrum maakt gebruik van de robottechnologie van de Britse online supermarkt Ocado. Kroger en Ocado zijn van plan om in totaal 20 van deze faciliteiten in de VS op te zetten. De volgende twee locaties zullen in het midden van Florida en in de Mid-Atlantic-regio komen te staan.
Bron: eu.cincinnati.com
Hudson’s Bay trekt weg uit Duitsland
De Canadese retailgroep Hudson’s Bay Company wil zich terug trekken uit zowel de Europese aandelenbeurs als de Europese markt als geheel. De winkels in Nederland vormen hier een uitzondering op en blijven vooralsnog onderdeel van het bedrijf. HBC gaat zijn minderheidsbelang aan de Duitse joint venture Galeria Kaufhof Karstadt overdragen aan zijn Oostenrijkse partner Signa Holding. De eigenaar van Signa holding, de miljardair René Benko, heeft €1mld aan het Canadese bedrijf betaald. HBC heeft dit geld nodig om schulden af te lossen en zal zich voorlopig alleen blijven focussen op de Noord-Amerikaanse markt.
Bron: retaildetail.eu
VS: supermarkt in St. Louis introduceert afhaaldienst
De zelfstandige supermarktketen Dierbergs Market, dat een netwerk heeft van 25 winkels in de omgeving van St. Louis, heeft een afhaaldienst geïntroduceerd. De afhaaldienst is opgezet in samenwerking met Shipt, dat eerder al de bezorgdienst Dierbergs Delivered Fresh mogelijk heeft gemaakt. Consumenten die via Shipt.com of de Shipt-app een bestelling bij Dierbergs plaatsen, kunnen nu kiezen voor de afhaaldienst of voor thuisbezorging. Als voor de afhaaldienst wordt gekozen, worden de bestelde boodschappen bij de auto van de consument aangeleverd, als deze bij de betreffende Dierbergs-locatie langsgaat.
Bron: progressivegrocer.com
Amazon introduceert visuele zoekmachine
Amazon maakt het mogelijk om producten te zoeken aan de hand van foto's, die door de gebruiker zelf worden ingevoerd. StyleSnap is een nieuwe toevoeging aan de app van Amazon, die op basis van kunstmatige intelligentie foto's herkent. Door zelf een foto te maken of een bestaande foto als referentie te gebruiken, kan er nu worden gezocht naar vergelijkbare producten als op de foto. StyleSnap is in eerste instantie alleen bedoeld voor kleding. Naast dat er wordt gelet op het uiterlijk van het product, geven de zoekresultaten ook verschillende merken, prijscategorieën en recensies van andere gebruikers weer. "De simpele gebruikerservaring verbergt hoe complex de technologie is die hier achter zit," aldus Amazon-directeur Jeff Wilke.
Bron: retaildetail.eu